Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Flytte hjemmefra - økonomi

SSSø

Anbefalte innlegg

Nå har foreldrene mine begynt å kreve penger for at jeg skal få bo hjemme, så da tenker jeg det er på tide å flytte ut.

Det jeg luer på er hvordan det blir med økonomien. Jeg har det meste av møbler og sånt. Mangler stoler (til spisebord/kjøkkenbord), micro og oppvaskemaskin. Mulig jeg trenger noen glass og kopper også.

Ellers har jeg en del utgifter.

BIL:

* bompenger - 1 000,-

* bensin - 2 500,-

* forsikring - 700,-

BSU:

* 1500

Telefon:

* 500 - 1 000,-

NIKOTIN:

* snus - 400,-

SUM = 6 200,-

Som lærling får jeg utbetalt ca 14 - 15 000,- i måneden. Dette er første året mitt som lærling, og jeg vil stige i lønn hvert år (3årig lærekontrakt). Når jeg blir 21 (om ett år) vil jeg også gjøre et relativt stort hopp i stigningen. Tror jeg vil få utbetalt rundt 20 000 i måneden, da.

Det jeg da lurer på er hvor mye penger jeg må beregne til mat, strøm, internett og hvis det er andre ting (tv-lisens osv).

Ser jeg ikke kommer til å få så utrolig god økonomi med det første, men hvor mye har jeg råd til å betale i leie? Flytter jeg nærmere jobben (noe jeg har planlagt) kan jeg nok kutte bompenge- og bensinutgiftene en god del (nå har jeg 3 passeringer i autopassen hver dag bare for å komme meg til og fra jobb). Telefonutgiftene tror jeg at jeg får dekket av jobben etter hvert.

Takker for svar...

edit: skulle dette vært postet under økonomi, kanskje? tror jeg rapporterer meg selv

edit 2: en snill mderator var visst enig og flyttet den. takk.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regn med ca. 1500 kr til mat i måneden

Jeg betaler ca. 1000 kr for 3 mnd med strøm (48kvm leilighet)

Internett koster ca 300 kr i måneden for et "normalt" bredbånd

Alkohol er dyrt, jeg brukte mer penger på det enn mat i august (studiestartuka!)

Klær må man også ha.

Og så kommer det alltid noe ekstra ufortsette utgifter på topp

Uansett så blir det nok dyrere enn å bo hjemme, men det kan godt være verdt det for det om.

Lenke til kommentar

Ja, er klar over at dette blir dyrt. Lurer bare på om det blir for dyrt. Jeg bruker forresten mer enn 1 000 kr på mat nå som jeg bor hjemme.

Alkohol hadde jeg helt glemt, men sånn som det har vært i det siste har jeg ikke brukt mye på det.

Klær trenger jeg nok av og til, ja. Trenger vel kanskje litt såpe og tannkrem også. Mye bruker folk her på kosmetikk? Jeg har forresten minimalt med hår så shampo går det ekstremt lite av og voks trengs absolutt ikke.

Ser ut som om jeg enten å vente et år, jobbe masse overtid eller ta meg sammen og ikke bruke unødvendig mye penger. Eller muligens en kombinasjon.

Hva får man av leiligheter i de forskjellige prisklassene (i Bergen)? Ikke i sentrum. Kunne tenke meg å bo på Laksevåg/Olsvik (eller, kunne jo ikke det, men jeg jobber der så det hadde vært det mest praktiske), har hørt at prisene er noe lavere der enn i resten av Bergen, noen som vet noe om det?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Jeg tror du kommer til å greie deg helt greit, men det kommer selvfølgelig ann på hvor mye du må betale i leie der du kommer til å bo. Og det er jo ikke alt du må betale hver måned, f.eks bilforsikring, nrk lisens.. Jeg tjener circa 15000-16000 hver måned og vet at så lenge jeg har 6000 hver måned, så greier jeg meg. Resten setter jeg inn på en sparekonto eller shopper litt ting jeg trenger. Jeg bruker 2000kr på mat, 3000 i husleie og setter av 1000 til strøm. Jeg har alltid ekstra penger til å kjøpe klær, alkohol, nrk lisens, bil forsikring..osv. Det er bare å forberede deg på utgifter du vet kommer snart og sette til side penger. Du lærer dette ganske fort når du har flyttet for deg selv. :) Jeg har jo ganske billig husleie for jeg bor på en liten plass. Du stiger jo snart i lønn og med en utbetaling på 20 000 burde du ikke ha noe problem med å greie deg.

Lenke til kommentar

Har sett litt rundt etter leiligheter på finn.no, men finner ikke noe særlig til under 6 000 kr i måneden som passer for meg. Foreldrene mine er også veldig skeptisk til hele greien. Ikke det at det har noe å si egentlig, men de er fast bestemt på at jeg ikke kommer til å ha nok penger (de vil vel sikkert bare at jeg heller skal bo hjemme og betale til de).

Lenke til kommentar

Du vil ikke ha noen problemer med 14-15 000 i måneden såfremt du ikke har veldig unormalt høyt forbruk på andre ting. Finn kontoutskrifter for to eller tre måneder bak i tid, finn ut hvor mye du brukte på rent forbruk for hver måned (ikke ta med unormale utgifter) og lag et budsjett basert på gjennomsnittlig forbruk de tre siste månedene. Det gir en god pekepinn, husk dessuten å spare der det er mulig å spare. Du kan kanskje få et billigere mobilabb og bilutgiftene kan lett reduseres ved færre bompengepasseringer.

Det har med innstilling å gjøre og du kan utvilsomt klare deg i egen leilighet.

Lenke til kommentar
Som lærling får jeg utbetalt ca 14 - 15 000,- i måneden. Dette er første året mitt som lærling, og jeg vil stige i lønn hvert år (3årig lærekontrakt). Når jeg blir 21 (om ett år) vil jeg også gjøre et relativt stort hopp i stigningen. Tror jeg vil få utbetalt rundt 20 000 i måneden, da.

Litt OT, men er ikke dette utrolig god lønn som lærling? Utbetalt vil si at du har trukket fra skatt, sant?

Lenke til kommentar

Trukket fra skatt ja.

Den er ikke høyere enn det alle andre lærlinger (innen anlegg/bygg) i Hordaland får. Noe samordnete greier som gjør at bedriften ikke kan bestemme lønnen til lærlingene.

Når jeg tenker meg om så er det snart vinter også, og da skal jeg brøyte i tillegg. Da vil jeg få 1 300 kr ekstra i uken for å stå på vaktlisten, og mesteparten av brøytingen foregår om natten med 100%.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Husk og at du kan betale inn mindre til bsu, så da får man litt ekstra der. Så kan man heller justere den opp etterhvert som du da får bedre lønn! Og visst du bruker over 1000kr i mat, nå når du bor hjemme har du innmari stort/dyrt forbruk. Dette tror jeg og er enklere å justere når du flytter, at du kjenner litt på det, og handler inn for flere dager. Da jeg bodde alene brukte jeg ca 1000-1500kr i mnd, alt etter som! Så jeg la vekk 1000kr som var bare til mat, og justerte meg etter det og planla en og en uke! Hvor mye jeg skulle bruke, og tenkte litt på ukesmenyer.

Lenke til kommentar

Vet jeg bruker mye på mat nå. Kjøper frokost og lunsj hver dag. Blir gjerne litt "impulshandlinger" ettersom jeg i 10-tiden begynner å bli mistenkelig sulten og når det endelig er lunsj (kl 11) går jeg i butikken og kjøper alt for mye/dyr mat.

Det skal vel uansett ikke være så vanskelig å kutte ned på om jeg må (men sånn som det er nå så må jeg ikke det), men under 1 500 kr i måneden syns jeg høres lite ut.

Lenke til kommentar

Imponert over at du har sopass oversikt over økonomien!

Har berre eit par småtips til deg:

* BSU - Du skriv 1.500kr i månaden, men det er ikkje noko vits, veit ikkje om det er mogeleg eingong, å spare meir enn 15.000kr i året (du får berre 3.000kr i frådrag på skatten uansett)

* Telefon: 500-1.000. Synst dette var ein del. Har du sjekka om det kanskje vil lønne seg å skifte abonnement? Chess Friends, Djuice Friends og slike abonnement kan vere veldig lønnsomme (sparte inn over 150kr i månaden ved å skifte abonnement sjølv)

* Nikotin: Treng du det? Nei! Mann deg opp litt, slutt med faenskapet.

Lenke til kommentar
Synes nå dette var meget lavt. jeg bruker MINIMUM 2000 pr mnd, og d er pga jeg ikke har mer å lever for denne mnd.

Hvis jeg har pengene gå det lett 3000 på mat i en mnd

I såfall høres det ut som du tilpasser forbruket til mengden penger du har. Det er ikke noen god strategi om man vil spare penger.

Lenke til kommentar
Synes nå dette var meget lavt. jeg bruker MINIMUM 2000 pr mnd, og d er pga jeg ikke har mer å lever for denne mnd.

Hvis jeg har pengene gå det lett 3000 på mat i en mnd

I såfall høres det ut som du tilpasser forbruket til mengden penger du har. Det er ikke noen god strategi om man vil spare penger.

Noe av det han sier stemmer meget godt, en sunn voksen mann spiser som regel en god del per måned, så jeg ville beregna matutgiftene til circa. KR 2.000,- selv om han prøver å spare, dessuten er det bedre å kutte ut snusen enn å spise mindre, spis ting man ikke liker så godt.

Lenke til kommentar
Har sett litt rundt etter leiligheter på finn.no, men finner ikke noe særlig til under 6 000 kr i måneden som passer for meg. Foreldrene mine er også veldig skeptisk til hele greien. Ikke det at det har noe å si egentlig, men de er fast bestemt på at jeg ikke kommer til å ha nok penger (de vil vel sikkert bare at jeg heller skal bo hjemme og betale til de).

Nå vet jeg ikke hva du bidrar med i måneden hjemme, men hvis det ikke er mer enn 3-4000 i måneden så er det helt klart at du lever utrolig billig i forhold til å bo for deg selv.

Synes forøvrig det er helt på sin plass at man bidrar med litt penger i felleskassen hvis man bor hjemme og tjener mer enn noen få tusenlapper i måneden.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...