Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorolje og kjølevæske på en MB 190E 1.8 '92 mod

-Teddy-

Anbefalte innlegg

Hva slags motorolje og kjølevæske bør jeg fylle på ei Mærsje 190E fra 1992? Den forrige eieren har kjørt 10 000km uten å bytte olje, så han vet ikke hva som står på bilen. Dog, olja ser helt fin ut og er på rett nivå. Karen på Mekonomen anbefalte helsyntetisk 10-40 olje, mens den tidligere eieren ber meg fylle på halvsyntetisk. Jeg ser ikke på pris når jeg skal fylle olje (med mindre jeg må selge bilen for å få råd til olja...), men hva som gjør jobben best. Hvilken olje gjør jobben best?

Det står blå kjølevæske på bilen nå, men jeg lurer på å tappe den tom og fylle på blå igjen. Kan det være lurt? Vet at han har byttet vannpumpe fordi bilen drakk litt vann, problemet forsvant da. Hadde opprinnelig ikke tenkt til å spørre om kjølevæske her, men så kom jeg jo over denne fine stickytråden om kavitasjon...

Motorvolumet er 1,8 liter, effekten er oppgitt til 80kW, manuell firetrinnskasse. (Om det hjelper dere med å skjønne hvilken motor det er snakk om)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Motoren din heter: 102.910

Ta vare på den, kan være nyttig i framtiden.

10W40 er en olje som passer bra til din bil. Skifter du oljefilter tar motoren din 5,0 liter olje. Fyll blå kjølevæske, skal du bytte til rød bør du rense kjølesystemet grundig, blå og rød kjølevæske blir grøt når dem blandest. Bilen din tar 8,5 liter kjølevæske.

Lenke til kommentar
Motoren din heter: 102.910

Ta vare på den, kan være nyttig i framtiden.

10W40 er en olje som passer bra til din bil. Skifter du oljefilter tar motoren din 5,0 liter olje. Fyll blå kjølevæske, skal du bytte til rød bør du rense kjølesystemet grundig, blå og rød kjølevæske blir grøt når dem blandest. Bilen din tar 8,5 liter kjølevæske.

9663443[/snapback]

Hør denne karen kan diverse nivåer på ting a :thumbup:

Som sagt. Blande blå og rød blir ikke en godt opplevelse for deg eller bilen. Gamle bruker blå og de nyere bruker rød. Noen har grønn mener jeg og huske også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...