Gå til innhold

Ny matgaranti hos Coop


Anbefalte innlegg

Helt klart misbruk. Kan sammenligne det med vanlige regler for returer osv. Grunnlaget for returen skal være rettet mot produktet eller leverandøren av det, og ikke for at du er for dum til å behandle det riktig.

 

For det første, takk for en konkret tilbakemelding, da er vi i alle fall på vei til å kunne sette på kartet hva som er ok eller ikke. Så til innlegget:

 

Helt enig med deg med tanke på vanlige returer, men her i Coop-saken er jeg ikke like sikker. Det eneste Coop opplyser om er at man skal være fornøyd med varen.

Selv mener jeg at dette eksempelet kan være ganske på kanten, nettopp fordi Coop ikke sier noe om garantien gjelder kun for riktig bruk, de sier kun at du skal være fornøyd. På en måte så ser jeg noe av problemet som at Coop har forenklet alt for mye, men Coops informasjonsdirektør har i alle fall uttalt seg i media:

 

"Den såkalte fornøydgarantien har ifølge Coops informasjonsdirektør ingen begrensninger:

 

- Nei. Det må ikke være noe feil med produktet. Er du av en eller annen grunn misfornøyd, at ferdigretten ikke var så god som du trodde eller at sjokoladen hadde for mange nøtter etter din smak, får du pengene tilbake, sier Vidar Ullenrød." (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=173702)

 

Fortsatt like sikker på at det er missbruk? Jeg må innrømme at jeg ikke er sikker selv, men garantien virker å ha ganske frie tøyler, eller ingen begrensninger som det blir sagt i artikkelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt poeng er ikke om Coop tjener penger eller ikke, det kommer de uansett til å gjøre (bedriftsledelsen der gjør ikke ting de taper penger på - det skjønner jeg og).

 

Poenget mitt er at denne ordningen ikke kommer forbrukerne til gode (med unntak av han som får to godteposer til prisen av én).

Men ett poeng må jo ha en logisk forklaring. Du mener at butikken tjener mer og at det vil virke negativt i det lange løp på prisene..... det strider jo mot all logikk!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Mener dere det er utnytting, viss jeg ser et nytt produkt i en Coop butikk og det viker fristende. Jeg kjøper den for å prøve den og har laget meg noen forventinger om hvordan produktet er, men når jeg åpner det og prøver så er det slett ikke slik som jeg hadde forventet. Er det da Utnytting av garantien/galt av meg og gå og klage og få pengene tilbake? For slik som jeg tolker garantien er dette helt greit.

Lenke til kommentar
Mener dere det er utnytting, viss jeg ser et nytt produkt i en Coop butikk og det viker fristende. Jeg kjøper den for å prøve den og har laget meg noen forventinger om hvordan produktet er, men når jeg åpner det og prøver så er det slett ikke slik som jeg hadde forventet. Er det da Utnytting av garantien/galt av meg og gå og klage og få pengene tilbake? For slik som jeg tolker garantien er dette helt greit.

 

Uten at jeg skal svare for andre her, så tror jeg de fleste mener at dette er greit, slik har i alle fall jeg forstått innleggene

Lenke til kommentar

Jaja, ikke det at jeg kommer til og gjøre det eller at jeg har moral til det, men nå var det jo ikke moralen min vi snakket om her det var jo matvergarantien til Coop. Kan bli spennende og se om de kommer til å ha denne garantien lenge eller om det blir ett rent taps prosjekt for dem.

Lenke til kommentar
Jaja, ikke det at jeg kommer til og gjøre det eller at jeg har moral til det, men nå var det jo ikke moralen min vi snakket om her det var jo matvergarantien til Coop. Kan bli spennende og se om de kommer til å ha denne garantien lenge eller om det blir ett rent taps prosjekt for dem.

I praksis er det nok veldig få som bruker den tror jeg....

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke poenget med denne garantien. Normale mennesker påpeker eller klager hvis en vare ikke var god (dvs feil, mangel, seigt kjøtt osv). Med denne garantien vil ikke "normale" mennesker klage mer enn før. Den åpner kun for at de som ønsker å utnytte et system, gjør det.

 

De fleste skjønner at du ikke kan kjøpe en av hver vare i butikken også komme tilbake uken etter med en liste over alt du ikke likte. Eller at man kjøper fisk hver mandag, for så å komme tilbake hver tirsdag og si at "Beklager, men barna likte ikke fisk denne uken heller".

 

Eneste Coop kan håpe på, er at de som forsøker å utnytte systemet er så gjerrige i utgangspunktet at de har et medlemskort, og på den måten snyter seg selv for noen utbytte-kroner i samme slengen.

Endret av Bazze
Lenke til kommentar
Jeg ser egentlig ikke poenget med denne garantien. Normale mennesker påpeker eller klager hvis en vare ikke var god (dvs feil, mangel, seigt kjøtt osv). Med denne garantien vil ikke "normale" mennesker klage mer enn før. Den åpner kun for at de som ønsker å utnytte et system, gjør det.

 

De fleste skjønner at du ikke kan kjøpe en av hver vare i butikken også komme tilbake uken etter med en liste over alt du ikke likte. Eller at man kjøper fisk hver mandag, for så å komme tilbake hver tirsdag og si at "Beklager, men barna likte ikke fisk denne uken heller".

 

Eneste Coop kan håpe på, er at de som forsøker å utnytte systemet er så gjerrige i utgangspunktet at de har et medlemskort, og på den måten snyter seg selv for noen utbytte-kroner i samme slengen.

 

Bra poeng der=)

Lenke til kommentar
Jeg ser egentlig ikke poenget med denne garantien. Normale mennesker påpeker eller klager hvis en vare ikke var god (dvs feil, mangel, seigt kjøtt osv). Med denne garantien vil ikke "normale" mennesker klage mer enn før. Den åpner kun for at de som ønsker å utnytte et system, gjør det.

 

De fleste skjønner at du ikke kan kjøpe en av hver vare i butikken også komme tilbake uken etter med en liste over alt du ikke likte. Eller at man kjøper fisk hver mandag, for så å komme tilbake hver tirsdag og si at "Beklager, men barna likte ikke fisk denne uken heller".

 

Eneste Coop kan håpe på, er at de som forsøker å utnytte systemet er så gjerrige i utgangspunktet at de har et medlemskort, og på den måten snyter seg selv for noen utbytte-kroner i samme slengen.

 

Du har glemt et viktig poeng, som fort kan være det viktigste av dem alle, og det er ikke garantien i seg selv, men reklameeffekten av den.

 

Det med at folk missbruker systemet kan man fort luke ut, i artikkelen i VG ble det nevnt at man kunne vise skjønn, selv om det egentlig ikke var noen betingelser. I tillegg har enhver butikk rett til å velge hvem de vil ha som kunder så lenge det ikke er på et rassistisk grunnlag.

Lenke til kommentar
Du har glemt et viktig poeng, som fort kan være det viktigste av dem alle, og det er ikke garantien i seg selv, men reklameeffekten av den.

 

Det med at folk missbruker systemet kan man fort luke ut, i artikkelen i VG ble det nevnt at man kunne vise skjønn, selv om det egentlig ikke var noen betingelser. I tillegg har enhver butikk rett til å velge hvem de vil ha som kunder så lenge det ikke er på et rassistisk grunnlag.

 

Ja, en viss reklameeffekt er det her men den kan vel diskuteres, og enda mindre materialiseres i utbyttekroner.

 

Og ekskludering av kunder er nok mer teoretisk mulig enn praktisk mulig. Coop har 892 butikker så man kan alltids bytte. Jeg ville gått varsomt frem for å ikke få negativ PR rundt denne garantien.

Lenke til kommentar
I tillegg har enhver butikk rett til å velge hvem de vil ha som kunder så lenge det ikke er på et rassistisk grunnlag.

 

Noen som faktisk har gjort dette? Annet en tyveri og den slags.

 

Hadde garantert lagd oppstyr hvis jeg ikke fikk handle pga...(har absolutt ingen peiling hvorfor de vil hindre kunder inn, på et godt grunnlag som ikke skaper negativ oppmerksomhet).

Lenke til kommentar
Noen som faktisk har gjort dette? Annet en tyveri og den slags.Hadde garantert lagd oppstyr hvis jeg ikke fikk handle pga...(har absolutt ingen peiling hvorfor de vil hindre kunder inn, på et godt grunnlag som ikke skaper negativ oppmerksomhet).

 

I dagligvarebransjen? Ingen anelse, men det blir jo gjort andre steder til enhver tid. Ta f.eks byens utesteder.

 

Ja, en viss reklameeffekt er det her men den kan vel diskuteres, og enda mindre materialiseres i utbyttekroner.Og ekskludering av kunder er nok mer teoretisk mulig enn praktisk mulig. Coop har 892 butikker så man kan alltids bytte. Jeg ville gått varsomt frem for å ikke få negativ PR rundt denne garantien.

 

Her virker det som at du og Geir Myklebust er uenige, hvem som har rett skal jeg ikke ta stilling til, men i følge han er det de trofaste kundene som klager mest.

 

Disse forteller om negative opplevelser til i gjennomsnitt 10-12 personer, noe som fører til dårlig PR og salg for butikken, så at dette ikke kan måles i kroner og øre kan ikke jeg forstå.

(http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=173702)

 

Ang. ekskluderingen er jeg enig med deg, men man har fortsatt skjønn igjen.

 

Edit: fan ta sammenslåing av poster og fjerning av linjeskift.

Endret av tZar
Lenke til kommentar
Her virker det som at du og Geir Myklebust er uenige, hvem som har rett skal jeg ikke ta stilling til, men i følge han er det de trofaste kundene som klager mest.

 

Disse forteller om negative opplevelser til i gjennomsnitt 10-12 personer, noe som fører til dårlig PR og salg for butikken, så at dette ikke kan måles i kroner og øre kan ikke jeg forstå.

(http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=173702)

 

Ang. ekskluderingen er jeg enig med deg, men man har fortsatt skjønn igjen.

 

Geir Myklebust har nok rett i en del. Men denne reklameeffekten alle snakker om, betyr faktisk ikke så mye i dagligvarebransjen. Det som betyr aller mest er beliggenhet. Selvom Coop har startet med en utrolig garanti, er det svært få som endrer sine vaner og/eller velger en butikk som ligger upraktisk til. Det underbygges jo også av utsagnet til Myklebust: "De trofaste kundene klager mest". Og hvorfor det ? Jo, fordi de ikke har så mange alternativer, eller denne butikken har best beliggenhet for dem. Og kundene klager for å få "sin" butikk bedre.

 

Coop er nesten et bygdefenomen. De har høy markedsandel i distriktene og lav andel i byene (bare 7,6% i Oslo mot ca 24% nasjonalt.) Dette forsterker også det lokale engasjementet fra kundene.

Lenke til kommentar
Coop er nesten et bygdefenomen. De har høy markedsandel i distriktene og lav andel i byene (bare 7,6% i Oslo mot ca 24% nasjonalt.) Dette forsterker også det lokale engasjementet fra kundene.

 

Det du sier der stemmer helt sikkert, men har du noe kilde på dette? Er kanskje enda mer spennende statistikk å lese :D (Ja, jeg syns statistikk er spennende, i motsetning til f.eks Ringenes Herre ;) )

Lenke til kommentar
Det du sier der stemmer helt sikkert, men har du noe kilde på dette? Er kanskje enda mer spennende statistikk å lese :D (Ja, jeg syns statistikk er spennende, i motsetning til f.eks Ringenes Herre ;) )

 

Jeg jobber med markedsanalyse hos en av de andre dagligvareaktørene. Det er mye statistikk og data om dagligvarebransjen. En rask oversikt kan du få her.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i en Coop-butikk, og vi har klare retningslinjer på hvordan denne matvaregarantien skal håndteres. I utgangspunktet skal ikke kunden være nødt til å forklare hvorfor han/hun ønsker å benytte seg av garantien. Penger eller ny vare skal gis tilbake, men det er jo selvfølgelig ønskelig at varen returneres med tanke på en evt kreditering fra leverandør hvis det skulle være noe feil med varen.

 

Ansatte har dessuten instrukser for å ikke gi ut ny vare eller penger ved åpenbart misbruk. Hva som tolkes som, blir jo nesten opp til butikksjefene å avgjøre selv.

 

Snus og tobakk inngår ikke i garantien, men alkoholholdige drikker gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...