Gå til innhold

Får ikke fagbrev pga stryk i matte..

petterpann

Anbefalte innlegg

Har slitt med matte helt siden barneskolen. Problemet er at jeg fra videregående har bestått i alle fag, men ikke i matte. Etter fagprøven min er avlagt har jeg 2 år på meg å avlegge eksamen i matte og få bestått, ellers ryker fagbrevet. Hvordan skal jeg få det til? I andre fag er det som regel bare å lese seg frem, men i matte er det ikke så enkelt..

Endret av petterpann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å ta noen privattimer? Det kan ofte hjelpe om du får forklart ting på en litt annen måte enn det som blir gjort i lærebøkene.

Etter som matte er et sånt fag der (omtrent) alt bygger på noe annet, så vil du nesten stoppe opp dersom det er et eller annet tema du ikke helt får taket på. Med litt ekstra hjep til å komme over de "hindrene", skal du se at du kan komme mye lenger enn du tror er mulig.

Matte er et fag der du trenger en del Aha!-opplevelser. Hvis ikke de kommer, da blir det tungt. Undervisningen er lagt opp til å gå i et bestemt tempo, men det er jo ikke slik at man nødvendigvis alltid klarer å lære i samme tempo. Blir man hengende litt etter, så kan det bli tøft å ta igjen toget ...

Men det er aldri for sent - en fyr som skrev et to-binds verk om "all verdens tall" for noen år siden, skriver i forordet at han var helt elendig i matte da han gikk på skolen. Men han traff på en lærer som klarte å forklare ting på en slik måte at han til slutt skjønte det.

Lenke til kommentar

Stikk innom en skole, elns, og be om å få ta en slik "matte dysleksi" test. (Husker ikke navnet, men er det samme som dysleksi, bortsett fra at du bytter ut bokstavene med tall).

Jeg, akkurat som deg har alltid sliti med matte, og tenker å ta en slik test når jeg starter på skolen igjen.

Hvis du da har det har du vel krav på en enklere eksamen, eller flere hjelpemidler...

Ellers så kan du jo kontakte en skole, og få meldt deg på et mattekurs der...

Lenke til kommentar

om du har en kamerat som er god i matte, kunne du jo fått han til å lære deg en del.

og som sagt, regelboka gir svar på mye. om du lærer å bruke den og dens formler, skal det ikke være noe problem å få ståkarakter.

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg har særskilte matteproblemer eller om jeg bare er jævlig dum..

Fikk lyst til å kommentere akkurat dette. Jeg håper virkelig ikke at du går rundt med en følelse av å være dum fordi du strøyk i matte. Alle kan ikke være like god i alt, noen er flink i alle skolefag. Andre er flink i enkelte fag. Noen er ikke flink på skolen, men veldig god i fritidsaktiviteter osv.

Kanskje har du vært uheldig med lærer. Kanskje har du hatt forhold utenfor skolen som gjør at du ikke har fått fokusert så mye på matten som du hadde trengt.

Jeg ville hørt om de kunne undersøkt om du har dysleksi i forhold til matte, husker ikke ordet akkkurat til tross for at det er ganske likt. Kanskje kan du få fritak for matten eller at de kan gjøre den enklere. Hvis ikke bør du finne deg en privatlærer eller kompis som kan hjelpe litt.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...