Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte falskt studentbevis


orjanmen

Anbefalte innlegg

En kompis av meg kontaktet en via mail og fikk tilsendt et falskt studentbevis. Han betalte 200,- for det og fikk sitt eget bilde, og sitt eget navn på det. Han har brukt det flere ganger og det ser helt ekte ut, men jeg lurer på hva som skjer hvis jeg blir tatt med ett slikt?

 

200 kroner er jo ganske billig med tanke på de rabattene man får i diverse butikker og ikke minst kollektivtransport!

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette fikk jeg på mail fra de:

 

Vi er ikke her for at du skal få reise billig, vi er her for miljøet.

 

Jens Stoltenberg tar ikke miljøet på alvor, bare fordi en mann ikke kan, må ikke resten av Norge sitte å vente.

 

Det er ikke mye vi kan gjøre, men vi kan gi folket en mulighet til å rese billigere med kollektiv transport, og vi tror at folk vil benytte seg av denne muligheten hvis de kan. Jo flere vi får til å sette fra seg bilen, jo nærmere kommer vi vårt mål. Pengene dere må betale for et slikt kort tjenere dere igjen fort, dessuten går overskuddet til å redde verden før den vi utsletter oss selv.

 

Og et studenbevis kan du enkelt skaffe deg ved å sende en mail til *sensurert*.

 

Dette koster 200,- NOK og du får ditt eget navn og bilde

Endret av Zeph
Hjelp til den slags er ikkje tillatt på forumet
Lenke til kommentar

Det der er helt latterlig.

 

De bryr seg så mye om miljøet, men allikevel skal de ha 200 kr for et kort som sikkert ikke koster noe særlig mye å lage. De skulle jo gitt dem bort, eller solgt dem for en symbolsk sum matchene produksjonskostnadene eller noe slikt. Videre begrunner de med at flere vil reise kollektivt. Det er lite trolig at det er mange som vil parkere bilen og kjøpe dette kortet. Når man først har bilen og alle de faste kostnadene knyttet til den så koster det svært lite ekstra å bruke den fra dag til dag. Dessuten vil virksomheten til et par forfalsknerspirer neppe klare å gjøre noe utslag på miljøet. Det vil være alt for få mennesker som faktisk kjøper dette kortet. Og en stor del av de som gjør det er av den typen som sniker på toget fra før av, som bare vil ha et studentkort i ermet i tilfelle de må betale..

 

 

De prøver bare å snike til seg mest mulig penger på noe som er umoralsk og ulovlig.

Lenke til kommentar

Det er den evige diskusjonen om formålet forhelliger midlene. Jeg tror nok at det er en mangel på formål her, ønsket om å spare miljøet er trolig et skalkelskjul for ønsket om å tjene penger. Hvis alle som kjøpte kort vil kjøre buss/ tog istedet for bil, og det som det eneste, er jeg jo enig i at ideen ikke er så dum, det kommer det egentlig noe godt ut av. Likevel er det jo dokumentfalsk, og du støtter dokumentfalsknere, så det er ulovlig som søren. Om falsknerne blir tatt er det jo en fare for at de finner alle "kundene", og da kan du komme med i dragsuget....

Endret av zonko
Lenke til kommentar

Kan ikke helt se hvordan dette skal virke.

 

Er det en aksjon for å få ned prisene på kollektivtransport burde de vel være mer synlige?

Hvis mange nok svindler til seg studentrabatt, må ikke da NSB/bussselskapet/etc. sette opp prisene for for å dekke dette?

Hvis du først skal gjøre kriminelle handlinger, med laaange strafferammer, for å redde miljøet, er virkelig det her det mest effektive du kommer på?

 

 

EDIT: Hvis ikke det bare er god gammeldags svindel som er motivet for å kjøpe dette da...

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan se for meg at utgjør noen forskjell her, er at de som allerede reiser kollektivt nå får muligheten til å reise billigere.

 

Selv med studentrabatter er det billigere å kjøre bil enn å reise kollektivt :realmad:

 

Studentbevisopplegget er altså kun en måte å tjene penger på.

Om noen forresten selger månedskort for sporveiene, PM meg :woot::p

Lenke til kommentar
Kan ikke helt se hvordan dette skal virke.

 

Er det en aksjon for å få ned prisene på kollektivtransport burde de vel være mer synlige?

Hvis mange nok svindler til seg studentrabatt, må ikke da NSB/bussselskapet/etc. sette opp prisene for for å dekke dette?

 

Formålet er vel ikke at prisene skal ned, men at folk skal ta buss istedenfor å kjøre bil, tror jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...