Gå til innhold

Tilsvarende X38, men med støtte for SLI

nightzirch

Anbefalte innlegg

Hei

Slik jeg har forstått det støtter det kommende brikkesettet til Intel, X38, kun Crossfire og ikke SLI, korrekt? Jeg hadde først tenkt meg X38 for å kunne ha 1333MHz FSB og DDR3 og PCIex2. Men siden ATI ikke har noen særlige kort som kan måle seg med GeForce 8800GTX, har jeg lyst å kjøre SLI istedenfor CF.

Er det et hovedkort (aller helst Asus!) som har et brikkesett tilsvarende X38 som støtter SLI? Eller om jeg tar grundig feil og at X38 faktisk støtter SLI?

Takk for svar! :thumbup:

Endret av Naitsirhc7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal vistnok komme ett foxconn X38 med støtte for både Sli og CF

9661618[/snapback]

Vet du noe mer om det? Når evt. det kommer?

For meg er omtrent alt annet enn ASUS hk utelukket. Nesten som tyskere og øl, de kan bare drikke "sitt" ølmerke :p

Lenke til kommentar

Jeg har nå sjekket litt opp. Det viser seg at X38 offisielt ikke kommer til å støtte SLi, men Selve hardwaren i X38 støtter dette, det er drivere det står på. Det er derfor ikke utenkelig at det kommer til å bli mulig å få tak i moddede drivere som vil få Sli til å fungere på X38. :)

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Jeg har nå sjekket litt opp. Det viser seg at X38 offisielt ikke kommer til å støtte SLi, men Selve hardwaren i X38 støtter dette, det er drivere det står på. Det er derfor ikke utenkelig at det kommer til å bli mulig å få tak i moddede drivere som vil få Sli til å fungere på X38. :)

9661675[/snapback]

Høres veldig bra ut, men kanskje litt risky? Tror du kanskje ASUS vil komme med en driver eller kun folk utenfra?

For meg er omtrent alt annet enn ASUS hk utelukket. Nesten som tyskere og øl, de kan bare drikke "sitt" ølmerke :p

9661639[/snapback]

Mente det samme før, men Asus har tapt seg med årene når det kommer til å plassere kvalitetskomponenter på sine toppkort...

9661802[/snapback]

Å? Hva anbefaler du da?

Lenke til kommentar

Når det gjelder hovedkort basert på X38 er jeg veldig usikker. Det er ikke alle produsenter som har kommet med sine alternativer, og X48 kommer til å ta rimelig fort over etter X38. Hvis du ikke skal klokke og vil ha ordentlig kvalitet på f.eks. lyd og nettverk bør du ta en titt på hovedkort fra Supermicro eller Intel.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hovedkort basert på X38 er jeg veldig usikker. Det er ikke alle produsenter som har kommet med sine alternativer, og X48 kommer til å ta rimelig fort over etter X38. Hvis du ikke skal klokke og vil ha ordentlig kvalitet på f.eks. lyd og nettverk bør du ta en titt på hovedkort fra Supermicro eller Intel.

9661878[/snapback]

Vel, forskjellen mellom X38 og X48 er vel egentlig bare 1333FSB og 1600FSB + noe annet smågreier jeg ikke husker helt.

Vi får se, jeg skal jo kjøpe delene i desember. Tror du X48 har kommet ut da?

Lenke til kommentar

9661878[/snapback]

Nei, hvis du vil ha ordentlig kvalitet på lyd så kjøper du et Creative X-Fi eller tilsvarende.

Nettverkskontrollerne du får på de nyeste desktophovedkorta er mer enn bra nok for desktopbruk.

Manglende driverstøtte for Linux/BSD og andre OS er et brukerproblem, ikke et kvalitetsargument.

Lenke til kommentar
Nei, hvis du vil ha ordentlig kvalitet på lyd så kjøper du et Creative X-Fi eller tilsvarende.

Selv bruker jeg et Audigy 2 ZS på hovedmaskinen for lyd. Det fungerer meget godt og gir meg den lydkvaliteten jeg ser etter. Men 975X Bad Axe sitt integrerte lydkort fra Sigmatel gjorde det meget bra i tester.

Nettverkskontrollerne du får på de nyeste desktophovedkorta er mer enn bra nok for desktopbruk.

Når man kjøper de beste hovedkortene fortjener man de beste komponentene, ikke annenrangs billigprodukter. De beste nettverkskortene avlaster CPUen på nettverkstrafikk. Det sies at de mest avanserte nettverkskontrollerne fra Broadcom har en MIPS-prosessor integrert på selve kontrolleren.

Manglende driverstøtte for Linux/BSD og andre OS er et brukerproblem, ikke et kvalitetsargument.

Jo, det er nettopp det det er, et kvalitetsargument. Adaptec er blant de aller beste til å lage SCSI-kontrollere (de har lenge vært markedsledere på SCSI), og de har driverstøtte for nær sagt alle plattformer. Intel og Broadcom er de to beste på nettverkskontrollere i dag, og også kontrollerne deres har støtte i de fleste plattformer, også de ganske nye kontrollerne. Før var det 3Com som var best på nettverkskort, og også deres kort var støttet nær sagt over alt. I fjor kjøpte jeg et nettverkskort fra Intel (Intel PRO/1000PT 82572EI PCI-E) som bare hadde vært ute på markedet i en måned. Men driverstøtten hadde allerede kommet ut for FreeBSD, med full kildekode tilpasset source-treet for FreeBSD.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Med tanke på lydkort må jo MSIs X38-kort kjent som Diamond være et godt kjøp, der følger det jo med :)

Det er flere ting som lukter halvferdig med både X38 og X48, hovedsaklig PCIe-portene. Som standard vil ingen av dem støtte noe annet enn skjermkort på x16-lanene.

Lenke til kommentar
Med tanke på lydkort må jo MSIs X38-kort kjent som Diamond være et godt kjøp, der følger det jo med :)

Når det gjelder X-Fi er det delte meninger om akkurat det i Linux/UNIX-leiren. Creative har vært svært vanskelige mot Linux/UNIX-miljøet når det kommer til driverstøtte. X-Fi serien var i salg i 2 år før Creative somlet seg til å lage linux-drivere. Men de er lukkede, og kun for 64bit plattformen. Og som ikke det var nok, det er BETA-drivere Creative har sluppet. X-Fi står i sterk kontrast til forgjengeren Audigy, som er støttet direkte av ALSA, åpne drivere og kan brukes nær sagt over alt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Når man kjøper de beste hovedkortene fortjener man de beste komponentene, ikke annenrangs billigprodukter. De beste nettverkskortene avlaster CPUen på nettverkstrafikk. Det sies at de mest avanserte nettverkskontrollerne fra Broadcom har en MIPS-prosessor integrert på selve kontrolleren.

Dette var kanskje et argument for 10 år siden da kontinuerlig 100 Mbit/s trafikk brukte mer enn 0.01% cpu.

Jo, det er nettopp det det er, et kvalitetsargument. Adaptec er blant de aller beste til å lage SCSI-kontrollere (de har lenge vært markedsledere på SCSI), og de har driverstøtte for nær sagt alle plattformer. Intel og Broadcom er de to beste på nettverkskontrollere i dag, og også kontrollerne deres har støtte i de fleste plattformer, også de ganske nye kontrollerne. Før var det 3Com som var best på nettverkskort, og også deres kort var støttet nær sagt over alt. I fjor kjøpte jeg et nettverkskort fra Intel (Intel PRO/1000PT 82572EI PCI-E) som bare hadde vært ute på markedet i en måned. Men driverstøtten hadde allerede kommet ut for FreeBSD, med full kildekode tilpasset source-treet for FreeBSD.

9666207[/snapback]

Driverstøtte er fortsatt ikke et argument for kvalitet.

Det er ikke gitt at Intel er bedre enn Realtek på desktopkontrollere.

At kontrollere fra Intel til 1500,- er bedre enn Realtekkontrollere til 500,- sier seg selv.

Om Realtek ikke gidder å lage drivere til ubetydelige OS sier absolutt ingenting om kvaliteten. Det sier kun at de ikke gidder ta hensyn til de smalere deler av markedet.

Lenke til kommentar
Dette var kanskje et argument for 10 år siden da kontinuerlig 100 Mbit/s trafikk brukte mer enn 0.01% cpu.

Det er fortsatt et argument. På den måten kan kortet klare full ytelse jevnere.

Driverstøtte er fortsatt ikke et argument for kvalitet.

Det er ikke gitt at Intel er bedre enn Realtek på desktopkontrollere.

At kontrollere fra Intel til 1500,- er bedre enn Realtekkontrollere til 500,- sier seg selv.

Om Realtek ikke gidder å lage drivere til ubetydelige OS sier absolutt ingenting om kvaliteten. Det sier kun at de ikke gidder ta hensyn til de smalere deler av markedet.

Jo, det er nettopp det det er. Det at en maskinvareprodusent har bred plattformstøtte viser tegn på at produsenten har nok ressurser til å utvikle et skikkelig kvalitetsprodukt og at de er innovative. Adaptec har best plattformstøtte på SCSI-kort, og er markedsleder. Kortene fra Adaptec er kanskje de beste SCSI-kortene. De bare fungerer. Intel og Broadcom har best plattformstøtte på nettverkskort, og de er markedsledere der. Nettverkskort fra Intel koster ikke 1500 som du påstår. Hvis du tar deg bryet med å sjekke Intel PRO/1000PT 82572EI PCI-E Gbps kort i prisguiden, vil du se at kortet i dag ligger på under 300 kr. Og jeg kan skrive under på at det kortet gjør jobben, har det selv.

Lenke til kommentar

Tror Stigfjell opererer i et annet segment her. Tror dere får diskutere litt mer om server-produkter og sånt et annet sted; der man har krav på bred platformstøtte og kvalitetskomponenter.

ASUS sine Deluxe kort til rundt 2300 er fortsatt ikke ment for server-bruk selv om de er både dyre og har dyre chipset fra Intel. Tror ASUS prøver så godt de kan å holde prisen nede ved å spare litt inn der det merkes minst. Realtek nettverkskontroller fungerer stort sett veldig bra om man er hjemmebruker.

Lenke til kommentar
Adaptec er blant de aller beste til å lage SCSI-kontrollere (de har lenge vært markedsledere på SCSI), og de har driverstøtte for nær sagt alle plattformer.

Litt OT, men Adaptec er ikke akkurat i toppen på SCSI kontrollere eller disk kontrollere generelt. Areca og ATTO har vesentlig bedre ytelse, men ikke helt topp på funksjonalitet og robusthet. LSI er også en god del vassere enn Adaptec synes jeg og de har god funksjonalitet. I det hele tatt er det vel slik at når vi kjøper datakomponenter til personlig forbruk så er det uansett ikke de beste komponentene vi tar oss rå til. Siden de fleste produsentene leverer både til forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet kan det være stor forskjell på kvaliteten også innad i sortimentet til en produsent og hva den jevne entusiast opplever som best kvalitet kan gjerne være farget av veldig mange tilfeldigheter. Slik som tilfeldig defekte komponenter, feil diagnostisering av problemet og at produktporteføljen i forbruker markedet oppdateres asynkront mellom produsentene.

F.eks vil vel en entusiast ofte ranke 3com, D-link og kanskje Linksys som best på nettverk, men jeg tviler på at du finner mye slikt utstyr rundt om i nettverkskjernene til større organisasjoner. Likens har Adaptec veldig bra SCSI kontrollere om en er på et stramt budsjett og sammenligner en med Highpoint ol. så er de jo helt konge, men skal du ha seriøs lagring så kommer HBA kort fra Emulex, Qlogic, SUN, IBM, osv.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Tror Stigfjell opererer i et annet segment her. Tror dere får diskutere litt mer om server-produkter og sånt et annet sted; der man har krav på bred platformstøtte og kvalitetskomponenter.

Bred plattformstøtte og kvalitetskomponenter er noe som nettopp har vært kjennemerker for high-end chipset fra Intel. Synd at dette ikke lenger ser ut til å være utbredt.

Lenke til kommentar

Intel kan ikke kontrollere hva hovedkortprodusenter velger å bruke deres chipset sammen med. Et chipset er kun en enkeltkomponent. Om Intel legger ned klausuler om at X38/X48 kun skal monteres på toppkvalitetshovedkort (hvor man ikke kompromitterer på noe), så vil vi se langt færre hovedkort fra andre enn Intel med Intel chipset. Da er det grønt lys for NVIDIA.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...