Gå til innhold

høyere utdanning

Anbefalte innlegg

Hei !

Tiden er nok for mange (?) modne til å begynne å tenke på hva en skal gjøre resten av livet sitt. Har selv kommet i denne "krisen" og har således noen spørsmål:

Er veldig innterisert i fagemner som kryptologi, datasikkerhet, programmering osv..

Hvilket studium bør jeg velge? Har både sette på NTNU og UiO sine sider, men de har så enormt mange muligheter.

Finnes bla: masterstudium i mattematikk / fysikk (industriell matematikk), profesjonsstudium i informatikk, datateknikk, bachelor i datateknikk osv..

Noen som går på noen av disse studiumene (på ntnu eller UiO) og har erforaringer å komme med? evt. andre..?

Takk skal dere ha i allefall!

PS: Er jo ikke sikkert at jeg begynner å studere neste år, kan jo hende forcen kaller, men jeg har i allefall tenkt å søke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig innterisert i fagemner som kryptologi, datasikkerhet, programmering osv..

Hvilket studium bør jeg velge? Har både sette på NTNU og UiO sine sider, men de har så enormt mange muligheter.

Finnes bla: masterstudium i mattematikk / fysikk (industriell matematikk), profesjonsstudium i informatikk, datateknikk, bachelor i datateknikk osv..

Har hørt skryt av UiT sitt datasikkerhetsstudium, men kjenner det ikke selv.

Du kan jo ta en titt:

<URL:www.math.uit.no/datasikkerhet.htm>

Dessuten er Tromsø en bra by...

Lenke til kommentar

Som mange vet, har noen av de siste dagenes poster blitt slettet...

Gjør derfor et forsøk på å ta opp denne tråden.

Har således noen (enkle) spørsmål;

1) Er det noen som har erfaringer med hærens ingeniørskole, tenkte da først og fremst på telematikk linja ?

Så et spørsmål til deg går komm.tek. på NTNU;

Ser av studieplanen at deres har en studierettning (etter 3. året) som heter datasikkerhet. Er det noen som går denne linja? Erfaringer?

Som nevnt i den første posten min, ønsker jeg først og fremst å utdanne meg innen datasikkerhet.

PS: Har sendt mail både til NTNU og UiO, men enda ikke fått noe svar... ønsket derfor å høre litt med dere..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ingen som har mer noe mer å bidra med...?

Tja, fysmat-studiet på NTNU har en linje som heter industriell matematikk, der er det nok en del å sette tenna i om du vil drive med kryptologi og slikt (mye moro numerikk på den linja). Uten at jeg kan så mye om kryptologi at det gjør noe, vil vel numerikk og kanskje tallteori være det som er det beste å fordype seg i.

AtW

Lenke til kommentar
Hei ATWindsor!

Tenkte selv på å søke fys-mat studiet. Men det er litt mye fysikk (synes nå jeg) de først to åra...

Har du/går du denne linja ?

Jeg går på fysmat ja. De to første åra er det 6 fysikk-fag (mekanikk, termodynamikk, fluidmekanikk, kvantemekanikk. elektromagnetisme og bølgefysikk). 1 kjemifag 2. Exphil-fag 1.5 programeringsfag og 5.5 mattefag. (det ene faget kombinerer programering og matte). Så ja det er endel fysikk, men etter de to første åra kan du slippe helt unna om du vil.

Og min personlig erfaring er at fysikken er artigere enn man tror, jeg synes også at det var mye fysikk når jeg begynte, men så ble den artigere og matten ble kjipere (synd men sant :(). Så nå tror jeg at jeg komemr til å gå fysikk selv om jeg tekte å gå matte.

AtW

Lenke til kommentar

Takker for et veldig "lærerikt" svar !

Har bare et par spørsmål til..

1) Siden det er først kryptologi, i kombinasjon med datasikkerhet, jeg først og fremst er interessert i, lurer jeg på følgende; kjenner du noen (les: som går/gikk industriell mat.) med samme interesser ? Hvordan har det gått for han/hun, med tanke på arbeid osv..?

2) Er det veldig høy "nerdefaktor" blant elevene ? eller finnes det også "dødelig" blant dere..

Lenke til kommentar
Takker for et veldig "lærerikt" svar !

Har bare et par spørsmål til..

1) Siden det er først kryptologi, i kombinasjon med datasikkerhet, jeg først og fremst er interessert i, lurer jeg på følgende; kjenner du noen (les: som går/gikk industriell mat.) med samme interesser ? Hvordan har det gått for han/hun, med tanke på arbeid osv..?

2) Er det veldig høy "nerdefaktor" blant elevene ? eller finnes det også "dødelig" blant dere..

Skal se om jeg finner noen som arbeider på det feltet og høre med de, så skal jeg svare deg om noen dager.

Angående nerdefaktor: det er litt begge deler, det er mye festing og slikt om du liker det, stort sett er det en fritidsinteresse for alle her i trondheim, og klassemiljøet er godt, men det ville vært løgn å ikke si at studiet er relativt hardt arbeid. Nesten alle som går her kunne stort sett surfe gjennom matte på vgs, men det er ytterst få som kan surfe gjennom på dette nivået (noen genier fins det alltid, men det begynner å bli få). Men som sagt, hvis du ikke synes det er nok morro her på haugen, så vil jeg si det er din egen feil, det er heller for mye morro enn for lite ;).

AtW

Lenke til kommentar

Universitetet i Bergen kan man også utdanne seg innen kryptologi. De skal visstnok ha et miljø på kryptologi i verdensklasse.

Jeg vet ikke så mye om dette selv ennå. Regner med at jeg begynner på UiB til høsten, og dette er en av studieretningen som ser interessante ut.

Men dette hjelper jo ikke deg så mye hvis det bare var NTNU og UiO du var interessert i.

LeD

Lenke til kommentar

ATWindsor: Betryggende å høre. Ser fram i mot å høre mer fra deg siden :-)

LeD: Har nok uttalt meg ikke helt klart. Er selvfølgelig åpen for å studere andre stedere enn på NTNU eller UiO (eller begge).

Så litt på den linken du ga meg. Ser ut som om studiet ved UiB kun er et hovedfag studium, med andre ord må jeg ha fullført en 3-åring utdanning først (noe jeg ikke har). Eller ?

Tusen takk skal dere i alle fall ha !!

Lenke til kommentar

Så litt på den linken du ga meg. Ser ut som om studiet ved UiB kun er et hovedfag studium, med andre ord må jeg ha fullført en 3-åring utdanning først (noe jeg ikke har). Eller ?

Nå er vel nytt system med Bachelor og Master i ferd med å innføres. Du tar først en Bachelor-grad på 3 år, og kan deretter utvide til Master-grad med 2 år til.

Du kan ta både Bachelor- og Master-grad ved Universitet i Bergen. Bachelorstudiet inneholder mest genrell informatikk og matematikk, mens i Masterstudiet spesialiserer man seg innen f.eks. kryptologi.

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...