Renshai Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Det er nok ikke så hyggelig å bli byttet ut av en robot, men som mange påpeker så er faktisk en robot stort sett veldig mye mer effektiv og billigere i drift enn mennesker. Etter en del år i arbeid hvor jeg ser både arbeidsgivers og ansattes side, så ser jeg også at de ansette krever mer og mer, i stedet for å gjøre seg konkurransedyktige i forhold til automatiserte prosesser. Enkle ting som dyre julebord hvor en flatfyll på kontoret ikke er godt nok lenger, man skal på hotell og jobben skal dekke alt ellers er firmaet gjerrig. Enkelte krever heve/senkebord til x antall tusen fordi de bar litt for mye ved en helg og ikke kan ha vanlig bord som alle andre, den mest luksuriøse stolen de kan finne i katalogen fordi.. vel, den er fancy og de har tidvis en rykning i korsryggen som de er redd for at kan bli noe (med en klar pekefinger til HMS-krav og med smertefylte øyne). Kanskje ikke aktuelt her, men det sier litt om mentaliteten til mange nå om dagen. Nå kjenner jeg ikke bakgrunnen for konflikten, men jeg tror ikke arbeidsgiveren hadde vært like steil og sparket hele gjengen dersom de synes de ansatte var en flott, kreativ gjeng med høy arbeidsmoral. Det er fint med organisering, men jeg tror veldig mange ansatte er offer for mentaliteten "nå rotter vi oss sammen og krever så mye vi kan, er vi mange nok kan de ikke si nei" når organisasjonene først setter i gang. Og i en jobb hvor man max trenger noen ukers opplæring og kan erstattes på kort varsel (og faktisk av en robot som ikke kan tenke selv), burde man faktisk tenke videreutdanning og ny jobb før man går til streik fordi man ikke får alt man peker på. Så blir det heller arbeidsgivers problem å bli attraktiv nok til å holde på de ansatte. Lenke til kommentar
kash Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Så lenge jeg får god kundeservice, og rimelige priser, driter jeg i om det er roboter eller mennesker som fikser det. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Vi ser hvordan det går med Komplett når de går over til roboter på lagrene. Utrolig trege leveranser nå. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Vi ser hvordan det går med Komplett når de går over til roboter på lagrene. Utrolig trege leveranser nå. 9663238[/snapback] Og det er kanskje fortsatt noen som husker hvordan det gikk da NSB ansatte roboter på kundeservice for noen år siden? "Hvor skal du reise fra?" - "Steinkjer" "Du har valgt avreisested Steinberg." - "Nei, nei, nei!" Lenke til kommentar
astros Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 i kan læse om det her http://shgstrejke.blogspot.com/ Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Noe så sprøtt. Jeg holder med snekker'n her. Selv om jeg ikke er i arbeid for tiden grunnet skole, kan jeg se for meg ett samfunn der alt av fysisk arbeid blir robotisert og arbeiderne står med tomme hender. Rart at danmark ikke har lover som beskytter dem mot slike ting. Selv om vi kanskje ikke får alle nøyansene i denne saken fra den lille artikkelen, blir det fortsatt for dumt. Robotisert samfunn vil føre til menneskets undergang spør du meg. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Det är ju perfekt med robotar. Vi behøver inte gør monotona/farliga jobb. Det eneste är väl att ingen tänkt på var "kunderna" ska få pengarna att handla med, när fler inte har jobb o man får større arbetsløshet. Eller är detta påväg mot ett kommunistiskt robot välde där vi i slutändan alla sitter i thailand och blir feta? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 argumentet mot arbiedsløshet holder i alle fall ikke her på berget, her har vi behov for alle hender som kan arbeide, hadde vi bare fådd noen roboter til å effektivisere bort noen av de 10 tusner av byrokratene her landet slik at de kunne komme seg ut å gjøre litt sammfunnsnytting arbeid. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Og nå mistet de enda en kunde. 9662658[/snapback] Og enda en. En butikk drevet av roboter gir ikke god service. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Og nå mistet de enda en kunde. 9662658[/snapback] Og enda en. En butikk drevet av roboter gir ikke god service. 9664827[/snapback] Nå er vel ikke hele butikken styrt av roboter da Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Nå er vel ikke hele butikken styrt av roboter da 9664898[/snapback] Nei, de i fløteskummingsavdelingen er vel teknisk sett fortsatt mennesker Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Og nå mistet de enda en kunde. 9662658[/snapback] Og enda en. En butikk drevet av roboter gir ikke god service. 9664827[/snapback] Nå er vel ikke hele butikken styrt av roboter da 9664898[/snapback] Det er nok ikke sånn at etter du har forklart hvorfor du vil bruke angrefrist, så sier en robotstemme "Does not compute... Does not compute" i telefonen Selv har jeg aldri handlet fra SHG, og kommer nok ikke til å handle fra dem heller. Jeg har ingen erfaring med dem, men jeg har allerede gode og billige webshoper som jeg han handle hos, så hvorfor gidde å prøve ut shg? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Så Samsung 24" skjermen som jeg har siklet lenge på nå falt med 800kr på SHG.no Får bare håpe roboten tar godt vare på skjermen min. Så lenge det er mennesker som arbeider i kundeservice og administrasjonen så skal ikke jeg klage. Selv har jeg aldri handlet fra SHG, og kommer nok ikke til å handle fra dem heller. Jeg har ingen erfaring med dem, men jeg har allerede gode og billige webshoper som jeg han handle hos, så hvorfor gidde å prøve ut shg? Enda billigere. Sparte selv akkurat 800kr på å handle fra SHG. Nå skal det sies at jeg har god erfaring med butikken, da jeg har handlet der 15-16 ganger. (totalt har jeg vel brukt over 50 000kr) Endret 8. oktober 2007 av andrull Lenke til kommentar
Krestjan Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Enkelte krever heve/senkebord til x antall tusen fordi de bar litt for mye ved en helg og ikke kan ha vanlig bord som alle andre, den mest luksuriøse stolen de kan finne i katalogen fordi.. vel, den er fancy og de har tidvis en rykning i korsryggen som de er redd for at kan bli noe (med en klar pekefinger til HMS-krav og med smertefylte øyne). Kanskje ikke aktuelt her, men det sier litt om mentaliteten til mange nå om dagen. Det sier vel kanskje mest om mentaliteten din. Er heve/senkepult et urimelig krav fra en ansatt med ryggproblem? Skal de ansatte med slike og lignende helseproblem heller sykemelde seg, slik at DU, gjennom dine skattepenger, må betale store deler av lønnen? Har du i det hele tatt fulgt med i debatten om IA(Inkluderende Arbeidsliv). Håper for all del at jeg aldri blir en av dine ansatte, da tror jeg ikke jeg jobber der lenge. Ikke fordi jeg har helseproblem, men fordi slike antikvariske holdninger er helt bak mål. Faktum er vel at hvis en leder har en slik holdning til noe så essensielt som HMS, så er vel andre holdninger like bak mål. Sånn, det var slutten på dagens tirade. Men, for å komme tilbake til tema... Det finnes vel lover mot å gi ansatte fyken på slike grunnlag i Danmark også? Det er jo rasjonaliseringsgrunnlag som må til for at ansatte først skal bli permittert, og så oppsagt i Norge, og jeg regner med at Danmark ikke ligger langt bak? Det fordrer selvfølgelig at denne streiken ikke var ulovlig. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Uansett hva du måte si om IA og lederes holdninger så har "Renshai" heller ikke bommet med sine uttalelser. Nå har det seg slik at jeg har vel jobbet i snart 25 år, og har sett begge deler. Å blande IA inn i dette er totalt meningsløst, og er du fremdeles ikke enig i det, så skal jeg alltids gidde å spa opp så mange artikler om IA- fiaskoen at hele forumet drukner. Og det til og med uttalelser både fra politikere på stortinget, og NHO/LO. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Eller är detta påväg mot ett kommunistiskt robot välde där vi i slutändan alla sitter i thailand och blir feta? 9663804[/snapback] <pirke> Det kan da ikke kalles kommunistisk å bytte ut arbeiderene/proletarene med roboter? Heller kapitalistisk spør du meg </pirke> Mulig det er noe jeg ikke helt har skjønt her, men har SHG faktisk gitt alle de 18 arbeiderene sparken til fordel for en robot fordi de streika pga dårlige arbeidsforhold? I så tilfelle er jo egentlig det kanskje så sprøtt. Sprøtt nok til at jeg overholdet ikke kommer til å handle fra SHG i alle fall. Lenke til kommentar
Renshai Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Det sier vel kanskje mest om mentaliteten din. Er heve/senkepult et urimelig krav fra en ansatt med ryggproblem? Skal de ansatte med slike og lignende helseproblem heller sykemelde seg, slik at DU, gjennom dine skattepenger, må betale store deler av lønnen? Har du i det hele tatt fulgt med i debatten om IA(Inkluderende Arbeidsliv). Håper for all del at jeg aldri blir en av dine ansatte, da tror jeg ikke jeg jobber der lenge. Ikke fordi jeg har helseproblem, men fordi slike antikvariske holdninger er helt bak mål. Faktum er vel at hvis en leder har en slik holdning til noe så essensielt som HMS, så er vel andre holdninger like bak mål. Sånn, det var slutten på dagens tirade. Uten å dra dette for langt over mot IA: Jeg er helt for at de som KAN jobbe skal gjøre det i mest mulig grad. Det er hypokonderne og "jeg-vi-ha'erne" som er det store problemet. Naboen har et kult/behagelig bord/stol, og det vil jeg også ha. Jeg synes synd på den lederen som faktisk spør en ellers frisk og rask medarbeider "trenger du virkelig et sånt bord til femdobbel pris?" - da møter man nettop slike spissformuleringer: "Dette har vi KRAV på gjennom HMS". "Er du så HENSYNSLØS at du vil arbeidstakerne dine vondt?" Ved å gjøre det til en folkerett å kreve og kreve med at man alltid skal sitte på en rosa sky med puter under armene som mål, så gjør man ikke bare driften vanskelig og dyr, man graver også sin egen grav hvis man er i en bransje hvor marginene er små og alt går på effektivitet. Og dessverre er flokkmentaliteten såpass sterk i mennesker at når mange nok er med på å kreve, så er det "med oss eller mot oss" hvor alle krever enten de vil eller ikke. F.eks har vi ordet "Streikebryter" som man kan bruke mot folk som faktisk har det bra i jobben sin, selv om resten synes det er grusomt å måtte jobbe hardt. I slike tilfeller skjønner jeg at en robot kan være svært attraktiv for lederne. Lenke til kommentar
Krestjan Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Man vil alltid ha medarbeidere som er "hypokondere", men det betyr ikke at man skal skjære gjennom og si at siden disse finnes, så får ingen de nødvendige hjelpemidlene som er med på å gjøre arbeidsdagen lettere, og dermed øke effektiviteten. Det er forøvrig ikke bare å si at man har krav på ting via HMS, men enhver arbeidstaker må/bør vise til legeattest for å få slike ting som hev/senke-pult og andre tiltak over en viss størrelse. Dette kan enhver bedrift kreve og vise til hvis det blir tvist om dette. Dessuten så kan det ikke bli slik at det skal være opp til den enkelte bransje om hva som ansees som nødvendig. Kostandskutt og effektivisering bør gjøres på andre måter enn å nekte ansatte det som skal til for at arbeidsdagen går lettere. Ang. IAs fortreffelighet så tror jeg verken forumets brukere eller administrasjon ville sett seg tjent med at forumet spammes med alle mulige publikasjoner og politiske uttalelser for eller imot IA. Jeg har personlig sett hva IA kan bety for den enkelte arbeidstaker, og har gjort meg opp en mening om dette. Når dette er sagt, så er jeg ikke så naiv at jeg ikke tror at de fleste manuelle oppgaver som enkelt kan automatiseres, slik som lagerarbeid og lignende, VIL automatiseres over tid. Det har skjedd siden starten på den industrielle revolusjon. Men, det kan stilles spørsmålstegn med måten dette blir gjort i SHG. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Slikt er i alle fall for meg skremmende, her velger en bedriftseier å si opp ansatte og erstatte dem med en robot fordi de krever bedre lønn og arbeidsvilkår SGH vil etter dette aldri se meg som kunde der 9661867[/snapback] Vel, kanskje SHG kan bruke mere penger på kundeservice og support teknikere nå Jeg ser ikke noe galt i å erstatte mennesker med maskiner om det fungere like godt, så lenge jeg får riktig vare til avtalt tid er jeg fornøyd. Får jeg ikke hjelp når jeg trenger det er jeg deriomt ikke like fornøyd Så kanskje SHG har vett nok til å ytterligere forbedre kundeservicen sin nå? Lenke til kommentar
bjern Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 det er bra med relgler og slikt, og god lønn for arbeid, men er jo bare tull å beholde arbiedere som kan erstattes av maskiner, arbeideren kan da fine seg annen jobb, er de overflødig så bort med dem.<{POST_SNAPBACK}> Skremmende holdning,som vil si at en fratar arbeiderne sine rettigheter i form av "enten jobber dere for luselønn og med dårlig arbeidsmiljø,ellers er det sparken ", er vi ikke da tilbake til 30 tallet der arbeidern stod med lua i hånden og bare godtok det sjefen hadde å tilby Om alle de fysiske jobbene blir erstattet av roboter, synker kjøpekraften i landet og prisene må justeres ned for å møte behovet. I stedet for å halvere antallet ansatte kan man innføre 4 timers arbeidsdager og verden blir et bedre sted å leve. Rart at danmark ikke har lover som beskytter dem mot slike ting. Selv om vi kanskje ikke får alle nøyansene i denne saken fra den lille artikkelen, blir det fortsatt for dumt. Robotisert samfunn vil føre til menneskets undergang spør du meg.Hvis roboter lager alt av mat, hjem, leketøy og annet vi trenger for å leve et ålreit liv, vil jo kostnadene ved å produsere dette bli mye billigere også. Resultatet blir at folk får råd til mer, kan jobbe mindre og i stedet leve mer.Hørse ikke ut som noen undergang spør du meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå