Sneglen Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg byttet i forrige uke ut mine 2x512MB (Kingston 2-2-2-6) brikker til fordel for 2x1GB (TwinMOS CL3 - ukjent hvilke andre timings det er) for å øke ytelsen i Vista. Etter installasjon av brikkene startet maskinen opp som den skulle og den viste også de 2GB slik den skulle. Etter litt trykking og åpning av flere programmer kunne jeg konstatere at dette føltes mye bedre jeg merket at ting gikk merkbart raskere - spesielt ved bytte mellom disse programmene. Da jeg bruker noe tid på å spille WoW tenkte jeg at også dette kom til å gå ganske mye bedre, men det skulle vise seg at det gjorde det ikke. Fra å ligge på rundt 30-40 FPS på de tyngste stedene (Orgrimmar/Shattrath), får jeg nå rundt 20 FPS på de samme stedene. Andre steder som var helt uproblematiske tidligere har nå gått over til å være noe ubehagelige. Finnes det en god løsning på dette, eller en god forklaring på at det skal gå så mye tregere ved en GB ekstra RAM? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Har du satt opp brikkene riktig? Sjekk i manualen som følger hovedkortet, for er ikke brikkene satt riktig så kjører dem halv hastighet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Prøvd å reinstallere WoW? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Tror ikke det er noe galt med wow, med mindre det er noe sneglen ikke sier. Egentlig anser jeg det som litt snodid at dette skulle ha den innvirkningen når det meste av data blir lagt på skjermkortet, men gjør som Fritz0r sier, det kan være at det er annen timing på brikkene. En kjapp fiks i BIOS skulle ordne dette. Tips for å øke ytelsen kan være å skru av pagefile også, dette fører til at det ikke vil bli kalt noen pagefaults, og RAM aldri vil ligge på disken, som øker ytelsen spesielt hvis du bytter mye mellom programmer. Ulempen er at hvis du går tom for RAM, kan du vinke farvel til alt arbeidet du har gjort. Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Tenker det kan ha noe med brikkeplassering i dette tilfellet, da jeg egentlig bare dyttet brikkene ned i hovedkortet - mye på grunn av CPU-kjøleren min som tar plass over brikkene (Zalman CNPS-7700). Skal få testet dette så for jeg kommer meg hjem, tenker jeg. Jeg tenkte i utgangspunktet på dette, men hadde aldri trodd at det skulle ha så mye å si for resultatet. Om det er timings det er noe i veien med, så er det 2x1GB Kingston 2-3-2-6 brikker på vei i posten, slik at det burde kunne ordne det. Disse kommer forhåpentligvis om 2-3 dager. Edit: Viser seg at brikkene kjørte på 100 Mhz og ikke 200 Mhz. Nye brikker hjalp godt på Endret 23. november 2007 av Sneglen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå