Gå til innhold

Hva er grensa før du tar loven i dine egne hender?

Anbefalte innlegg

men jeg har ikke funnet noen skikkelige artikler som støtter påstanden om at faren var i noen som helst livsfare. Derfor må også han ta sin straff for det han har gjort.

Fordi du ikke har funnet noen artikkel, så må han ta sin straff? :thumbdown: Som jeg allerede sa, grunnet etterforskningen er det ingen som har uttalt seg offentlig om hva som skjedde etter at faren gikk ut, og frem til skuddene ble løsnet. Derfor finner du ikke noen artikkel som støtter noe som helst. Ingen bortsett fra de involverte og politiet vet.

Dette vil komme frem i rettssaken, før det så har man ingen grunn for å hevde at han var i fare/eller ikke var i fare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan si hva man vil om politiet, ungdommene og foreldrene til disse pøblene, men å rettferdiggjøre mobbing og trakassering med mord, ville jeg vært litt forsiktig med.

Faren gikk ut, løsnet skudd og traff på begge, hvor det ene skuddet drepte en 15-åring. For meg høres dette ikke ut som nødverge. Jeg skjønner farens ønske om å ta disse j*vlene, men det kan rett og slett ikke forsvares med nødverge, etter min mening.

Står ingenting om det var et skudd som traff begge, eller to skudd som traff en på hvert. For alt vi vet kan han ha skytt varselskudd først, for så å sikte det andre mot gjengen?

Vi hadde foresten en lignende sak her i Norge for noen år siden:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sor...et/4862434.html

Slekten min er naboer til han som skøyt. Det som ikke kommer frem i artikkelen er at denne personen er med i en gjeng som har terrorisert lokalsamfunnet i lang, lang tid. Dette gjelder ran, mobbing, branner osv. Det kommer heller ikke så godt frem at det som faktisk skjedde var at denne personen kjørte mot faren, som stod midt på jordet. Sønnen skøyt da for å redde faren, og handlet i følge han selv i nødverge. Han fikk 1 års fengsel.

Lenke til kommentar

Jeg forstår veldig godt alle dere som sympatiserer med mannen og hans familie, og jeg gjør selvfølgelig det jeg også.

Men jeg synes det er skremmende mange av dere som tilsynelatende ikke har tenkt på hva slags presedens det setter om vi tillater folk å skyte hverandre, for ikke å nevne at de han skjøt var ungdommer, og at de kun var væpnet med kjepper. Samt at etter at han hadde truffet en av dem med hagle... så skjøt han en til!

Det er faktisk drap :(

Lenke til kommentar

Det er galt å skyte "barn" på 15-16 år. Det sier seg selv at de ikke fullstendig skjønner konsekvensene av sine handlinger. På den andre siden visste de at det er galt å terrorisere en familie. Ja jeg vet det høres motstridende ut.

Men dette ordtaket passer vel inn: Selveid er veleid.

Lenke til kommentar
Det er galt å skyte "barn" på 15-16 år. Det sier seg selv at de ikke fullstendig skjønner konsekvensene av sine handlinger. På den andre siden visste de at det er galt å terrorisere en familie. Ja jeg vet det høres motstridende ut.

Men dette ordtaket passer vel inn: Selveid er veleid.

Nå har ikke nørverge/selvforsvar noe å gjøre med om angriper(e) fårstår konsekvensen av sine handlinger eller ikke. En angriper som er i stand til, og du har grunn til å tro har til hensikt å påføre betydlig skade, ved at han er stor å sterk, bevæpnet, en hel gjeng eller kombinasjon, er kriterie nummer en for å kunne påberope seg nødverge. (I tillegg må selvsagt andre mindre alvorlige handlingsmåter være uegnet, som å løpe unna, låse døra etc. for at du skal kunne skyte noen lovlig). Om vedkommende angriper har universitetsgrad i etikk, har mangelfult utviklede sjelsevner eller er ett villt dyr er egentlig ikke interesant. Er eneste mulighet til å stoppe en kriminell handling, som kan føre til allvorlig skade eller død for deg eller dine, å skyte så er det lov (evt. en straff fri handling).

Selvfølgelig er det ekstra trist og en ekstra belastinig på han som har tatt ett liv å skadet en annen at det er snakk om såpass unge folk, men alderen gjør det ikke mer galt eller ulovlig i seg selv.

Her er ett eksempel fra Norge med noen likhetstrekk. Det endte med frikjennelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...