Crex Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg synes at den drapsiktede skal gå fri. jeg fårstår han godt og ville gjort det selv hvis jeg hadde vært han. Selvfølgelig er drap unødvendig, men det er den eneste måten å fjerne (skremme) slike gjenger, man må sette hardt mot hardt. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Han burde heller fått strafferabatt for jo flere han la i gresset.... Lenke til kommentar
likferd Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Husker ett TV-program for en del år siden, der en tidligere "torpedo" og ett av hans offer ble intervjuet. Først fikk vi se offeret, lam og med hjerneskade, fortelle om sin livssituasjon, hvordan han hadde ingen fremtidsutsikter, utover å kunne lære å gå på do alene igjen, hvordan han var 100% ufør og aldri ville være i stand til å forsørge familien sin... tror jammen han gråt en skvett også. Så fikk vi se "torpedoen", han hadde 2-3 år igjenn av dommen sin, han hadde fått tatt en del utdannelse og sertifikater og gledet seg til helgen da han skulle få besøk av datteren sin. Han fortalte litt om sine fremtidsplaner, at han hadde lovnader om jobb når han kom ut, og hvor glad han var for å ha kommet inn igjen på Den Smale Sti, får vi igjenn fikk ett møte med med offeret, som i en alder av ca 30, var plasert på et aldershjem. Så om jeg en dag står der, med en voldelig mopedgjeng bevepnet med kjepper på utsiden av døra, og vurderer om jeg bør låse opp våpenskapet, da er mitt valg allerede tatt. Jeg vil mye heller risikere å ende opp som han i fengselet, han med fremtidsplanene, enn han i rullestolen, han med bleiene og gamlehjemmet. edit = leif 9661520[/snapback] Helt enig. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Han burde heller fått strafferabatt for jo flere han la i gresset.... 9663869[/snapback] Nei, nei. Skulle vert skuddpremie på hvert enkelt medlem av mopedgjengen Lenke til kommentar
fox Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 En av de verste episodene skal ha hendt i sommer. Den nå skadde 16-åringen forsøkte å dytte den drapssiktedes 19 år gamle sønn, som lider av en mild psykisk utviklingshemning, av en moped i fart. 19-åringen skal ha blitt mobbet av guttegjengen ved flere anledninger. Sitatet forteller jo alt. Jeg føler virkelig med mannen. Når ingen(LES: Politi) gjør noe med dine problemer og de ungdommer slipper unna hele tiden, da vil du selvfølgelig tilslutt eksplodere og ta din sak i egne hender. Siste setning ser vi jo tydelig at mannen har fått nok, jeg gir mannen min støtte. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Skyt dem alle sier nå jeg. Det var kanskje litt synd at en person døde, det beste utfallet hadde vel vært om samtlige medlemmer av gjengen hadde blitt alvorlig skadeskutt, og måtte tilbringe en tre-fire år på sykehus og rehabilitering. Om de ikke da hadde vokst opp og lært seg hvordan man skal oppføre seg, hadde nakkeskudd vært en helt grei løsning. Alle fortjener en sjanse nummer to, men det virker som disse småjævlene har fått terrorisere folk fritt uten konsekvenser. Så om jeg en dag står der, med en voldelig mopedgjeng bevepnet med kjepper på utsiden av døra, og vurderer om jeg bør låse opp våpenskapet, da er mitt valg allerede tatt. Jeg vil mye heller risikere å ende opp som han i fengselet, han med fremtidsplanene, enn han i rullestolen, han med bleiene og gamlehjemmet.9661520[/snapback] Så enig, så enig. Og her var det ikke seg selv han skulle beskytte heller, men sønnen. Man blir vel gjerne mer beskyttende når et (utviklingshemmet) familiemedlem blir utsatt for slikt enn når en selv blir det. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Husker ett TV-program for en del år siden, der en tidligere "torpedo" og ett av hans offer ble intervjuet. Først fikk vi se offeret, lam og med hjerneskade, fortelle om sin livssituasjon, hvordan han hadde ingen fremtidsutsikter, utover å kunne lære å gå på do alene igjen, hvordan han var 100% ufør og aldri ville være i stand til å forsørge familien sin... tror jammen han gråt en skvett også. Så fikk vi se "torpedoen", han hadde 2-3 år igjenn av dommen sin, han hadde fått tatt en del utdannelse og sertifikater og gledet seg til helgen da han skulle få besøk av datteren sin. Han fortalte litt om sine fremtidsplaner, at han hadde lovnader om jobb når han kom ut, og hvor glad han var for å ha kommet inn igjen på Den Smale Sti, får vi igjenn fikk ett møte med med offeret, som i en alder av ca 30, var plasert på et aldershjem. Så om jeg en dag står der, med en voldelig mopedgjeng bevepnet med kjepper på utsiden av døra, og vurderer om jeg bør låse opp våpenskapet, da er mitt valg allerede tatt. Jeg vil mye heller risikere å ende opp som han i fengselet, han med fremtidsplanene, enn han i rullestolen, han med bleiene og gamlehjemmet. edit = leif 9661520[/snapback] Tankevekkende innlegg. Men du må huske på at det ikke ville være ulovlig for torpedo-offeret å forsvare seg. Men det var trolig annerledes med denne haglemannen - slik jeg forstår det, var det nærmest snakk om hevn. Uansett: Én ting er hva man kan gjøre med loven i hånd (nødverge, nødrett). En ganske annen ting er hva som praktisk sett er fornuftig. Det kan godt tenkes tilfeller hvor det er bedre å handle ulovlig og sone straffen man får enn å la være å handle. Hva gjør du f.eks. hvis mora di eller faren din blir drept av en eller annen skrotskalle? Og la oss videre si at du vet godt hvem gjerningsmannen er, men at politiet roter bort bevisene? Selv vet jeg sannelig ikke hvordan jeg hadde reagert i en slik situasjon. Selvtekt er stort sett ulovlig, og adgangen til nødverge er begrenset. Men jeg ser overhodet ikke bort fra at det finnes et punkt hvor jeg heller hadde gitt blaffen i lovverket og sonet straffen min enn å se gjerningsmannen gå fritt omkring uten skade og uten anger. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg vet utmerket godt hvordan jeg hadde reagert ihvertfall. NO FU**ING PARDON!! Lenke til kommentar
Timur Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Man kan si hva man vil om politiet, ungdommene og foreldrene til disse pøblene, men å rettferdiggjøre mobbing og trakassering med mord, ville jeg vært litt forsiktig med. Familjefadern uppfattade situationen som hotfull och gick ut. Efter ett häftigt bråk brast det för honom och han avlossade minst två skott med sitt hagelgevär, säger Tomas Pärklo... Faren gikk ut, løsnet skudd og traff på begge, hvor det ene skuddet drepte en 15-åring. For meg høres dette ikke ut som nødverge. Jeg skjønner farens ønske om å ta disse j*vlene, men det kan rett og slett ikke forsvares med nødverge, etter min mening. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Etter norsk rett ville det definitivt ikke vært nødverge. Og slik faren ordla seg, så hørtes det ut mer som hevngjerning. Lenke til kommentar
EvenEleven Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hadde han skutt en person. Hadde det vært "greit" i den forstand at han var redd for familiens liv. Men når man plaffer ned to betyr det noe mer. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Noe jeg ikke kan se nevnt i denne tråden, er at siktede garantert var DRITT lei mobbingen og trakasseringen av familien, og jeg velger å tro at dette veide tungt inn på beslutningen om å trekke av to ganger. Alle har en viss grense for hva man tolererer, og etter å ha blitt trakassert i månedsvis skal det nok ikke mye til for enhver før det renner totalt over. Juryen vil nok legge en viss vekt på dette også. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Uten å kjenne til hvordan selve situasjonen var, så er han enten rimelig god til å skyte, eller har hatt en del flaks eller uflaks, alt etter som. Det å få inn to treff på to forskjellige mopedungdommer med totalt to skudd er ganske bra. Vi vet jo faktisk ikke om han skjøt for å drepe, eller om han skjøt for å skremme. Enten har han hatt stålkontroll, eller så har han ikke hatt kontroll i det hele tatt. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg skjønner godt hans frustrasjon og fortvilelse og kan til en viss grad forstå hans handlinger, men jeg kan ikke si meg enig i dem, og nettopp det bør heller ikke rettsystemet være. Greit nok at det er formildende omstendigheter her, men absolutt ikke nok til å frikjenne han for alle punkter. I et skikkelig rettssystem skal man ikke klare å komme unna med mord, uansett hvor mye forakt man skulle ha for den drepte. Selv tenker jeg at et vådeskudd i lufta hadde vært nok til å få disse ungdommene til å pisse i buksa, hvis han nå først tar fram et våpen. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg skjønner godt hans frustrasjon og fortvilelse og kan til en viss grad forstå hans handlinger, men jeg kan ikke si meg enig i dem, og nettopp det bør heller ikke rettsystemet være. Greit nok at det er formildende omstendigheter her, men absolutt ikke nok til å frikjenne han for alle punkter. I et skikkelig rettssystem skal man ikke klare å komme unna med mord, uansett hvor mye forakt man skulle ha for den drepte. Selv tenker jeg at et vådeskudd i lufta hadde vært nok til å få disse ungdommene til å pisse i buksa, hvis han nå først tar fram et våpen. 9666072[/snapback] Drap i nødverge kan man vel komme seg ustraffet i fra. Ihvertfall i det norske rettsystemet, men det skal ganske mye til da. Lenke til kommentar
kommando Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg skjønner godt hans frustrasjon og fortvilelse og kan til en viss grad forstå hans handlinger, men jeg kan ikke si meg enig i dem, og nettopp det bør heller ikke rettsystemet være. Greit nok at det er formildende omstendigheter her, men absolutt ikke nok til å frikjenne han for alle punkter. I et skikkelig rettssystem skal man ikke klare å komme unna med mord, uansett hvor mye forakt man skulle ha for den drepte. Selv tenker jeg at et vådeskudd i lufta hadde vært nok til å få disse ungdommene til å pisse i buksa, hvis han nå først tar fram et våpen. 9666072[/snapback] Enig med du, veldig tragisk sak, men drap kan ikke forsvares. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Man kan si hva man vil om politiet, ungdommene og foreldrene til disse pøblene, men å rettferdiggjøre mobbing og trakassering med mord, ville jeg vært litt forsiktig med. Familjefadern uppfattade situationen som hotfull och gick ut. Efter ett häftigt bråk brast det för honom och han avlossade minst två skott med sitt hagelgevär, säger Tomas Pärklo... Faren gikk ut, løsnet skudd og traff på begge, hvor det ene skuddet drepte en 15-åring. For meg høres dette ikke ut som nødverge. Jeg skjønner farens ønske om å ta disse j*vlene, men det kan rett og slett ikke forsvares med nødverge, etter min mening. 9665205[/snapback] Det er helt umulig å vurdere ut i fra det som skrives der. Før man kan si noe som helst, må man vite alle fakta fra hva som har skjedd på åstedet. Om noen kommer løpende mot deg med balltreet hevet over hodet, kan det godt tenkes at man kan hevde nødverge når man løsner et skudd. ”Mot bilen kommer då en av ynglingarna beväpnad med en planka varpå mamman känner sig hotad, får i backen på bilen och lyckas köra iväg från platsen. Hon ringer 112 och blir kopplad till en telefonkö, där hon får vänta som hon upplever det "en evighet" tills hon får prata med en polis” skriver familjen. – Jag berättar att det finns folk i trädgården med tillhyggen, att jag inte vågar gå in och att barnen befinner sig i huset, säger mamman som ber polisen att skicka en patrull till gården, berättar kvinnan. Polisen uppmanar nu mamman att hålla sig därifrån tills man hinner fram. Även sonen ringer nu polisen eftersom gänget är på väg mot huset med tillhyggen. Det är i detta läge som den 50-årige pappan bestämmer sig för att gå ut med hagelbössan. Exakt vad som händer här vill familjen inte berätta, med hänsyn till den kommande rättegången. Altså, vet man ikke nøyaktig hva som skjedde enda. Men les Denne artikkelen. Det kommer klart frem at denne gjengen har terrorisert denne familien, med trussler, vold og skadeverk siden 2005. Når de da går mot huset, bevæpnet med planker, vil jeg hevde at enhver vil da det som en alvorlig trussel. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Men hvorfor har ikke politiet/barnevernet grepet inn før? Det kommer tydelig frem i teksten at de har flere anmelderser også på seg.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Hadde gjort akkurat det samme selv. Å være etterpåklok er lett men å oppleve det de har over så lang tid kan virkelig få begeret til å renne over. Tror det rant så langt over at faren ikke engang tenkte på straffen over det han gjorde. Og når det går så langt så er det ikke tvil om at de bøllene fikk det de fortjente. Endret 11. oktober 2007 av Kron Lenke til kommentar
Timur Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Faren gikk ut, løsnet skudd og traff på begge, hvor det ene skuddet drepte en 15-åring. For meg høres dette ikke ut som nødverge. Jeg skjønner farens ønske om å ta disse j*vlene, men det kan rett og slett ikke forsvares med nødverge, etter min mening. <{POST_SNAPBACK}> Det er helt umulig å vurdere ut i fra det som skrives der. Før man kan si noe som helst, må man vite alle fakta fra hva som har skjedd på åstedet. Om noen kommer løpende mot deg med balltreet hevet over hodet, kan det godt tenkes at man kan hevde nødverge når man løsner et skudd. Altså, vet man ikke nøyaktig hva som skjedde enda. Men les Denne artikkelen. Det kommer klart frem at denne gjengen har terrorisert denne familien, med trussler, vold og skadeverk siden 2005. Når de da går mot huset, bevæpnet med planker, vil jeg hevde at enhver vil da det som en alvorlig trussel. Som du selv sier så har denne familien blitt plaget over lengre tid av denne gjengen, og at begeret da renner over kan jeg forstå, men jeg har ikke funnet noen skikkelige artikler som støtter påstanden om at faren var i noen som helst livsfare. Derfor må også han ta sin straff for det han har gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå