Gå til innhold

Mediasenter ps3 eller xbox360?

Mazeking

Anbefalte innlegg

Eier en ps3 og en xbox360. Har tidligere forsøkt meg på å installere ORB på en PC og bruke 360 som mediasenter. Syntes det fungerte ganske dårlig sammenlignet med xbmc på modifisert Xbox(1). Tok ALT for lang tid å starte filmer. Filmene fylte heller ikke ut skjermen skikkelig.

Er det noen her som har erfaring med mediasenter mulighet på BEGGE konsoller og kan uttalse seg om hva som funker best?

Vil helst ikke ha noen fanboypiss til svar med saklige svar på fordeler og ulemper med begge.

Min xbox(1) har dessverre tatt kvelden og jeg gidder ikke å kjøpe en ny hvis det er mulig å få til noe lignende med med ps3 eller xbox.

Primær bruk å spille av video fra PC/server og visning av digitalbilder fra PC/Server.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eier en ps3 og en xbox360. Har tidligere forsøkt meg på å installere ORB på en PC og bruke 360 som mediasenter. Syntes det fungerte ganske dårlig sammenlignet med xbmc på modifisert Xbox(1). Tok ALT for lang tid å starte filmer. Filmene fylte heller ikke ut skjermen skikkelig.

Er det noen her som har erfaring med mediasenter mulighet på BEGGE konsoller og kan uttalse seg om hva som funker best?

Vil helst ikke ha noen fanboypiss til svar med saklige svar på fordeler og ulemper med begge.

Min xbox(1) har dessverre tatt kvelden og jeg gidder ikke å kjøpe en ny hvis det er mulig å få til noe lignende med med ps3 eller xbox.

Primær bruk å spille av video fra PC/server og visning av digitalbilder fra PC/Server.

9661169[/snapback]

hvis du er vant med XBMC så er både PS3 og X360 en stor nedtur per dags dato. PS3 er etter min mening den beste løsningen siden den bråker mye mindre enn X360, men mulighetene er mer eller mindre like på begge 2 akkurat nå.

Begge 2 krever transkoding av filmer/musikk som er i format som PS3/X360 ikke støtter. Eksempler på dette er divx, xvid og x.264. Noen synes dette er helt OK, men hvis du bryr deg om kvalitet så vil du aldri ta til takke med transkoding i lengden.

Så slik jeg ser det er hverken PS3 eller X360 gode alternativer til XBMC eller en PC med mediacenter-funksjonalitetet per dags dato. Det skjer dog spennende ting på PS3-siden med linux-støtten men det er enda ett godt stykke igjen der før ting blir brukbart.

Lenke til kommentar
Det skjer dog spennende ting på PS3-siden med linux-støtten men det er enda ett godt stykke igjen der før ting blir brukbart.

9661379[/snapback]

Dette ser jeg fram til! Noen link til mer info?

9661542[/snapback]

Har ingen link på direkten da jeg ikke husker navnet på løsningen som blir utviklet for dette formålet. Hvis Geofrank leser denne tråden så kan han sikkert fyre inn navnet på disse greiene.

Hovedpoenget er i hvert fall at det blir utviklet noen program-bibiloteker for bedre utnyttelse av Cell. Slik det er nå så brukes bare en brøkdel av potensialet til Cell i Linux fordi det ikke finnes noen spesialsydde løsninger for den enda. Linux-versjonene som kjøres på PS3 idag er jo powerpc-baserte så vidt jeg har fått med meg og er følgelig ikke optimalisert for Cell sin spesielle oppbygging og muligheter.

Lenke til kommentar
Vent heller til Linux bygges ut ordentlig for PS3 og innstaller LinuxMCE. I mine øyne finnes det ingen bedre mediacenter løsning enn det.

9661608[/snapback]

Er det mulig å kjøre LinuxMCE med så lite ram som man har tilgjengelig i Linux på PS3? Man har vel ikke mer enn 256meg ram tilgjengelig hvis jeg husker rett her.

Slik jeg har forstått det er LinuxMCE rimelig tungkjørt og langfra optimalisert for hardware med begrensninger ala det som er på PS3 nå. Men lite hadde vært bedre enn om jeg tok feil her da :) Ellers jobbes det jo med og porte XBMC til Linux og det er for min del ekstremt spennende siden XBMC fra før er optimalisert for lavt minneforbruk(64meg på xbox1). Eneste som mangler for meg i XBMC på xbox1 er x.264-støtte, så xbmc for linux på PS3 er en særdeles spennende tanke.

Lenke til kommentar
Ettersom det står kan LinuxMCE kjøres på envær PC som kan kjøre Ubuntu. Det jeg tror dog er at når Ubuntu optimaliseres til PS3 blir LinuxMCE til å gjennom en liten gjennomgang for bruk gjennom PS3.

Takk gud for opensource.

9661756[/snapback]

Hmm.. tviler egentlig på LinucMCE på PS3 jeg. Mener nemlig å ha hørt at LinuxMCE ikke trives så veldig bra med en PC med under 1gig ram og da er det langt ned til PS3 sine 256meg med ram som er tilgjengelige. Opensource er jo ikke nødvendigvis en garanti for at ting kan endres kjappt og enkelt.

At f.eks en wiki-side/faq sier at programmet kan kjøres på enhver pc er selvsagt noe helt annet enn at programmet kan kjøres for fulle mugger og uten lagg etc :) Men som sagt hvis noen kan vise til at LinuxMCE fungerer fint med 256meg ram så er jo det helt supert.

Har derimot mer tro på XBMC for linux og XBMC er i mine øyne så nærme ett perfekt mediacenter som det går ann og komme. Jeg er rett og slett monsterfan av XBMC og hvordan det fungerer. Bare så synd at xbox1 ikke er kraftig nok til og kjøre x.264 og liknende formater :cry:

Lenke til kommentar

Ja det kan hende. Har dog bare kjørt LinuxMCE på en PC med 2 Gb RAM så jeg vet ikke hvordan det fungerer på en PC med mindre. Har en gamme IBM med 723 Mhz CPU og 256 Mb RAM jeg kan teste på etter vært når jeg finner en HDD som jeg kan bruke i den.

Man får først vente på en Linux som kjører glatt på PS3 først, så får man vente på at noen utvikler et mediacenter til den distroen av Linux.

Lenke til kommentar
Ja det kan hende. Har dog bare kjørt LinuxMCE på en PC med 2 Gb RAM så jeg vet ikke hvordan det fungerer på en PC med mindre. Har en gamme IBM med 723 Mhz CPU og 256 Mb RAM jeg kan teste på etter vært når jeg finner en HDD som jeg kan bruke i den.

Man får først vente på en Linux som kjører glatt på PS3 først, så får man vente på at noen utvikler et mediacenter til den distroen av Linux.

9661974[/snapback]

jepp jepp. Som sagt portes XBMC til linux i disse dager og det er jo allerede utviklet med tanke på begrenset hardware.

Det som også er kjekt er at XBMC er basert på mplayer og det er blant annet mplayer det jobbes mot med tanke på biblioteker som utnytter kraften i Cell. Så hvis de får dreis på denne utviklingen av Cell-biblioteker så er automatisk XBMC for linux også optimalisert pga mplayerstøtten. Vet ikke hvilken mediaplayer som brukes i LinuxMCE, så godt mulig den også får samme fordelene da.

Uansett spennende og jeg skulle ønske at noen glupe hoder fikset dette igår :D Min gamle trofaste xbox fortjener en herlig pensjonisttilværelse på loftet synes jeg.

Lenke til kommentar
Pr idag er korkje 360 eller PS3 noko godt mediacenter. Kvifor PS3 vann EISA award er for meg eit mysterium - men det er ein anna diskusjon.

Kan det ikkje spela alle format, er det ikkje eit mediacenter, for min del.

9662364[/snapback]

Du kan jo transcode ALLE formater fra en PC, eventuelt installere Linux og spille av alt direkte fra PS3en. Påstår ikke at det er et über mediasenter, men det er da slettes ikke så aller verst.

Lenke til kommentar
Pr idag er korkje 360 eller PS3 noko godt mediacenter. Kvifor PS3 vann EISA award er for meg eit mysterium - men det er ein anna diskusjon.

Kan det ikkje spela alle format, er det ikkje eit mediacenter, for min del.

9662364[/snapback]

Du kan jo transcode ALLE formater fra en PC, eventuelt installere Linux og spille av alt direkte fra PS3en. Påstår ikke at det er et über mediasenter, men det er da slettes ikke så aller verst.

9662475[/snapback]

Xvid/divx fungerer greit med LINUX og PS3(Men selv der sliter det med full screen), men andre format er det bare å glemme med GOD eller OK kvalitet(tenker da på H.264 og WMV HD osv)

Endret av kewell79
Lenke til kommentar

9661974[/snapback]

jepp jepp. Som sagt portes XBMC til linux i disse dager og det er jo allerede utviklet med tanke på begrenset hardware.

Det som også er kjekt er at XBMC er basert på mplayer og det er blant annet mplayer det jobbes mot med tanke på biblioteker som utnytter kraften i Cell. Så hvis de får dreis på denne utviklingen av Cell-biblioteker så er automatisk XBMC for linux også optimalisert pga mplayerstøtten. Vet ikke hvilken mediaplayer som brukes i LinuxMCE, så godt mulig den også får samme fordelene da.

Uansett spennende og jeg skulle ønske at noen glupe hoder fikset dette igår :D Min gamle trofaste xbox fortjener en herlig pensjonisttilværelse på loftet synes jeg.

9662065[/snapback]

Har du en link til denne portingen. Har en SFF PC ståenes under TV'en, men blir ikke brukt no serlig, hadde sikkert hjulpet hadde jeg fått XBMC grensesnitt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...