Gå til innhold

[løst]SMS via egen applikasjon (tips om tilbyder)

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal integrere SMS i eget produkt i firmaet (kun utsending). Og jeg har allerede integrert netcom og www.sendega.com sine API'er i testprogrammet mitt. Har kun testet sistnevnte da netcom ikke gir ut testbruker.

Jeg leter nå etter flere tilbydere som jeg kan legge til i programmet, slik at kunder har en større frihet til å velge selv. Så jeg håper på at noen her kan tipse meg om seriøse tilbydere. Helst noen dere har god erfaring med.

Kravene er:

- De må tilby testbruker.

- Egen API (gjerne med kode eksempel, men ikke nødvendig). Må ha teknisk dokument på API'en. API'en forsikrer at jeg kan integrere koden rett i forhold til dem. (Bruker Visual Studio 2005, Visual C#) :)

- Gjerne støtte sending i form av http/https get/push.

Hittil har jeg:

- Netcom (ikke testet) (får itj testbruker!)

- Sendega (testet OK)

- Telenor (nekter på at de har sms internett, noe de har på hjemmesiden)

- PsWinCom (ikke integrert ennå)

- kjappsms.no (testet OK) (http://kjappsms.no/Gateway.aspx) (takk til Dostojevski)

- keyteq (ikke integrert)

- vianett.no (ikke integrert) (takk til N_R)

Kom gjerne med tips. :)

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har grei erfaring med Keyteq.no, litt "under utvikling" men de svarer kjapt hvis det er noe. Og veldig hyggelige er de også. :) Ingenting å si på leveringshastighet eller stabilitet, vi snakker om et par sekunder maks.

Har prøvd clickatell.com i en periode, men da kom meldingene ikke alltid frem, eller så kom de 12-14 timer forsent(!). Billige, men det hjelper lite når man ikke aaaner om meldingen når mottager eller ikke.

Også såvidt snakket med vianett.no som gir knallpriser, men vi snakker en del volum for å få nice price.... ikke testet dem, men regner med de fungerer ganske likt som "alle andre" som har en sms-webservice.

NB! Ser at noen kan sette valgfri sms, slik at man kan lage en sms-applikasjon som "sender" fra flere nummer. Selv har jeg hatt behov for dette, har laget en sms-app hvor folk kan registrere seg og sende sms, og svar kommer da tilbake til deres egen mobil. Men kjappsms.no ser ut som om de kun kan "fake" et enkelt nummer? En detalj kanskje, men for noen er det greit å vite om?

Lenke til kommentar

Det går greit å sende samme sms til flere. Både til kjappsms og sendega, de tar begge telefon-nummer med semikolon som separator. Ellers synes jeg det er greit å kunne sette avsender med navn, slik at man ser det er fra jobben, f.eks.

Skal se litt nærmere på keyteq når jeg har anledning.

Akkurat nå ser det ut som om kjappsms ikke støtter de norske tegnene æ,ø,å. Det må man støtte.

Takk for infoen om vianett.no, skal sjekke de også. Det er tross alt snakk om en del volum her. :)

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar
Det går greit å sende samme sms til flere. Både til kjappsms og sendega, de tar begge telefon-nummer med semikolon som separator. Ellers synes jeg det er greit å kunne sette avsender med navn, slik at man ser det er fra jobben, f.eks.

Skal se litt nærmere på keyteq når jeg har anledning.

Akkurat nå ser det ut som om kjappsms ikke støtter de norske tegnene æ,ø,å. Det må man støtte.

Takk for infoen om vianett.no, skal sjekke de også. Det er tross alt snakk om en del volum her. :)

Med flere mener jeg ikke TIL nummer, men FRA mange forskjellige nummer :) Keyteq lar deg sende "fra" vilkårlig tekst/nummer, noe som er veldig viktig for min kundegruppe. Svar vil da som sagt komme tilbake på brukerens mobiltelefon, selv om sms'en er sendt via internet. Og fra hva kjappsms.no skriver så kan man bare velge ett fra-nummer....?

Støttes ikke æøå så mistenker jeg at de videreselger sms fra utlandet, jeg hadde samme problemet med Clickatell... man kan riktignok sende som UNICODE, men da blir maks meldingsstørrelse 70 tegn (!)

Lenke til kommentar
Støttes ikke æøå så mistenker jeg at de videreselger sms fra utlandet, jeg hadde samme problemet med Clickatell... man kan riktignok sende som UNICODE, men da blir maks meldingsstørrelse 70 tegn (!)

I så fall så utgår de med høye kneløft.

Kneløft utgår med høye kneløft.

Men vi (firmaet) trenger kun 1 avsender.

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det er en stund siden jeg ble ferdig med dette lille prosjektet.

Tenkte jeg skulle gi en sluttoppdatering på hvordan det gikk, uten å gi bort bedriftshemmeligheter. :p

Målet var å ha flest mulige fungerende dll-filer som jeg bygde opp basert på api'en til tilbyderen. Koden ble skrevet i C#, og brukt i et rammeverk også laget i C# (selve systemet som bruker rammeverket er skrevet i henholdsvis vb.net og vb6). På denne måten kan en bedrift som skal bruke systemet selv velge tilbyder, laste inn dll'en og skrive inn brukernavn/brukerID, passord og avsendernavn ('fra-navnet' som vises i sms'en).

De fleste tilbyderne har ganske like system når det gjelder http(s) push/get. Små forskjeller har de imidlertid, som f.eks. oppbygningen av xml som skal sendes og retur-xml'en du får tilbake etter sending. En enkel ting å løse i C# siden den har en god xml-parser. En tilbyder kunne bruke taggen 'errorcode' mens en annen brukte 'errormsg' for eksempel. Slike ting er lett å overse! Spesielt hvis api'et ikke sier noe om det.. :roll:

Uansett, kan med hånda på hjertet anbefale kjappsms.no som har den aller beste servicen.

Sendega var også flinke, og keyteq ville hjelpe men mailservern deres må være forbaska ustabil for hver enda epost jeg svarte på spratt tilbake med undeliverable message. Alle 3 kan gi testbruker og gratis sms for testing.

Netcom krever imidlertid netcom bedrift abonnement pluss sms-internett abonnement. Ikke noe gratis testing her altså.

Folka hos Telenor har ikke peiling, jeg har prøvd over 10 ganger og ingen vet noe som helst. Jeg har prøvd alle anbefalinger med å sende epost, sende beskjed gjennom hjemmesiden (der hvor det står info om tjenesten) - null svar. Jeg vil anbefale ledelsen i Telenor om å kurse sine ansatte om sine egne tjenester. Jeg har til og med fått svar om at "denne tjenesten har vi ikke!" hvor jeg da refererer til hjemmesiden og får svar "eh.. dette må jeg sjekke ut, jeg ringer deg tilbake". That's it. Gjennom bekjente har jeg så vidt fått forklart at Telenor helst selger til andre tilbydere, og da er det snakk om sms i bulk, gjerne 100 000 i slengen. Jeg tviler, men ok.

Som sagt var dette en-veis, jeg skulle ikke ta imot noen sms, men tilbyderne støtter dette også, så vel som 'premium sms' hvor mottaker betaler for sms'en.

Hvis noen lurer på mer, send meg pm.

Mvh,

Vintern.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...