Gå til innhold

Senterpartiet og boplikten


Anbefalte innlegg

Nisselov. Hvordan kan noen bli tvinget til å bo en plass, og hvordan kan noen i det hele tatt bli tvinget til å bo på sin EGEN eiendom? Faren min eier selv et ganske stort område med en gård på, men som han selv ikke driver. Som regel har det vært besteforeldrene mine som har drevet gården, mens faren min har hjulpet til av og til. I mellomtiden har pappa jobbet rundt om i verden og fått utsatt denne loven så lenge at han ikke trenger å bo på gården lengre, selv om han egentlig bor ganske nært nå.

 

Boplikten er svært nært knyttet til driveplikten, og de fleste som klarer å opprettholde driveplikten får kortere eller lengre fritak fra boplikten. Det løses enkelte stedet ved at andre driver gården for eieren. En av grunnene til loven opprinnelig var at 'storbønder' ikke skulle kunne kjøpe opp alle småbrukene rundt seg, men småbruk skulle kunne kjøpe andre småbruk og dermed bli mer drivverdige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt utangspunt i denne tråden er at boplikt slik vi kjenner det er på vei ut.

På denne veien ut finner en korrupsjon og særinteresser.

 

Dersom en mener at det er et problem at "rike byfolk" kjøper eiendom på landet,

så kan dette problemet lindres effektivt ved å ta vekk eksklusive retter tilknyttet

større landeiendommer. Det å overta konsesjonspliktige eiendommer (til kunstig

lave priser) burde også tilsi at almenheten bør ha sterke retter på slike eiendommer.

 

For det rimer vel ikke at noen skal "få" konsesjon av samfunnet (på bekostning av

en fattig stakkar som må selge eller ikke har anledning til å ta over) for så å selge ut

hytte-tomter til rikfolk og leie ut laks-fiske til lorder, industri-herrer og annet pakk ? :-)

Hvorfor skal ikke jeg ha like rett til elgjakt som enkelte bønder som har "fått"

konsesjonspliktige eiendommer for å drive jordbruk ? Hva er logikken i dette ?

 

Glem boplikten ! Spørsmålet er hva en gjør når boplikten er burte - og før den tid.

Lenke til kommentar
Hva med folk som har arvet gårder, men fortsatt velger å la andre drive den? Det er rett og slett umenneskelig å tvinge folk til å bo en plass de selv ikke har lyst å bo på.

 

Husk at konsesjonsloven er slik at dersom en slik blir tvunget til å selge billig,

så kan kjøperen, som får den billig, etter 5 år velge å flytte fra eiendommen og bruke den

til jakt og fiske bare og ellers bo i New York :-)

 

Husk på at kjøperen (dvs han som mottar gaven på den andre sin bekostning) i en korrupt

kommune også kan få fritak for bo-plikten og aldri bo på denne eiendommen :-)))

9 av 10 får fritak !

 

Og senere kan den heldige kjøperen selge med stor fortjeneste når boplikten forsvinner :-)

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...