aklla Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Jeg får snart en ny bil, en liten hyperaktiv motor, med turbo osv. men aks er ikke veldig bra, 0-100 på ca 10sec, så jeg har lyst til å ha mulighet til å kjøre på med NOS for å få litt mer hester, så jeg får ned tiden på 0-100. Men hva er "kravene" til å kunne ha NOS, vil ikke risikere ødelegge motoren. og hvor mye plass trenger NOS, har ikke veldig god plass i motor-rommet. Brabus i tyskland har gjort de de kan med bilen, så den skal være bra tunet ellers, tvilsomt at jeg får særlig mer effekt uten bruk av NOS edit: med krav mener jeg størrelse på motor, ytelse i forhold til volum, maks turtall og lignende. jeg er veldig uerfaren med NOS... Endret 8. oktober 2007 av aklla Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 http://www.sverrekahrsracing.no/lystgass/Lystgass.htm Les Spørsmål-Svar Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) anlegg for det gitte utgangspunkt, f.eks. tåler 4 sylindrede motorer en hestekraftøkning på +40-60 hk ut ifra dette vil jeg tippe det kan gi en økning på ca 30-40HK, noe jeg egentlig er ganske fornøyd med ut ifra alt ellers på bilen er en fyr som mener han kan kjøre forbi bilen min, noe som stemmer på rette strekninger... jeg vil ikke at det skal stemme, derfor har jeg lyst til å få flere hester ut fra motoren. edit: burde kanskje kontakte Brabus før jeg setter det inn, høre hva de mener om saken... Endret 8. oktober 2007 av aklla Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 hva slags bil er det du har? hvor gammel er den? hvor langt er den gått? er motoren overhalt? vis den er gått over 150 000Km så ville jeg først forsøkt med en skikkelig overhaling av motor før jeg ville vurdert NOS, og vis bilen skal på veien så er vel NOS ikke tillatt. vis dette er en brabus trimmet bil så høres det rart ut at den bruker så lang tid fra null til hundre. vet det er off topic i forhold til NOS, men dette er vel ting som kan være relevant for det essensielle du er ute etter som er effektøkning eller bedre utnyttelse av de nåværende kreftene du har. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 bilen er 2005 modell og har gått litt over 10 000. Brabus har vel byttet ut det meste i motoren som kan ryke. De har også satt inn nitrogenfylte stempler. nei, den er ikke overhalt, den har som sagt gått litt over 10 000, er ikke nødvendig med overhaling etter 10 000 Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Du sier ikke hvordan bil det er, men regner med det er en Smart Brabus versjon? Er vell en veldig liten motor i den 0.7l? så det er nok allerede hentet ut mye hester så om det er så smart å begynne å sette på slikt tviler jeg på. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 joda, stemmer, er en smart roadster brabus med 0.7l og 101 hester, Det er 82hk orginalt på motoren. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Så i en annen tråd av NOS er ulovlig å ha montert når man kjører på offentlig vei. Da får jeg vel bare glemme NOS Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor jeg kjenner en om har nos i bilen sin, og han har ikke noe skilt med gass under trykk. og bilen er godkjent med nos ja 9642317[/snapback] jeg sendte en mail til vegvesenet ang NOS i bil og her er svaret jeg fikk: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hei Kjøretøy id: Ukjent. Dette er ikke tillatt. Blant annet i henhold til kap. 9 i kjøretøyforskriften og forskrift om bruk med mer. Ved senere hendvendelser oppgi kjennemerke. Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side. Med hilsen Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt Kjøretøy hallkontroll og kap. 9 i i kjøretøyforskriften sier dette: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor § 9-1. Generelt om konstruksjon og utstyr 1. Kjøretøy skal være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås. Denne bestemmelse gjelder ikke for motorredskap som føres av gående person. 2. Tilhenger gruppe O skal ha en konstruktiv hastighet på over 25 km/t. regner med det går på dette med. "fare for brann mest mulig ungåes" som de har skrive ned her. og ja det finnes jo biler som går på gass men disse er spesielt bygd for å kun gå på dette og det finnes egne regler for dette, bare se kap. 22 i kjøretøyforeskriften. punktene som omhandler LPG og CNG. 9662806[/snapback] Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Lystgass er fullstendig lovlig å ha når du kjører på vei, så lenge du ikke bruker den, og flasken er sikret med ventil, og du har bryter. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Lystgass er fullstendig lovlig å ha når du kjører på vei, så lenge du ikke bruker den, og flasken er sikret med ventil, og du har bryter. ikke i følge vegvesenet. jeg sendte dem en mail angående dette for ikke så lenge siden: er det tillatt å montere NOS(Nitrous oxide) anlegg på bil? tenker dapå dette som et system som midlertidig øker effekten til motoren. -- MVH Geir svaret jeg fikk var: Hei Kjøretøy id: Ukjent. Dette er ikke tillatt. Blant annet i henhold til kap. 9 i kjøretøyforskriften og forskrift om bruk med mer. Ved senere hendvendelser oppgi kjennemerke. Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side. Dersom du har behov for å komme i kontakt med oss, vedrørende denne henvendelsen, trykk "svar" på denne mailen. Med hilsen Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt Kjøretøy hallkontroll så nei det er ikke lovi henhold til paragraf ni. les paragrafen så vil du se at det ikke går på montering men rett og slett at man skal alltid forsøke å ha minst mulig fare for brann 9-1. Generelt om konstruksjon og utstyr 1. Kjøretøy skal være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås. så nei det er ikke lov å ha montert i bilen i forhold til svaret jeg har fått av Statens Vegvesen. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har blitt stoppet i teknisk kontroll, vært på etterkontroll, og hatt alle mine PKK på 850'en inne på Statens Vegvesen. Er veldig merkelig at de ikke har gitt meg beskjed om at det er ulovlig da.. Politiet har heller ikke sagt noe.. Det svaret ditt fra SV går jo på bruk av lystgass under kjøring, ikke montering! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har blitt stoppet i teknisk kontroll, vært på etterkontroll, og hatt alle mine PKK på 850'en inne på Statens Vegvesen. Er veldig merkelig at de ikke har gitt meg beskjed om at det er ulovlig da.. Politiet har heller ikke sagt noe.. Det svaret ditt fra SV går jo på bruk av lystgass under kjøring, ikke montering! vis du leser hele den lov teksten så står det faktisk "med mer" der på slutten. spørsmålet er om de i det hele tatt er klar over at du har det installert. har du opplyst om at det er lystgass montert på volvoen din? jeg spurte om montering i mailen til SV og regner med det var det de svarte på. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 kan jeg ta mangelen på svar som et nei? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Nå har det seg slik at praksis som blir følgt ofte ikke samsvarer med lovene... så jeg tror nok man trygt kan montere NOS Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Lystgass skal være lov å ha montert jo, som nevnt av Bernt ovenfor her. MEN: ventilen må være stengt under gatekjøring. Denne saken ble nemmelig tatt opp da en BMW 3-serie brukte NOS i en tunnell i Bergen sentrum, som førte til at bilen hans kjørte opp på veggen i tunnellen og rullet bortover. Sjåføren stakk fra stedet, men de fant fjortispassasjeren med knekt fot, på buss-stoppet ca. 50 meter fra åstedet men ja.. I den sammenhengen tok de opp det med NOS. Det er lov pga. noen bruker det på bane og noen banebiler er godkjente for vei. MEN: Det må være ventil og denne må være stengt, under gatekjøring. Jeg hadde ALDRI vurdert å montere NOS på den bilen som trådstarter snakker om. Det han kan gjøre er: A) Chippe / Mappe den og justere opp turbotrykket Men, jeg ville først researchet hvor mye drivlinjen tåler. Videre, må man være obs på at hestekrefteøkninger på en bil som er freg. innen 10 år, vil kreve hk-øknings avgift. Dette kan komme regress på, om uhellet skulle oppstå og de merker bilen din er fiklet med. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Lystgass skal være lov å ha montert jo, som nevnt av Bernt ovenfor her.MEN: ventilen må være stengt under gatekjøring. Denne saken ble nemmelig tatt opp da en BMW 3-serie brukte NOS i en tunnell i Bergen sentrum, som førte til at bilen hans kjørte opp på veggen i tunnellen og rullet bortover. Sjåføren stakk fra stedet, men de fant fjortispassasjeren med knekt fot, på buss-stoppet ca. 50 meter fra åstedet men ja.. I den sammenhengen tok de opp det med NOS. Det er lov pga. noen bruker det på bane og noen banebiler er godkjente for vei. MEN: Det må være ventil og denne må være stengt, under gatekjøring. Jeg hadde ALDRI vurdert å montere NOS på den bilen som trådstarter snakker om. Det han kan gjøre er: A) Chippe / Mappe den og justere opp turbotrykket Men, jeg ville først researchet hvor mye drivlinjen tåler. Videre, må man være obs på at hestekrefteøkninger på en bil som er freg. innen 10 år, vil kreve hk-øknings avgift. Dette kan komme regress på, om uhellet skulle oppstå og de merker bilen din er fiklet med. har du noen linker til dommen i den saken du her nevner? jeg ser fornuften i å kunne ha det så lenge du har en ventil som er stengt, men jeg kan ikke se at en ventil gjør montering lovlig i statens øyne... Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Ah! glimrende prosjekt! Dette hadde vært midt i blinken for meg! moro at folk tør å gjøre noe andre ikke tør... sett på NOS! Jeg vurderte den bilen en stund tidligere... var ekstremt nær ved å kjøpe en tunet sak, samt en dieselsak... men pga jobben må jeg av og til ha med litt stæsj i bilen, så ble a2... a2 går forsåvidt billigere enn smart også... ;) Hvordan er smarten å kjøre med så mye gamp? lukter det svidd? Jeg kunne tenkt meg den street versjonen.. uten tak! sykt fett da! tror jeg kommer til å gå for en slik som bil nr 2 etterhvert! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Ah! glimrende prosjekt! Dette hadde vært midt i blinken for meg! moro at folk tør å gjøre noe andre ikke tør... sett på NOS! Jeg vurderte den bilen en stund tidligere... var ekstremt nær ved å kjøpe en tunet sak, samt en dieselsak... men pga jobben må jeg av og til ha med litt stæsj i bilen, så ble a2... a2 går forsåvidt billigere enn smart også... ;) Hvordan er smarten å kjøre med så mye gamp? lukter det svidd? Jeg kunne tenkt meg den street versjonen.. uten tak! sykt fett da! tror jeg kommer til å gå for en slik som bil nr 2 etterhvert! smart er helt rå å kjøre, det eneste som er "feil" med den er at den ikke akser bra nok... jeg får min smart på fredag, gleder meg sykt. men hva mener du med street versjonen? Forresten, så er alle smart roadstere uten tak. og nei, det lukter ikke svidd... Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Det finnes en slik streetwise versjon... har ikke dører.. har ikke tak.... kan fås med frontrute... den er fet den! bare å kle på seg! sikkert girkassa som hindrer deg i bra aks... det er det på min... trege girskift... på din kan det vel være litt med motorvolumet også... du kan jo kaste på sporteksos, filter, og større turbo kanskje? og optimere den pånytt?? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Den motoren der hadde jeg trimma med en STOR klump i halsen. Syntes dem har tatt ut nok hester allerede. Ang. NOS så har jeg montert det på en mitsubishi 3000gt versting turbo 4x4 og hele pakka. 100hk dyse. Lite futt spør du meg! Sendte bilen inn der hvor eier hadde kjøpt nos settet for og dobbeltsjekke monteringen... alt var bra. Fikk mer effekt ved og montere vannkjøling på intercooleren. Bortkasta penger og alllt for dyr gass! skulle vært egen gassfyller på bensinstasjoner.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå