Gå til innhold

Misforståelser om Islam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja absurd for deg, en "virkelighet/drøm/håp" for andre, inkludert meg selv. HVorfor ikke ha håp istedet for å bare "legge seg ned og dø" Er morsommere å leve i trua synes nå jeg da :!: men som jeg har sagt før, så er det samma f... hva som skjer når man dør, man taper eller vinner jo ikke uansett.

Lenke til kommentar

Hva som er morsomt eller gir trygghet å tro på har ingenting med saken å gjøre. Man må se på hva som er realiteten og sannsynlig og så må man akseptere det.

 

Mange troende har forresten alt å tape på å dø, siden de vet at de kan komme til helvete for evig tid enten fordi de ikke har levd opp til å sin egen religion, eller fordi religionen ikke var den rette.

 

Men helvete tror vel ikke du på, siden det ikke passer inn i ditt eget bilde av den perfekte gud. Du konstruerer et gudebilde basert på hvordan du VIL det skal være, en sånn romantisk ide om at gud elsker oss alle og aldri vil gjøre oss noe vondt (ingen har det vondt på jorda, right?) selv om det er helt tydelig at det ikke er tilfelle. Takk gud for kognitiv dissonanse -- keeping people ignorant for ever.

Lenke til kommentar

men er jo det jeg har prøvd å si da, så lenge man ikke kan gå inn i døden,"ta bilder", også våkne til live igjen, så er det ingen tng som kommer til å stoppe håpet hos de som tror at det finnes noe etter døden. Og jeg kan ikke stå til ansvar for hva de som tror på helvete tror på, for det er ikek en del av min tro.

 

Ja, jeg har mitt eget bilde av "hvem/hva" Gud er, og min egne teorier på hvorfor ting skjer i verden. Jeg tror på vitenskapen og jeg tror på Gud.. jeg frykter ikke døden, for samma hva som skjer så lider jeg ikke uansett. Det som skjer får skje..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Hvorvidt det finnes et "liv" etter døden, eller en "sjel" er jo i menneskets natur, et håp om at vi er så uvurdelige at vi ikke kan dø for alltid, slik som "laverestående" skapninger som dyr og planter. Så lenge det moderne mennesket har eksistert, så har det eksistert en slags "gud". En skapning som styrer alt av det de ikke kan forklare. Og så lenge vitenskapen har utviklet seg, og funnet flere og flere forklaring på fenomener som før var "gud" så har religion fortsatt å tro at de er noe. At dersom de lever bra nok vil "gud" redde dem etter døden og de kan le av oss som ikke trodde på gud.

 

Rudolf Otto ga en fin forklaring på dette: EIN BEGRIFFENER GOTT IST KEIN GOTT (en gud som blir forstått er nettopp ingen gud).

 

Blir nesten som en skoleelev som mobbes gjennom hele skolen av "de kule" (vitenskapen, noen som ser ironien?) og får seg en strålende utdannelse gjennom knallhardt arbeid og mye viljestyrke og kan le av "de kule" som havna nede i Oslo sentrum og lever på narkotika.

Lenke til kommentar
HVorfor ikke ha håp istedet for å bare "legge seg ned og dø"

Ja, hvorfor bry seg om virkeligheten? Vi kan like godt ruse oss på tunge stoffer alle sammen, for virkeligheten er jo ikke noe særlig, er den vel?

 

Hvor har du det forresten fra at de som ikke tror på et liv etter dette "bare legger seg ned og dør"?

Lenke til kommentar

Som sagt, for å kunne være 100% sikker på at man ikke har en sjel eller at noe ikke skjer etter man dør, så synes jeg at man først skal ha dødd, og deretter kommet til live igjen.. skjønner du hva jeg vil frem til?

 

Samme hvor mye vitenskapen kommer frem til, den kan fortsatt aldri løse dødsgåten. Sånn er det! Med å legge seg ned og dø" mener jeg at dere ikke tror på noe etter døden da vettu... ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Som sagt, for å kunne være 100% sikker på at man ikke har en sjel eller at noe ikke skjer etter man dør, så synes jeg at man først skal ha dødd, og deretter kommet til live igjen.. skjønner du hva jeg vil frem til?

Det er ingen grunn til å tro at det finnes en sjel. Alt vi vet tyder på noe helt annet.

 

Samme hvor mye vitenskapen kommer frem til, den kan fortsatt aldri løse dødsgåten.

Men den kan gi oss veldig mye informasjon, og all informasjonen vi sitter på tilsier at det ikke er noe mer.

Lenke til kommentar
Ja, da får du forstå at det er en "gåte" for de som tror.. selvom du ikke vil erkjenne det.. likt skal være likt!

Bevisbyrden er faktisk på deg. Du skal bevise, komme med et eksempel hvor det faktisk har skjedd noe etter at en har dødd. Ikke noe vandrehistorier som Jesus, eller han som fikk hjerte stoppa ved en operasjon og fløy rundt som spøkelse.

Det finnes ingenting som tilsier at det skal skje noe etter at man dør, det er bare menneskers stahet som ikke kan godta enkle løsninger, vårt instinkt som tilsier at alt er fare og etterhvert har ført til en tro om at vi er spesielle, utvalgte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...