Gå til innhold

Misforståelser om Islam


Anbefalte innlegg

Her har jeg lært mye av Islam enn jeg får vite det av i Media.

 

Dr. Zakir Naik er anbefalt å høre på om du er interessert i å vite om Islam (og andre religioner).

 

EDIT: Dette er på engelsk!

 

Dette er video hostet på YouTube. Jeg håper det er greit å dele lenker her på forum:

Det er 24 deler:

 

Part 1:

2:

3:

4:

5:

6:

7:

8:

9:

10:

11:

12:

13:

14:

15:

16:

17:

18:

19:

20:

21:

22:

23:

og siste 24:

 

Ha en fin dag :thumbup:

Endret av romy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig vanskelig å skjønne mesteparten av det han prøvde å forklare.. :hrm: kjipt, for jeg skulle ønske jeg kunne skjønne mere av islam og hvordan den religionen fungerer..

 

kanskje noen kan oversette for meg hva han forklarte på spm: hvorfor skapte Allah helvete? skjønte ikke svaret hans..

 

og mest viktig jeg lurer på, hvordan kan mennesker si hva Gud mener med ting? Hvorfor kan denne mannen på youtube svare for Allah? merkelig det der.. jeg er selv troende, men jeg kan da vel ikke si hva Gud mener om ting og tang...?? ikke akkurat smartinger som tar en mann's sine ord for Gud sitt.. Man kan kun si det man tror.. ingen som vet en dritt her i verden om hva som er 100% sant!! bare så det er sagt..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Fordi de tror at koranen er guds ord og vet derfor hva han mener.

 

Når det gjelder hva som er sant er det mye vi vet med 100% sikkerhet. Misforståelsen kommer som regel når folk prøver å legge til et overnaturlig fenomen og tror at de ikke må bevise det. Hvis jeg f.eks sier at på mars sitter det en gudommelig elefant og styrer verden så er det ikke du som må motbevise det, det er jeg som må bevise det. Hvis jeg ikke kan det kan jeg heller ikke hevde det. Da blir det bare verdiløse spekulasjoner og synsinger som ikke gagner noen. Du kan godt tro det, men ikke forvent at andre skal respektere din tro bare fordi du tror.

 

Ellers er vi f.eks 100% sikre på at bevisstheten er et produkt av hjernen, men likevel er det mennesker som ikke klarer å dy seg med å tilskrive oss en overnaturlig sjel. Dette er som sagt så feil som kan det bli.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke kan det kan jeg heller ikke hevde det. Da blir det bare verdiløse spekulasjoner og synsinger som ikke gagner noen. Du kan godt tro det, men ikke forvent at andre skal respektere din tro bare fordi du tror.

9664145[/snapback]

 

vel mulig du og jeg er uenig om hva ordet respekt betyr.. jeg kan godt respektere noe, så lenge det ikke skader eller blander noen inn på noen som helst måte.. men jeg respekterer at man har sin egen tro.. bare ikke dytt den på andre.

 

Ellers er vi f.eks 100% sikre på at bevisstheten er et produkt av hjernen, men likevel er det mennesker som ikke klarer å dy seg med å tilskrive oss en overnaturlig sjel. Dette er som sagt så feil som kan det bli.

9664145[/snapback]

 

ingen vet hva som kommer til å skje etter døden,, ingen forskere eller noe som helst kommer noensinne til å løse dødsgåten.. og da synes jeg at det er fritt valg om hva man vil tro kommer til å skje.. og har du noen kilder på det at vi ikke har en sjel, så link gjerne til dem så jeg får lest og lært litt om hvordan min egen kropp funker..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke kan det kan jeg heller ikke hevde det. Da blir det bare verdiløse spekulasjoner og synsinger som ikke gagner noen. Du kan godt tro det, men ikke forvent at andre skal respektere din tro bare fordi du tror.

9664145[/snapback]

 

vel mulig du og jeg er uenig om hva ordet respekt betyr.. jeg kan godt respektere noe, så lenge det ikke skader eller blander noen inn på noen som helst måte.. men jeg respekterer at man har sin egen tro.. bare ikke dytt den på andre.

Ok, jeg er enig i at hvis man ikke dytter troen på andre så skal man få lov til å tro hva du vil. Selv om jeg forbeholder meg retten til å syns at det er dumt å tro på.

 

Ellers er vi f.eks 100% sikre på at bevisstheten er et produkt av hjernen, men likevel er det mennesker som ikke klarer å dy seg med å tilskrive oss en overnaturlig sjel. Dette er som sagt så feil som kan det bli.

9664145[/snapback]

 

ingen vet hva som komemr til å skje etter døden,, ingen forskere eller noe som helst kommer noensinne til å løse dødsgåten.. og da synes jeg at det er fritt valg om hva man vil tro kommer til å skje.. og har du noen kilder på det at vi ikke har en sjel, så link gjerne til dem så jeg får lest og lært litt om hvordan min egen kropp funker..

9664244[/snapback]

Jo, vi vet det. Det er ikke en gåte i det hele tatt, det er latterlig enkelt. Vi vet at bevisstheten er en naturlig prosess; når denne stopper opp så er det ikke lenger bevissthet, man er død og ingenting skjer. Ta f.eks en datamaskin, den er lik hjernen på mange måter, det er bare elektriske signaler som suser rundt i et mønster som skaper noe komplisert. Når vi drar ut kontakten til datamaskinen så stopper de elektriske signalene og datamaskinen er død. Tror du at sjelen til datamaskinen drar til transistorhimmelen når vi drar ut kontakten?

 

Jeg trenger ikke finne noe kilder på at vi ikke har noe sjel, det er DU som finne kilder på at vi har en sjel. Ellers kan jeg be deg om å finne kilder på at satan ikke lever i bananer. Du kan ikke? Da lever satan i bananer. Finn kilder på at mannen med ljåen ikke lever 10 meter under bakken. Du kan ikke? Da lever mannen med ljåen ti meter under bakken.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Du kan gå til ditt lokale universitet og be en professor forklare deg hvordan bevissthet oppstår. Det er en vitenskapelig teori, på samme måte som evolusjonsteorien. Vi har altså haugevis av observasjoner, prediksjoner og empiriske bevis på at det er hjernen som lager bevissthet.

9664519[/snapback]

 

hvis det er så mye beviser, så skulle du vel kunne linke til en av dem på nettet? vet ikke hvor jeg skal lete, siden du vet mer enn meg om dette, så kanskje du kunne hjulpet meg finne det, i og med at det er din påstand..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Islam kan på overflaten virke "uskyldig nok", men om en går den nærmere etter i sømene og ser på prinsippene og historiene bak så finner en fort at det dreier seg om noe som lett kan beskrives som uforenlig med det vi har av meneskerettigheter, likestilling og det som vi vi vesten oppfatter som god moral og gode samfunnsnormer.

At det hele er irrasjonellt så det suser etter er også en kilde til at jeg stiller meg særdeles kritisk.

 

Islams profet fikk en flyvende hest som himmelfrakt

Av dette kan en trekke den konklusjonen at de ikke visste mye om aerodynamikk i de dager. Kristendommen hadde i alle fall vett nok til å ikke slenge på 400kg med bryggerigamp i tillegg til en "hellig mann" som skulle stige til høyere sfærer.

 

OT:

Om en leser "The Blank Slate" av Stephen Pinker så lærer en en god del både om bevissthet og menneskelig natur, det er såklart ingen lærebok som sådan, men det er absolutt lærerikt.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Du kan gå til ditt lokale universitet og be en professor forklare deg hvordan bevissthet oppstår. Det er en vitenskapelig teori, på samme måte som evolusjonsteorien. Vi har altså haugevis av observasjoner, prediksjoner og empiriske bevis på at det er hjernen som lager bevissthet.

9664519[/snapback]

 

hvis det er så mye beviser, så skulle du vel kunne linke til en av dem på nettet? vet ikke hvor jeg skal lete, siden du vet mer enn meg om dette, så kanskje du kunne hjulpet meg finne det, i og med at det er din påstand..

9664712[/snapback]

Det er ikke sånn at beviser er en setning. Man bruker den vitenskapelige metode for å lage en vitenskapelig teori som er det nærmeste bevis man kommer i vitenskapen. Den går ut på å gjøre observasjoner, vitenskapelig forsøk og predikasjoner av den fysiske verden rundt seg og se om de passer med teorien man har. Man har derfor hauger av data som tilsammen er et bevis. Igjen, gå og spør en professor om det er hjernen som skaper bevissthet, han vet sikkert mer enn meg. Men jeg tror egentlig du vet at det er hjernen som står bak bevissthet og spør for å sette meg opp i et hjørne.

Lenke til kommentar

ja, jeg tror jo sevsagt på at hjernen skaper en bevissthet og er den som gjør oss til den vi er gjennom erfaringer vi har gjort oss.. men jeg tror fortsatt på at vi alle har en sjel, noe som er unikt for hver og en av oss.. en slags ånd om du vil.. det er nå det jeg tror.. men jeg kan ikke bevise det, like lite som at jeg kan bevise at Gud finnes,, er derfor jeg kaller det for min TRO..

 

men som jeg sier, ingen kan vite noe for sikkert hva som kommer til å skje etter døden har inntruffet.. man kan bare måle en sannsynlighet og resonnere seg frem til hva som vitenskapelig muligens kan stemme.. men ikke kan vite med 100% sikkerhet..

 

Egentlig er det samme f... hva som skjer, om det slutter sekundet man dør så er jo det helt greit, og hvis ikke, så er det helt greit det og!

Lenke til kommentar
ja, jeg tror jo sevsagt på at hjernen skaper en bevissthet og er den som gjør oss til den vi er gjennom erfaringer vi har gjort oss..  men jeg tror fortsatt på at vi alle har en sjel, noe som er unikt for hver og en av oss.. en slags ånd om du vil.. det er nå det jeg tror..  men jeg kan ikke bevise det, like lite som at jeg kan bevise at Gud finnes,, er derfor jeg kaller det for min TRO..

 

Du begynner i det minste bra, det er positivt. Det er kanskje vanskelig å forstå, men det er ikke bare litt av din personlighet som er et resultat av utvikling og evolusjon.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Bevissthet

Endret av AKF
Lenke til kommentar

Melisma: Jo, vi kan det. Akkurat som vi vet at det ikke skjer noe når de elektriske signalene til en datamaskin stopper opp, så vet vi at ingenting skjer når de elektriske signalene i hjernen stopper opp. Hvis du tror at vi har en sjel og derfor syns døden er et stort mysterium, så får du bare tro det. Noen tror kanskje en datamaskin har en sjel og at den kommer til himmelen, men vi andre VET at det ikke skjer noe. Men nok off topic for denne tråden.

Lenke til kommentar

slik jeg ser det så er det bare 2 muligheter, og jeg holder begge åpne.. det er jo som sagt det samme hva som skjer etter døden, ingen kan unngå den uansett.. men så lenge man kan ha respekt og ikke latterligjøre de som tror på sjelen, eller hva man måtte tro på, så kan man møtes på halvveien og bli enig om å være uenig..

 

Det er tross alt såpass mange voksne oppegående mennesker her i feks bare her i Norge, som tror på åndelige fenomener som dette.. så hvis man kunne bevist det 100% sikkerhet hva som skjer etter døden, så hadde vel mange kanskje trukket sin tro på dette.. jeg vet ikke,, tenker bare høyt.. se på prinsessa vår feks.. og alle som gifter seg i kirken, osv..

 

folk som fortsatt tror og har håp,, jeg synes ikke det blir riktig at ateister skal være hovmodige mot troende, men man kan heller bare respektere denne troen.. mener nå jeg.. (ikke personlig mynta på noen i denne tråden) bare sier det jeg tenker..

Lenke til kommentar
Dr. Zakir Naik er anbefalt å høre på om du er interessert i å vite om Islam (og andre religioner).

Bare så synd at han er en bløffmaker og svindler. Han bruker forvridde fakta, logiske kortslutninger og lignende for å komme til en konklusjon som er feil på grunn av det sviktende grunnlaget.

Lenke til kommentar
så vet vi at ingenting skjer når de elektriske signalene i hjernen stopper opp. Hvis du tror at vi har en sjel og derfor syns døden er et stort mysterium, så får du bare tro det. Noen tror kanskje en datamaskin har en sjel og at den kommer til himmelen, men vi andre VET at det ikke skjer noe. Men nok off topic for denne tråden.

Så flott, sammenlikn mennesket med en datamaskin! Er det mulig :!:

Og så tror du at vi VET at det ikke skjer noe... forklar hvordan vi vet det.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Så flott, sammenlikn mennesket med en datamaskin! Er det mulig :!:

Og så tror du at vi VET at det ikke skjer noe... forklar hvordan vi vet det.

 

Jepp, det er mulig, jeg gjorde det jo.

 

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre enn at vi vet at når de elektriske signalene i en datamaskin stopper opp så er datamaskinen død og ingenting skjer, og når vi vet at de elektriske signalene i hjernen stopper så er vi døde og ingenting skjer. Er du med?

 

Hvis noen vil hevde noe annet, som f.eks at en sjel kommer til himmelen, så er bevisbyrden hos dem. Men inntil da kan vi trygt si at vi vet hva som skjer når vi dør. Hvis ikke åpner man for en uendelig rekke med tomme spekulasjoner og det blir bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...