Daehli Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg forstår godt hvordan det er, man føler seg liksom litt hjelpesløs mot de "store kjempene". Det er derfor jeg er så glad i dette forumet, man får alltid hjelp og hjelper andre så godt man kan. Det er sjeldent det er en dårlig tone på dette forumet. Foresten, den saken som ble nevnt er ikke i sammenheng med mpx.no, bare så ingen blir lurt her. Grunnen til at jeg tok det opp i denne tråden, vare bare for å gi andre en liten oversikt over hvordan andre aktører også forholder seg. Og for å få litt hjelp og innspill også, såklart. Takk til dere alle! - Daehli Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg så faktisk ikke at det sto oppgitt uten moms jeg heller, så du har jo helt rett Nuffern. Daehli Lagt til I dag, 12:35Edit: Jeg finner ingen steder i loven der det står noe som helst om skillet mellom testing og bruke varen. Nei, det gjør vel ingen av oss tror jeg, og det er vel snakk om tolkningen av hva som er "tilnærmet samme stand" det er snakk om. Dette var et av argumentene fra MPX da de svarte tidligere i tråden. MPXAng. forbrukerkjøpsloven og Forbrukerrådet: Vi har gjentatte ganger kontaktet Forbrukerrådet ang. tolkning av forbrukerkjøpsloven (ikke bare den konkrete teksten), med ønske om å få en klarhet i hvor grensen går når det gjelder angrefrist på en PC med tilhørende OS. Forbrukerrådet har ikke ønsket å gi oss et konkret svar på dette da de ønsker en rettspraksis å forholde seg til. Forbrukerrådet er derimot relativt klare på at grensen mellom "å prøve en vare" og "å benytte en vare som sin egen" bør være relativt streng. Dette er noe vi har tatt utgangspunkt i. De prøver altså tydeligvis å oppklare, men for meg er det fortsatt like uklart, og like lite konkret med tanke på hva de mener man kan, eller ikke kan gjøre med en laptop. Håper det ordner seg for deg Daehli, og kom gjerne tilbake med svaret når du får det, og gjerne også ditt svar. Det er nok en del som møter veggen i saker som denne, men som ikke vet riktig hva de skal svare, eller hvordan man bør forholde seg til butikkens avslag. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 En PC tar ikke skade av noe som helst under bruk, så lenge den ikke blir utsatt for noe fysisk. Det eneste som blir satt under press er HD, optisk drev og batteri. Det å skrive og lese hardisken i to uker skal ikke ha noe å si, i allefall ikke med et par timers vanlig bruk. Bruke DVD spilleren til å kjøre recovery har ingenting å si. Og batteriet er tilnærmet god som ny, i allefall ved normal bruk. Det er ingenting du kan gjøre med en PC som gjør at du "bruker den som sin egen", uten å rispe inn navnet i lokket, skriv med sprit tusj på skjermen, registrere programvaren i sitt navn, eller modifisere og evt. overklokke PC-en. Butikkene må jammen meg skjerpe seg, hvis dette er sakens kjerne. Selv ikke djevelens advokat hadde reddet butikkene i dette tilfellet. Selvfølgelig forstår jeg butikkene godt. angrerettsryttere er ikke bedre enn forsikringssvindlere, og jeg kjenner en del av begge typene. Jeg støtter forsåvidt snekker'ns ideé. Dette er noe forhandlerne burde plukke opp på. Vi forbrukere har i allefall alt på det rene. Med en slik løsning det er her snakk om, vil produsenten kunne forsegle PC-en, det vil si at de kan f.eks merke PC-en med en beskjed om at oppstart av OS vil føre til tapt angrerett. Dette kan de gjøre, så lenge vi som forbruker kan teste PC-en på en god måte, uten å starte opp fra HD. Sånn som det er nå, så er det heller håpløst for butikkene. Det er klart de taper penger på dette. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Dette kan de gjøre, så lenge vi som forbruker kan teste PC-en på en god måte, uten å starte opp fra HD. Sånn som det er nå, så er det heller håpløst for butikkene. Det er klart de taper penger på dette. Sånn er det å drive en nettbutikk. De har disse kostnadene. På en annen side har fysiske butikker helt andre kostnader en nettbutikk ikke har. Syntes ikke så synd på de egentlig. De kan ikke få i pose og sekk.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Men er det riktig som MPX sier, at det ikke finnes en eneste sak som kan antyde rettspraksis i slike saker? (siden Forbrukerrådet tydeligvis ikke tør si noe mer konkret om tolkningen) Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Litt synd at det må gå så langt som til retten. Etter min mening burde det være i alles interesse å godta at maskinen har vært i bruk én time eller to. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Forbrukertvistutvalget har rettskraftig makt? Her er et eksempel på sak fra FTU: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20050394 Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Forbrukertvistutvalget har rettskraftig makt? Her er et eksempel på sak fra FTU: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20050394 Denne linken har vært postet minst en gang før her. MPX er vanskelige og vil bruke så mye tid/penger som mulig på saker som dette virker det som. Ikke rart de da må rette opp sitt tids- og pengesløseri ved å forlange 1200 + moms for å se over en "brukt" PC. Tenk hvor mye penger og tid de bruker på å krangle med alle kundene som vil benytte seg av angreretten på en "brukt" bærbar PC? Og ikke minst hvor mange misfornøyde kunder som sitter igjen med en bærbar de egentlig ikke har lyst å beholde? Hva med å godta returen og tilby kunden en annen PC som han/hun eventuelt betaler litt mere for men er fornøyd med? Det kalles god kundebehandlig og fleksibilitet. Det har jeg funnet en plass hittil, og det er PS Data. Håper noen med tid og penger kjører en kraftig sak mot MPX som svir på pungen og setter dem på plass. Til da holder jeg meg langt unna den sjappa av prinsipp. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Det kalles god kundebehandlig og fleksibilitet. Det har jeg funnet en plass hittil, og det er PS Data. snikreklame? Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Det kalles god kundebehandlig og fleksibilitet. Det har jeg funnet en plass hittil, og det er PS Data. snikreklame? Ja. Jeg liker å reklamere mine erfaringer og det ser jeg svært mange andre også liker. Er vel derfor vi har dette forumet? Dele erfaringer blant annet? Lykke til videre på jakt etter mer snikreklame Endret 26. oktober 2007 av Ninjahamster Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Men er det riktig som MPX sier, at det ikke finnes en eneste sak som kan antyde rettspraksis i slike saker? (siden Forbrukerrådet tydeligvis ikke tør si noe mer konkret om tolkningen) Kanskje det ble misforstått, men jeg viste til rettspraksis ved FTU. eks. hentet fra en annen post. FTU Sak: 20070289 FTU Sak: 20050394 FTU Sak: 20050232 Jeg har aldri hørt om en kunde som har tapt slike saker i høyere instanser. I såtilfelle er jeg veldig interessert i å høre om sakene. btw. butikkene har tydeligvis ikke saksbehandlere på lørdager. Litt kjipt, for i morgen reiser jeg tilbake til Bergen. Lenke til kommentar
Vargan Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Huffda. Dette var et trist syn å komme til. Jeg har akkurat levert inn (sendt idag) min Acer Aspire 5720zg, kjøpt på MPX.no, fordi den ikke svarte til forventningene. Dette gjør meg litt bekymret da jeg har brukt den ganske mye. Jeg kjørte ikke recovery før jeg sendte den inn da jeg ikke vet hvordan dette gjøres. Jeg vet derimot at det er en jobb som krever lite tid/oppmerksomhet, og i alle fall ikke 1500,- kroner. Jeg føler jeg kommer til å få avslag på retur etter å ha lest dette som står her, selvom jeg vet at loven er på min side. Skal oppdatere her så fort jeg vet hva som skjer. V. Det tok en halv uke før jeg fikk tilbakemelding på returen min. Heldigvis var det en kreditnota på hele beløpet og jeg er veldig fornøyd. Nå håper jeg bare at pengene kommer inn på konto snart. Bra MPX! V. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Fint at de rydder opp. Bare synd at man skal måtte krangle så mye for å få det til. Helt sikkert ikke mange som gidder dette, og da sparer MPX mange kroner. Selvfølgelig mister de også en del kunder.. Endret 2. november 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Jeg har maskin på vei fra MPX. Når den kommer vil den jo bli testet i forhold til forhåpningene man har rundt maskinen (8710w) Jeg vil vel si at det å teste skjermen og ytelsen på en maskin faller inn under testing og ikke "ta i bruk som egen." Nettbutikkene forventer nesten at man slentrer innom en butikk for å se på varen og teste den før man bestiller... Det skal påpekes at om man er i det minste tvil rundt bestillingen av en vare, så bør man behandle varen EKSTREMT pent i begynnelsen, og ungå fjerning av folier, beskyttelsesfilmer o.l. Edit: Ser her at det finnes bedrifter som gjør dette riktig: ComputerCity Endret 7. november 2007 av Osse-Mon Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Personlig syns jeg lov om angrefrist i Norge er rett og slett absurd. Jeg skulle ønske det kom mye klarere og strengere regler på dette. Jeg lurer på hvor mange tusen kr. ekstra jeg betaler hvert år i "sponsing" til folk som utnytter denne loven? Det er ikke rent lite tror jeg. Neppe særlig mange om du ikke kjøper varer for hundtretusenvis i året, prisene i norge på slikt er lave, og hadde neppe vært utrolig mye lavere uten angrerett. Og spesielt om man kun begrenser seg til de som utnytter loven. AtW Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Folk som utnytter denne typen løsninger kommer det ALLTID til å være. Man får bare prise seg lykkelig over at man faktisk har angreretten om man trenger den Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 kjenner ingen som har utnyttet angreretten, men kjenner folk som har tatt seg nytte av den. kjenner derimot folk som har misbrukt angreretten til elkjøp. Lenke til kommentar
mennas Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Sendte nettop inn en aspire 5920 på retur til mpx. Problemet var at os,en og hele softwareet har gått til h. Bare driver problemer på den fra første dag og prøvde å kjøre recovery før jeg sendte den inn men null luck. Hvor mye kan jeg forvente at de kutter av krediteringen for å kjøre en recovery? Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Sendte nettop inn en aspire 5920 på retur til mpx. Problemet var at os,en og hele softwareet har gått til h. Bare driver problemer på den fra første dag og prøvde å kjøre recovery før jeg sendte den inn men null luck. Hvor mye kan jeg forvente at de kutter av krediteringen for å kjøre en recovery? Kan du dokumentere at dette var mangler og ikke egen uvitenhet o.l. skal du vel i utgangspunktet få dekket omkostninger til utbedring fra butikkens side. Dette gjelder vel 2 ganger, ved 3. gangs feil har du rett til å heve kjøpet. Lenke til kommentar
mennas Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Sendte nettop inn en aspire 5920 på retur til mpx. Problemet var at os,en og hele softwareet har gått til h. Bare driver problemer på den fra første dag og prøvde å kjøre recovery før jeg sendte den inn men null luck. Hvor mye kan jeg forvente at de kutter av krediteringen for å kjøre en recovery? Kan du dokumentere at dette var mangler og ikke egen uvitenhet o.l. skal du vel i utgangspunktet få dekket omkostninger til utbedring fra butikkens side. Dette gjelder vel 2 ganger, ved 3. gangs feil har du rett til å heve kjøpet. Saken var slik at den nektet noen ganger å starte opp igjen fra dvalemodus når jeg hadde lukket den. Dette er et kjent problem med aspire maskinene. Det andre var at den nektet å instalere drivere fra nvidia. I bunn og grunn gikk jeg lei driver problemene og vil ha pengene tilbake. Hadde passord på min vista så jeg tviler på at de får sjekket hva jeg har gjort med den, selv om det ikke var all verdens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå