AnaXyd Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Se her ja! Bra de har myknet opp litt, ellers hadde de gått på en stor smell! Venter spent på innlegg! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hei igjen! kan fortelle nå at jeg har hatt en telefonisk samtale med mpx.no der de kunne fortelle meg at de har snudd i saken. De sa også at de ikke ville at tråden skulle stenges da de ønsket å få lagt inn ett innlegg. Takker samtidig for all støtte jeg har fått :-) mvh Frode 9663931[/snapback] Visste om den,men ville ikke si noe før trådstarter eller MPX hadde uttalt seg Men nok en gang viser dette at forumet /kategorien Webshop- og butikkdiskusjoner er viktig for oss forbrukere og at slikt som dette bør få forbli der Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Ser man det ja...Får håpe de har kommet til en god konkluksjon hvorfor de har snudd og håper også de kan gi en god begrunnelse om hvorfor de nektet trådstarter angreretten fra begynnelsen av.... Men egentlig er det for jævlig at mange av sakene må tas opp her på forumet eller andre forum for at saken skal løse seg...Ser ut til at mange webshopper spekulere i at kanskje kunden gir seg før man kommer så langt.... edit...helt enig Snekker`n....Vi bør kunne ha slike diskusjoner i Kategorien /Webshop- og butikkdiskusjoner Endret 8. oktober 2007 av Znoken Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hjelper helt klart å ta sånne saker offentlig, bare synd en faktisk må gå til det skrittet for å få rettighetene sine. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hei igjen! kan fortelle nå at jeg har hatt en telefonisk samtale med mpx.no der de kunne fortelle meg at de har snudd i saken. De sa også at de ikke ville at tråden skulle stenges da de ønsket å få lagt inn ett innlegg. Takker samtidig for all støtte jeg har fått :-) mvh Frode 9663931[/snapback] Godt det ordner seg! Til orientering så stenger vi normalt ikke tråder her på forumet, selv om saken er "løst". (Så lenge ikke innholdet strider mot retningslinjene.) Så her er det fritt fram til å poste også fremover, for både MPX og andre, så lenge det er relatert til den konkrete saken. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Og da er en bunke innlegg som diskuterte plasseringen av tråden og flyttingen til denne kategorien flettet inn i den tråden som Snekker'n har opprettet om emnet under tilbakemeldinger. Flytting av tråd ang MPX. Ytterligere innlegg om det emnet tas i den tråden, ikke her. Geir Lenke til kommentar
Makky Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Tar sin tid for MPX å få laget en post her De må vel klekke ut en GOD grunn for at det skal bli godtatt. Jeg gjetter på unnskyldningen om en vikar e.l. som ikke visste bedre Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Som sagt tidligere: De bør legge seg pannekakeflate og unnskylde seg.. Lett å skylde på "han nye på kundesupporten med den dårlige dagen" Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Ser det er veldig, veldig mange som henviser til at dersom varen ikke kan leveres tilbake i samme stand og mengde så gjelder ikke angrerettloven. Så bruker man dette på å hevde at en maskine der operativsystem er installert/aktivert, osv, ikke er i samme stand. Disse bør kanskje vurdere å faktisk lese loven. For der står det nemlig som følger: § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side Er det noen som virkelig vil hevde at det er uaktsomt eller manglende omsorg å starte en maskin, og prøve den en time eller to? Det er nemlig det det handler om; uaktsomhet eller manglende omsorg for tingen, ikke at "samme stand og mengde" er et 100% objektivt begrep som man kan slå fast uten videre. Edit: Får legge til noe mer. Ja, det er nok slik at dette gir forbruker meget gode rettigheter. Antakeligvis langt bedre enn noen postordreforretning liker å innrømme. Men nå er det en gang slik lovverket i Norge er, og når man driver butikk i Norge, må man bare forholde seg til gjeldende regelverk. Selv om det kan virke hardt for forretningene. Endret 8. oktober 2007 av klilleng Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Enig i det mest du sier, klilleng, men leser man lover, må man lese hele. Det er et unntak som er nevnt. Derimot står det i loven, §12, at - og direkte sitat: "Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Denne dommen i FTU er jo klinkende klar- http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20050394 Et OS er en del av maskinen, ser det ut som. Derfor har jeg nok litt feil når jeg har stilt meg tvilende til om man har returrett på åpnede dataprogrammer. Egentlig er det veldig logisk. Man kan ikke teste en PC uten OS. Endret 8. oktober 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Et OS er en del av maskinen, ser det ut som. Derfor har jeg nok litt feil når jeg har stilt meg tvilende til om man har returrett på åpnede dataprogrammer.Egentlig er det veldig logisk. Man kan ikke teste en PC uten OS. 9666016[/snapback] Nå er det jo slik - så vidt jeg har fått med meg - at lisensen følger med maskinen, ikke brukeren. Maskinen vil derfor ikke forringes av at OS er "tatt i bruk", da man enkelt kan tilbakestille det. Noe annet vil det jo være hvis man kjøper et program løst. Da kan man både registrere det på sitt navn, aktivere, kopiere programmet og lisenskoden, osv osv. Det er slike tilfeller loven gjør unntak for. Som FTU kommer frem til i avgjørelsen du linker til, omfattes naturlig nok ikke medfølgende OS av denne bestemmelsen. (Og selv om den skulle gjort det, så ville det neppe kunne hindre en angring på maskinen som en helhet, men det blir bare spekulasjoner og synsing fra min side). Konklusjonen må være temmelig klar i denne saken; angrerett foreligger. Noe MPX jo også heldigvis har innrømmet (etter å ha blitt oppmerksom på dårlig omtale her...? ). Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Enig i det mest du sier, klilleng, men leser man lover, må man lese hele. Det er et unntak som er nevnt. Derimot står det i loven, §12, at - og direkte sitat: "Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Denne dommen i FTU er jo klinkende klar- http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20050394 Et OS er en del av maskinen, ser det ut som. Derfor har jeg nok litt feil når jeg har stilt meg tvilende til om man har returrett på åpnede dataprogrammer. Egentlig er det veldig logisk. Man kan ikke teste en PC uten OS. 9666016[/snapback] Du kan teste ut maskinen med medfølgende os om dette er innstalert på maskinen,men ikke om det følger med i forseglet embalasje,da må du eventuelt teste den ut med et annet os. Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Ja, jeg (vi?) venter fortsatt på dere i MPX.no! Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Såpass ja... De snudde i saken etter at du gikk videre ja... nå bør de fa*n meg skjerpe seg. Jeg ringte de også ang. akkurat det samme for noen uker siden. Fikk da en arrogant dame på telefonen som fortalte meg akkruat det samme, og at hun kunne jobben sin. Dette drev hun med hver dag... Prøvde å fortelle henne at hun tok feil, men neida... Dog er jeg forsåvidt fornøyd med min bærbare etter å ha undersøkt litt, så jeg ønsker ikke å angre mer på kjøpet, men makan til kundebehandling og mangel på kunnskap gjør meg forbanna. J*vlig forbanna. Fint du tok denne saken videre, og jeg venter på en FORKLARING fra MPX i denne tråden. Helst fra denne arrogante damen på returavdelinga som kan "alt". Edit: Dette var min tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=838109&hl= Endret 9. oktober 2007 av Ninjahamster Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Du kan teste ut maskinen med medfølgende os om dette er innstalert på maskinen,men ikke om det følger med i forseglet embalasje,da må du eventuelt teste den ut med et annet os. Det blir jo et slags grensetilfelle. Vanligvis er jo OS allerede installert, men hvordan de gjør det på diverse "barebones"-modeller vet jeg ikke, da jeg aldri har kjøpt noen bærbar der man får OS levert løst ved siden av og ikke installert på maskinen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det blir jo et slags grensetilfelle. Vanligvis er jo OS allerede installert, men hvordan de gjør det på diverse "barebones"-modeller vet jeg ikke, da jeg aldri har kjøpt noen bærbar der man får OS levert løst ved siden av og ikke installert på maskinen. Mener det er slik at på alle maskiner der os er innstalert når du mottar denne så kan du teste med dette,kjøper du derimot maskinen uten os, og et os separat,kan du selvsagt også teste med dette, men du har da ikke angrerett på oset,men bare maskinen. korriger meg gjerne om jeg tar feil . Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det blir jo et slags grensetilfelle. Vanligvis er jo OS allerede installert, men hvordan de gjør det på diverse "barebones"-modeller vet jeg ikke, da jeg aldri har kjøpt noen bærbar der man får OS levert løst ved siden av og ikke installert på maskinen. Med mindre noe annet er spesifisert selges barebones med OEM-lisens, som vil si at lisensen er knyttet til maskinen og ikke kunden personlig. Dermed vil det ikke være noen forskjell. Dersom du kjøper en Windows Vista retail lisens ved siden av en barebone, vil det jo være to ulike produkter, og du kan enkelt og greit formatere disken på barebone'n og angre på den mens du beholder OS-platen du kjøpte som et separat produkt. Lenke til kommentar
Helsinki Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Kjære MPX dersom dere svarer på denne tråden kan dere være så snill å svare på hvorfor dere er hevet over norsk lov, og hva gir dere rett til å drite i lovgivers hensyn?? Til noen av dere som har svart på tråden; jeg blir sååååååååååå forbannet på mennesker som bare svarer i hytt og gevær, mange av dere har ikke peiling på gjeldende lov og rett, og alikevel kommer dere med de mest bombastiske utsagn, jeg blir så sint! Dette er et clear cut spørsmål, det er ikke noe tja og nja dersom dere hadde lest heeeele paragrafen og sett på hensynet bak loven er det heeelt klart at FORBRUKEREN har retten på sin side. Samme hvor mye MPX og andre nettbutikker påberoper seg det ene eller det andre spiller det ikke en dritt forbrukerkjøpsloven er ufravikelig sist jeg sjekket. Du har retten på din side. Dette er en ukultur som har spredd seg fra forsikringsbransjen der man prøver å ta minste motstands vei, tenk hvor mange som ikke aner hva man faktisk har lovfestet krav på (inkludert en haug med folk her inne) og bare gir seg med forsøket! Illustrerende nok har MPX nå snudd i saken, så rart, hva er oddsen for at det hadde skjedd dersom MPX faktisk hadde lovhjemmelen på sin side mon tro?? (Vet at de fleste er forstandige mennesker, kritikken er ikke rettet til dere ) Lenke til kommentar
avlvl Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Er det bare jeg som er skeptisk til at slike tråder ofte får et par raske svar i starten som påstår noe helt feil? Varen er tatt i bruk, det vet du jo selv, så MPX har rett. For MPX sin del ville jeg anbefalt å endre dette til "om embalasjen er åpnet". Er nå enig med mpx jeg da.Mener dette er ikke relevant å si, men de sier det vel mest for å påpeke at den er brukt. Det må jo bare være slik, butikker kan jo risikere å tape penger hvis ikke, da masse folk kan kjøpe, teste og returnere. Butikkene bli da sittende på masse brukte/demovarer. Det bør vel stilles visse krav for at man skal kunne påstå slike ting... Dette er jo en viktig sak for trådstarter, med mye penger involvert. Maner til forsiktighet i slike tråder! Har man faktisk ikke peiling, så gå til OT-baren for å skrive svada. At KenBjork snudde noen innlegg senere er forsåvidt ikke relevant, og da strømmet det uansett på med "riktige" og saklige svar. Vil også si at det er kjempegøy at det lages slike tråder der man forteller om juridiske strider med butikker. Denne typen diskusjon er vel den som har størst gjenbruksverdi på forumet. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Til noen av dere som har svart på tråden; jeg blir sååååååååååå forbannet på mennesker som bare svarer i hytt og gevær, mange av dere har ikke peiling på gjeldende lov og rett, og alikevel kommer dere med de mest bombastiske utsagn, jeg blir så sint! Dette er et clear cut spørsmål, det er ikke noe tja og nja dersom dere hadde lest heeeele paragrafen og sett på hensynet bak loven er det heeelt klart at FORBRUKEREN har retten på sin side. Samme hvor mye MPX og andre nettbutikker påberoper seg det ene eller det andre spiller det ikke en dritt forbrukerkjøpsloven er ufravikelig sist jeg sjekket. Hva har forbrukerkjøpsloven med dette å gjøre da? Er angrerett det er snakk om i den tråden her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå