Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Angrefristsak gående mot MPX.no


Anbefalte innlegg

Jeg ser at fler og flerhar lagt seg på denne linjen, om at man tar av klips på ledninger, så er "varen tatt i bruk", og man mister angreretten.

 

Jeg sendte en mail til forbrukerrådet om dette, og fikk et generelt svar tilbake om at hensikten med angreretten er at man skal kunne kikke på varen på samme måte som i butikken.

Så kan man da diskutere om det er vanlig at forretningen har et demoekseplar stående, eller om den er pakket i uåpnet plast.

Det er altså ikke noen klar regel på dette, og fler og fler nettbutikker strammer altså inn til at "det skal være uåpnet." Fikk en mobiltelefon i posten for mooby.no for et par dager siden, og den var merket med det samme. Åpnet eske= ingen angrerett.

Det kan jo diskuteres om angreretten kan tolkes på denne måten, det er i såfall helt på grensen til hva den er ment som. Hvem handler i en butikk som ikke har en eneste demovare stående?

 

Følgende er klippet fra Netshops sider, fiffig flettet inn i et sitater fra angrerettloven, merk at dette ikke er en del av loven, det står ikke noe om slike begrensninger i angrerettloven:

 

Når loven IKKE gjelder

 

Dersom forseglingen er brutt og / eller emballasjen er åpnet.

Dersom du monterer, lader opp, ringer med, fjerner beskyttelsesfilm, fjerner plastfolie på manualer, løsner strips på kabler etc.

Dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde (dvs. original emballasje, tilbehør etc.) og beskadigelsen og forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.

Varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake.

NB! Unnlatelse av å hente varen anses ikke som tilstrekkelig melding til selger om at du angrer.

 

Leser man teksten i sammenheng, ser det ut som lovteksten, men dette er altså Netshops tolking av den.

 

Link til siden: http://www.netshop.no/kundesenter/kundesenter.aspx

 

Derimot står det i loven, §12, at - og direkte sitat: "Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

" Et operativsystem er et dataprogram. Derfor kan det kanskje virke som om du har handlet et OS i det du installerte det.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bør jo enten forbrukerrådet komme med en klar tolkning av hva angreretten innebærer, hvis ikke vil dette dukke opp igjen og igjen. Alternativt må det en rettskraftig dom som vil definere det en gang for alle.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

CastorFiber, uansett hvilken nettbutikk dette gjelder så blir det feil og jeg sitter med et annet svar fra forbrukerrådet enn det du gjør,der det heter : " En er i sin fulle rett til å åpne pakken,pakke ut produktet og prøve dette, untatt fra dette er forseglet programmvare som feks os levert med kode og i forseglet embalasje.

Varen skal så sendes i retur i tilnærmet samme stand og i org embalasje" .

Det finnes også avgjørelser på dette i forbrukerrådet, så uansett hva nettbutikken sier her så holder det ikke.

I en vanelig butikk har de nettop demoprodukter stående,selv om disse som regel selges for full pris til dem som ikke vet bedre :) Men i en vanelig butikk har du full anledning til å be om å få et produkt demonstrert selv om de ikke har det som demo i butikken,som regel får du det uten problem,du blir da ikke pålagt å kjøpe det slik som MPX gjør her .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Snekker'n- hvis du mener at det blir feil, så er vi helt på linje. Jeg beklager hvis det ikke gikk fram av innlegget mitt.

 

Jeg forsøkte bare å påpeke at flere nettbutikker tydeligvis legger seg på denne tolkningen, og nevnte et par eksempler på det. Jeg kjøper inn IT- utstyr for rundt 3-500 000 i året i jobbsammenheng, og handler mye på nettet, men ikke fra butikker som legger seg på denne tolkningen.

 

Vil også understreke at jeg ikke er ute etter å henge ut verken den ene eller andre butikken, har bare sitert fra nettsidene de har, uten å mene noe særlig om det.

 

Synes også at denne praksisen kan prøves, da det virker som om det "brer om seg".

Lenke til kommentar
Snekker'n- hvis du mener at det blir feil, så er vi helt på linje. Jeg beklager hvis det ikke gikk fram av innlegget mitt.

 

Jeg forsøkte bare å påpeke at flere nettbutikker tydeligvis legger seg på denne tolkningen, og nevnte et par eksempler på det. Jeg kjøper inn IT- utstyr for rundt 3-500 000 i året i jobbsammenheng, og handler mye på nettet, men ikke fra butikker som legger seg på denne tolkningen.

 

Vil også understreke at jeg ikke er ute etter å henge ut verken den ene eller andre butikken, har bare sitert fra nettsidene de har, uten å mene noe særlig om det.

 

Synes også at denne praksisen kan prøves, da det virker som om det "brer om seg".

9662353[/snapback]

 

Jepp,mener det blir feil ja :) Selvsagt skal kunden kunne prøve produktet for hva var ellers vitsen med 14 dagers angrerett? Sitte å se på eska, angreretten er nettop fordi kunden skal kunne angre et kjøp der produktet ikke oppfyller det han/hun forventet av det, og for å finne ut av det må en prøve det, akkurat som en går inn i en fysisk butikk og prøver en pc, tv, kamera osv osv.

Lenke til kommentar
CastorFiber, uansett hvilken nettbutikk dette gjelder så blir det feil og jeg sitter med et annet svar fra forbrukerrådet enn det du gjør,der det heter : " En er i sin fulle rett til å åpne pakken,pakke ut produktet og prøve dette, untatt fra dette er forseglet programmvare som feks os levert med kode og i forseglet embalasje.

Varen skal så sendes i retur i tilnærmet samme stand og i org embalasje" .

Det finnes også  avgjørelser på dette i forbrukerrådet, så uansett hva nettbutikken sier her så holder det ikke.

I en vanelig butikk har de nettop demoprodukter stående,selv om disse som regel selges for full pris til dem som ikke vet bedre  :) Men i en vanelig butikk har du full anledning til å be om å få et produkt demonstrert selv om de ikke har det som demo i butikken,som regel får du det uten problem,du blir da ikke pålagt å kjøpe det slik som MPX gjør her .

9662315[/snapback]

OT

Spørsmålet i denne tråden er om trådstarter har angrerett, og tolkning av loven. Angrerett hører inn under lov om angrerett. Derfor er denne flyttet til forbrukerrett antar jeg.

 

Etter min mening passer den bedre inn her enn under webshop diskusjon.

 

/OT

 

Klart at trådstarter har angrerett i dette tilfellet.

 

Vil råde trådstarter til å send einn en formell klage til Forbrukerrådet der du også krever forsinkelsesrente fra du leverte varen inn til betaling skjer.

Lenke til kommentar

Enig at tråden ikke hører hjemme her, men for å følge slik det er praktisert svært lenge i Webshop- og butikkdiskusjoner-forumet.

 

Ser det er mange som henviser til Forbrukerrådet her. Virker som mange ikke er klar over deres rolle. Man kan like gjerne spørre kassadamen på Rimi om hjelp.

 

Forbrukerrådet er nettopp kun et rådgivende organ for forbrukere og har ingen myndighet!. De stiller seg kategorisk på forbrukers side og leser loven akkurat slik det passer de.

 

som de skriver selv:

"Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon for alle forbrukere av varer og tjenester i Norge".

Det er svært viktig å være klar over på samme måte som en boligmegler selvfølgelig kun representerer den ene parten i et boligsalg.

 

Jeg leser alltid uttalelser fra Forbrukerrådet med det i bakhodet at deres ensidige uttalelser kanskje ikke er i henhold til Norges Lover og ikke vil holde i en eventuell sak.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Enig at tråden ikke hører hjemme her, men for å følge slik det er praktisert svært lenge i Webshop- og butikkdiskusjoner-forumet.

 

Ser det er mange som henviser til Forbrukerrådet her. Virker som mange ikke er klar over deres rolle. Man kan like gjerne spørre kassadamen på Rimi om hjelp.

 

Forbrukerrådet er nettopp kun et rådgivende organ for forbrukere og har ingen myndighet!. De stiller seg kategorisk på forbrukers side og leser loven akkurat slik det passer de.

 

Jeg leser alltid uttalelser fra Forbrukerrådet med det i bakhodet at deres ensidige uttalelser kanskje ikke er i henhold til Norges Lover og ikke vil holde i en eventuell sak.

9663084[/snapback]

 

Ganske enkelt fordi om da ikke MPX vil gi kunden medhold, kan kunden enkelt og elegant sende saken videre til FTU. I FTU vil man få en dom, og når dommen blir rettskraftig så har man rettigheter etter avgjørelsen.

 

Får man ikke da pengene utbetalt, kan man gå til tvangsinndrivelse. Men det er en lang vei.

 

Så du ser, forbrukerrådet er som oftest bare en nødvendig formalitet. Og det er vel heller ikke uvanlig at butikker snur etter man har levert inn en formell klage til Forbrukerrådet. Jeg opplevde ihvertfall det med PsData (Nå ps).

Lenke til kommentar
DIV

 

Hva med å ta nettopp den diskusjonen i den tråden Snekker'n har opprettet i Tilbakemeldingforumet??

9663121[/snapback]

Det synes jeg er en god ide, spesielt siden jeg sa over at vi flyttingen ikke lenger er tema her. Men da må dere slutte å poste spørsmål til oss her i denne tråden. :)

 

Uansett: Siden Snekker'n har laget en egen tråd om dette her: Link, så kan vi alle sammen fortsette den diskusjon der, og så vender vi tilbake til topic her.

 

Og dermed settes strek nok en gang. Innlegg som er postet her etter at Snekker'n laget den nye tråden blir flyttet dit, så får vi den diskusjonen samlet på ett sted. (Jeg kan eventuelkt flytte de tidligere postene om dette dit også, men da blir førsteposten en annen siden de sorteres på dato.)

 

Edit: Og da er postene som omhandler plasseringen av tråden flytett til Snekker'ns tråd i Tilbakemeldinger som det linkes til over.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne bidra med mitt syn på angrerett :)

 

Som tidligere nevnt i tråden gjelder ikke angreretten om embalasje/forsegling er brutt på DVD, musikk og programmer. Denne delen av paragrafen er lagt til ene og alene fordi det vil være veldig enkelt for kunden å nytte egen vinning av produktet for deretter å sende det tilbake og få igjen pengene for det. Man kan f.eks se filmen, kopiere musikken eller installere programmet på egen datamaskin.

 

Ps til Moderator: Jeg synes dere kan midlertidig flytte denne tråden tilbake til den tidligere kategorien ettersom MPX har lovet å komme med en uttalelse her. Er ikke det lov å være snill?

 

ps: jeg er foresten enig i at tråden egentlig hører hjemme her.

Endret av kehax
Lenke til kommentar
Nå har jo denne tråden sporet fullstending av og la oss nå heller holde oss ontopic for trådstarter sin skyld....Det som alle nå venter på er vel om MPX vil vise seg her for og gi trådstarter en kommentar eller om trådstartet muligens har fått pm fra de angående saken....

9663279[/snapback]

 

tom waits for alice vil rydde opp her,så den delen tas heretter HER

 

Så tilbake til saken:

Venter fortsatt i spenning på hva MPX har å si :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Er nå enig med mpx jeg da.
Angreretten gjelder kun dersom varen ikke er tatt i bruk.

Dette er feil.

Det har overhode ingenting å si om varen er tatt i bruk,en har full rett til det og det vet MPX, varen skal være i tilnærmet samme stand og leveres tilbake i org embalasje,noe trådstarter gjør her.

Ergo har MPX ingen sak her i det hele tatt.

Vi snakker om en ny maskin som så vidt er prøvd.

Stå på i denne saken.

FY MPX :thumbdown:

Dette er riktig.

 

Trådstarter har saken på sin side. Jeg har samme erfaring som Snekker'n - jeg har kunnet åpnet et produkt for test, jeg var ikke fornøyd, og sendte varen tilbake i original embalasje. Dette var faktisk hos MPX.no og gjaldt en mus jeg hadde kjøpt. De nektet første gangen, men når jeg nevnte at angrefristparagrafen sier at om originalembalasje er i riktig stand så kan varen sendes tilbake - så kunne ikke MPX gjøre meg en dritt etter det. Musen ble sendt tilbake.

 

Så her er det bare å pirke på MPX.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Er nå enig med mpx jeg da.
Angreretten gjelder kun dersom varen ikke er tatt i bruk.

Dette er feil.

=Snekker`nDet har overhode ingenting å si om varen er tatt i bruk,en har full rett til det og det vet MPX, varen skal være i tilnærmet samme stand og leveres tilbake i org embalasje,noe trådstarter gjør her.

Ergo har MPX ingen sak her i det hele tatt.

Vi snakker om en ny maskin som så vidt er prøvd.

Stå på i denne saken.

FY MPX :thumbdown:

Dette er riktig.

 

Trådstarter har saken på sin side. Jeg har samme erfaring som Snekker'n - jeg har kunnet åpnet et produkt for test, jeg var ikke fornøyd, og sendte varen tilbake i original embalasje. Dette var faktisk hos MPX.no og gjaldt en mus jeg hadde kjøpt. De nektet første gangen, men når jeg nevnte at angrefristparagrafen sier at om originalembalasje er i riktig stand - så kunne ikke MPX gjøre meg en dritt etter det. Musen ble sendt tilbake.

 

Så her er det bare å pirke på MPX.

9663337[/snapback]

Jeg har selv letet og rettet på den uttalelsen i ettertid. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=9660995

Lenke til kommentar

Jeg så det nå. :)

 

Edit: Det som forundrer meg er hvorfor ikke MPX vet helt eksagt hva som står om angrerett i angrerettsloven med tanke på bruken av angrett hos nettbutikker som er en hyppig sak.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Her er hva MPX svarte,har dog fjernet en del som ikke er relevant for forumet.

 

Hei! Saken du refererer til er under behandling hos oss xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Det kommer informasjon fra oss om dette i tråden du refererer til. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx. mvhJan Bredo PettersenProduktselger PC/Print

 

Om det så kommer noe svar vil tiden vise, de har i alle fall fått linken til denne tråden nå. :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

FTU har tidligere avgjort en sak med nesten identisk faktum: FTU Sak: 20050394 - Bærbar PC

 

Klager kjøpte en bærbar PC av innklagde over Internett og ønsket å benytte seg av angrerett. Utvalget ga klager medhold under henvisning til at angreretten var benyttet i tide, og at maskinen kunne leveres tilbake i tilnærmet samme stand.

Slik trådstarter presenterer denne saken, er det åpenbart at han vil få medhold i FTU. Kanskje kan overnevnte avgjørelse overbevise MPX om at de her bare kaster bort tiden.

Lenke til kommentar
FTU har  tidligere avgjort en sak med nesten identisk faktum: FTU Sak: 20050394 - Bærbar PC

 

Klager kjøpte en bærbar PC av innklagde over Internett og ønsket å benytte seg av angrerett. Utvalget ga klager medhold under henvisning til at angreretten var benyttet i tide, og at maskinen kunne leveres tilbake i tilnærmet samme stand.

Slik trådstarter presenterer denne saken, er det åpenbart at han vil få medhold i FTU. Kanskje kan overnevnte avgjørelse overbevise MPX om at de her bare kaster bort tiden.

9663701[/snapback]

 

Jepp er ikke tvil i min sjel,da jeg har lignende erfaring liggende som den du viser til her, nettop derfor vil jeg hjelpe trådstarter til å få løst denne saken.

Det gagner til syvende og sist begge parter.

Lenke til kommentar
Nå har jo denne tråden sporet fullstending av og la oss nå heller holde oss ontopic for trådstarter sin skyld....Det som alle nå venter på er vel om MPX vil vise seg her for og gi trådstarter en kommentar eller om trådstartet muligens har fått pm fra de angående saken....

9663279[/snapback]

 

tom waits for alice vil rydde opp her,så den delen tas heretter HER

 

Så tilbake til saken:

Venter fortsatt i spenning på hva MPX har å si :cool:

9663335[/snapback]

Tjaa...

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Sear...sult_type=posts

 

Får håpe de kommer med et positivt svar :) Er ganske sikker på at det er du som har loven på din side her, så bare stå på! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

kan fortelle nå at jeg har hatt en telefonisk samtale med mpx.no der de kunne fortelle meg at de har snudd i saken. De sa også at de ikke ville at tråden skulle

stenges da de ønsket å få lagt inn ett innlegg.

 

Takker samtidig for all støtte jeg har fått :-)

 

mvh Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...