Gå til innhold

Ren spillmaskin, hva trengs av deler?

Anbefalte innlegg

Hei.

Da må jeg spørre dere som er litt mere oppdaterte enn meg på hardware delen om hjelp til ny maskin.

Jeg starter først med å spørre om hva man må opp i prisklasse for å få en bra spill pc idag.

Jeg trenger alt av deler, dvs skjerm, mus osv, da den andre stasjonære PC-en har blitt server.

Dette skal bli en ren morro maskin altså til spill og annet morro.

Ser det er mye diskusjoner om quad og dual, her er jeg fryktelig usikker, dette skal jo bli en maskin som skal kunne dra litt spill fremover så vil at det skal være en maskin som ikke er ubrukelig om 2 måneder.

Jeg har ikke noe hast med å ha denne imorgen, så hvis det er noe som kan være verdt å vente på så gjøre jeg det men vil gjerne ha den i løpet av høsten engang.

Så kort oppsummert så spør jeg om dette:

Prisklasse? holder det med 12-15k med alt?

Dual eller quad?

Vente på noe som kommer utover høsten?

Skjerm, hva er anbefalt størrelse her?

Ellers alt annet av deler, vil ha noe som holder litt(men det er kanskje ikke så lett i dataverdenen?)

Så en ren morro maskin som kan underholde en enkelt sjel.

Spør hvis det er noe jeg har glemt, det er det alltid.

Edit: Glemte å si at jeg ikke skal overklokke.

Endret av Haandtverkern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prossesor: Når det gjelder spill er det ikke noe særlig å hente i en quad-prosessor fremfor Intel Core 2 Duo E6850.

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.htm...2=872&chart=424

Skjermkort: Selv hadde jeg gått for enten ATI HD2900xt eller Nvidia 8800GTS (640mb)

http://www23.tomshardware.com/graphics_200...2=707&chart=275

Hovedkort: Asus P5N-E SLI eller Gigabyte GA-P35-S3. Vil du legge mye penger i hovedkortet er dette et alternativ EVGA nForce 680i SLI.

Ram: OCZ DDR2 PC2-6400

HDD og dvd er igrunn et fett.

Skjermer kan du lese mye om her+ en haug med tester. Selv foretrekker jeg 22" widescreen når det gjelder størrelse.

http://www.hardware.no/artikkel/4980¨

Kabinett er jo mer eller mindre en smakssak, men pass på at du har minimum 500 watts strømforsyning.

Endret av orjanos3.16
Lenke til kommentar

15 k er sikkert greit. Du burde sjekke ut anbefalinger/spilleren her på HW.no.

Dual er best for dagens spill som bare utnytter 2 kjerner, Quad er best for framtidens spill (crysis, assassins creed, Alan Wake osv.) Man vil helt klart få bedre ytelse i Crysis med en Quad! Det sier også utviklerene av spillet. 20-30% bedre ytelse med Quad enn med Dual elns! Jeg har selv Q6600, og den funker helt supert både i crysis betaen, WIC og i alle eldre spill også.

Jeg har ikke peilig på om det lønner seg å vente til litt utover høsten.. men av erfaring mener jeg at hvis man bare skal vente på noe nytt/bedre/billigere hele tiden får man aldri kjøpt PC.. Man må bare bestemme seg.

Skjerm er vel helt smak og behag. jeg er fornøyd med min 19''. Husk på at jo større skjerm, jo høyere oppløsning = Bedre grafikkort..

Med 4 GB ram + 64-bit Vista har du en framtidsrettet PC.

GPU: GeForce 8800 serien er best. hvilket av kortene må du nesten avgjøre selv ut fra skjermoppløsning. Jeg har 8800 GTS 640 mb, og er ganske fornøyd. GTX er jo helt konge, men også ganske dyr..

Endret av mr_tambourine_man
Lenke til kommentar

Vista er ganske bra. Bra med DX10 osv. pluss at jeg synes det er veldig stabilt, selvom mange sier det motsatte.. men det var kanskje mest før vista kom igang ordentlig at det var masse problemer.

Jeg mener fortsatt at du burde gå for 4 GB ram.. Vista spiser en del RAM, og man kan aldri få for mye av det. Går du for 4 GB trenger du ikke oppgradere på en stund, og det gir god ytelse.

Men husk på at du må ha 64-bit vista for å utnytte 4 GB!

Hvis du bruker de anbefalingene for "spilleren" her på HW.no, bytter ut med 4 GB ram, 8800GTS/GTX, alt etter hva du mener du trenger. Og en Q6600 vil du ha en drit bra PC som vil vare en god stund ;) Det er hvertfall min mening.

Ang. Hovedkort må du nesten bare vurdere hva du har lyst på. Siden du ikke har no særlig planer om OC kan jeg anbefale Asus P5K av egne erfaringer. enten den helt standard modellen som funker supert, eller en dyrere en. men standard P5K er helt greit hvis du ikke skal overklokke.

Samsung spinpoint 500GB harddisken er også å anbefale. ikke 100% lydløs, men man merker ikke noe særlig til det.

Lenke til kommentar
Gaming maskin

Denne maskinen vil nok dra de fleste spill lett, og den er ganske fremtidsrettet. Du kan bytte ut CPU'n med en firekjerne prossesor, men jeg vil ikke anbefale det da du ikke skal overclocke..

Tror ikke han har planer om å bruke over 35 000 spenn på PC-en sin...

Lenke til kommentar

ta en titt på dette oppsettet!

oppsett.

det er basert på quad , men kan du klokke ? så får du opp speeden til ca 3ghz som ikke er veldig umulig!

så har du rimelig klikka maskin, de skjermkortet kan vistnok flashes til xt hastighet , de kortene koster 700kr mer! og er på 512mb, disse er på 1024mb hver og 150mhz mindre på core , men de skal være klokkevenlige ,

så mye potensialet, (dropp skjermen eller kjøp en mindre , det er et oppsett jeg satt sammen til en venn , derfor skjermen)

Lenke til kommentar

Har ikke fått svart, blitt mye jobb i det siste.

Vil ikke klokke, har aldri satt meg inn i det og har egentlig ikke tiden til det heller.

Så den muligheten faller bort, jeg ser etter et ganske stabilt oppsett og hvis det ikke bråker så veldig så er dette et plus.

Har sett meg ut et kabinett og vista blir os, så det er boks.

Er fortsatt i tenke boksen når det gjelder quad eller ikke, noen sier det og andre sier det. Men har en liten knapp på E6850 foreløpig.

Når det gjelder HK så hører jeg mye bra om Asus P5k kortene så tror kanskje jeg går for et slikt.

Av skjermkort så er det vel 8800 som gjelder vel? Her er jeg veldig usikker hvilken versjon jeg skal velge, vil putte litt penger i skjermkort siden dette skal være en ren spillmaskin og ikke vil ende opp med et middelmådig kort.

Skjerm skal jeg se litt mer på, men en 20 tommer er vel det blir til, dette vil jeg også legge litt penger i siden skjerm er gjerne noe man har en god stund og ikke bytter ut for ofte.

Av harddisk så klarer jeg meg med en 250 gig da jeg har mer enn nok lagring fra før av.

Lenke til kommentar
Har ikke fått svart, blitt mye jobb i det siste.

Vil ikke klokke, har aldri satt meg inn i det og har egentlig ikke tiden til det heller.

Så den muligheten faller bort, jeg ser etter et ganske stabilt oppsett og hvis det ikke bråker så veldig så er dette et plus.

Har sett meg ut et kabinett og vista blir os, så det er boks.

Er fortsatt i tenke boksen når det gjelder quad eller ikke, noen sier det og andre sier det. Men har en liten knapp på E6850 foreløpig.

Når det gjelder HK så hører jeg mye bra om Asus P5k kortene så tror kanskje jeg går for et slikt.

Av skjermkort så er det vel 8800 som gjelder vel? Her er jeg veldig usikker hvilken versjon jeg skal velge, vil putte litt penger i skjermkort siden dette skal være en ren spillmaskin og ikke vil ende opp med et middelmådig kort.

Skjerm skal jeg se litt mer på, men en 20 tommer er vel det blir til, dette vil jeg også legge litt penger i siden skjerm er gjerne noe man har en god stund og ikke bytter ut for ofte.

Av harddisk så klarer jeg meg med en 250 gig da jeg har mer enn nok lagring fra før av.

Du har da fått en del bra tips hittil..

Jeg sier ASUS P5K (Har det selv og veldig fornøyd), Q6600 (mtp. bedre ytelse Crysis og andre spill som utnytter alle 4 kjernene + at den yter helt supert på alle eldre spill også.) 4GB RAM og 8800 GTS eller GTX avhengig av hvor mye penger du gidder å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...