arsvendg Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hei. Skal om ikke lenge sette meg opp et nytt hus, og i den forbindelse har jeg planer om å legge en del nettverkskabel rundt omkring i huset, dvs et uttak i nesten alle rom. Dermed er jeg på utkikk etter en gigabit switch. Jeg tenkte en stund på å kjøpe to stk 8 porters switcher, men så kom jeg over en 16 porter fra d-link som jeg synes kanskje passer utmerket, men mulig at den er litt "overkill" for et hjemmenettverk? Link til 16-porteren:D-link 16-porters switch 8-porteren har jeg ikke link til, men der tenkte jeg å gå for en "vanlig" vifteløs sak, til rundt en 7-800 kr tror jeg de koster. Er det noen som har noen andre råd til switch? Blir den litt overkill med den 16-porteren fra d-link? Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hvis du først skal bruke en del tid og penger på å bygge opp et nettverk hjemme, så syntes jeg du skal unne deg å bruke 500-1000 kroner ekstra på en gigabits switch. Prisforskjellen mellom en 100 Mbit og 1 Gbit switch er så liten uansett, i alle fall i det lange løp. Du har kanskje ikke bruk for det nå, men i det du putter servere o.l. med høy datatrafikk på nettet ditt, så vil i alle fall ikke switchen holde deg tilbake. Om den switchen du har valgt er den rette eller ikke, kan jeg dessverre ikke uttale meg om. Lenke til kommentar
karakas Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) I mine øyne er det alltid bedre med litt for mye enn bare nok, så en 16-porter er nok ikke noe overkill. Siden du skal ha utganger i nesten alle rom så blir det vel fort en 9-10 utganger, og da er det i mine øyne bedre med en 16-porter enn 2 8-portere. Flere tilgjengelige porter får du jo også. 2x8= gir deg "bare" 13 mulige utganger. 1x16 gir det 15 mulige utganger Om du da har 10-rom, og velger 13-ports løsningen, og kobler ett trådløst accesspunkt på en port, og en filserver på den andre så har du bare en ledig port tilgjengelig. Endret 8. oktober 2007 av karakas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå