DummeGaas Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Etter å ha forsøkt litt fram og tilbake med diverse Linux-distroer har jeg bestemt meg for å prøve SuSE. Hvor kan jeg laste ned SuSE-isoer(ikke Live-eval)? Lenke til kommentar
mammut Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Tror ikke det ligger noen iso filer ute av suse...Men kan laste ned boot.iso fra suse sine sider og kjøre den boot cd en og laste ned via ftp...... Suse er et komersielt produkt som selges.. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 Du får kjøpt SuSE 7.3 pro til 100 kr på www.linuxbutikken.no. Du kan også laste ned filene til 8.1 fra FTP og legge dem på harddisken på en fat32-partisjon og installere derifra - tror jeg, det er i alle fall det jeg skal prøve på. ftp.sunet.se har rask speiling. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Suse er et komersielt produkt som selges.. Det virker som mange sliter med hvordan de skal installere SuSE, og tror at den bare kan kjøpes på cd. Derfor tenkte jeg at jeg kunne skrive en liten guide: SuSE er faktisk mindre kommerst enn de fleste andre distroene (RedHat, Mandrake, Lycoris). Disse distroene legger ut personal edition iso'er til nedlastning slik at du ikke får hele pro edition hvis du laster ned. For å få pro edition må du altså kjøpe den i butikken, det finnes ingen annen utvei. SuSE, derimot, legger ut HELE sin distro (med alle programmer, kilde til alle programmer, osv...) på sine FTP sider. Pointet med SuSE er at du ikke trenger å laste ned HELE distroen (Ca. 5.4 GB) fra FTP siden. I stedet installerer du SuSE direkte fra FTP, ved hjelp av en Boot CD eller et par boot disketter. Slik gjør du dette: 1. Last ned SuSE 8.1 boot cd fra SuSE's FTP Sider og brenn den på en CD. 2. Reboot maskina med SuSE Boot Cd'en inni. 3. En oppstartsmeny kommer opp. Velg "Manual Installation". 4. Kernelen loades og du får opp en stygg DOS-lignende greie, der du velger språk og keyboard map. 5. Du er nå i hovedmenyen for "Manual Installation". Nå må du loade driveren for nettverkskortet ditt. Gå inn i menyen "Kernel Modules" og velg "Show loaded modules". Sjekk om nettverkskortet ditt er listet opp. Hvis kortet er på lista kan du hoppe til punkt 7. 6. Nå må du finne den rette driveren for ditt nettverkskort. Gå tilbake til menyen "Kernel Modules" og velg "Load network card modules". Der finner du en driver som passer til diitt kort, markerer den og trykker enter. Du vil da få en melding om at driver moudulen ble lastet og du får beskjed om å skrive driver parametere. Her skriver du ingenting, bare trykk enter, og du får en ny gladmelding om at nettverkskortet er lastet. Nå er du klar for FTP Installasjon. PS: Hvis du ikke finner en driver som passer til nettverkskortet ditt kan du ikke installere fra FTP, da må du se på den andre guiden, nederst på sida, om installasjon fra disk. 7. Gå tilbake til hovedmenyen for "Manual Installation". Velg "Start Installation/System", deretter velger du "Start installation/update". her velger du hvor du vil installere fra. Velg "Network" og "FTP". 8. Nå må du konfigurere internetttilkoblingen din. Du får nå spørsmål om du vil bruke DHCP. Hvis du er usikker, eller vet at du bruker DHCP, velger du "Yes". Hvis ikke velger du "No" og skriver inn ip-adressen din, osv... 9. Nå får du beskjed om å srive inn ip-adressen til FTP-serveren du vil installere fra. Her kan du skrive "140.221.9.138", denne serveren er ganske kjapp. Deretter får du spørsmål om du vil angi et brukernavnn/passord for FTP-serveren. Velg "No". 10. Helt til slutt skriver du inn hvilken mappe på FTP-serveren du vil installere fra. Skriv "/pub/ftp.suse.com/i386/8.1" Installasjonsprogrammet vil nå lastes ned og startes. Herifra installerer du som vanlig... Guide til Installasjon via harddisk: 1. Last ned et bra FTP-program? 2. Lag mappa X:SuSEi386 på en ntfs, eller fat32 partisjon (burde ha 6GB ledig) Kopier hele ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.1 mappa til X:SuSEi386 med det FTP Programmet du lastet ned. Vent leeenge til nedlastingen er ferdig. (lurt å gjøre dette over natta...) 3. Brenn X:SuSEi386bootboot.iso på en CD, sett den i CD-Rom'en og restart maskina. 4. Velg "Manual Installation" fra boot Cd'en. Kernelen loades og du velger språk og keyboard map for installasjonen. 5. Hvis du lastet ned til en fat32 partitjon kan du gå direkte til punkt 6. Nå må du laste ntfs driveren, slik at du kan installere fra ntfs. gå inn i menyen "Kernel modules" og velg "load harddisk modules". Marker ntfs driveren og trykk enter. "Module sucsessfully loaded " vil komme opp på skjermen og du blir bedt om å skrive parametere for driveren. Her skriver du ingenting og trykker på enter. Nå kan du installere fra en ntfs partisjon. Gå tilbake til hovedmenyen. 6. Velg "Start Installation/system" og "Start Installation/update". Deretter velger du "harddisk" som kilden for installasjon. Du får nå beskjed om å velge hvilken partisjon du vil installere fra. Vær sikker på at du velger den rette. Nå må du si hvilken mappe du vil installere fra. Her skriver du /SuSE/i386/8.1 fordi det var hit vi lastet ned fra FTP serveren. Installasjonsprogrammet vil lastes og installasjonen startes Lykke til! 8) Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 <klipp> Det virker som mange sliter med hvordan de skal installere SuSE, og tror at den bare kan kjøpes på cd. Derfor tenkte jeg at jeg kunne skrive en liten guide: SuSE er faktisk mindre kommerst enn de fleste andre distroene </klipp> Tja, kanskje spekulerer de litt i misfortåelsen som du ganske riktig sier er utbredt. Men takk for en flott guide! Lenke til kommentar
mjoOelk Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Jeg har nå bestemt meg for å laste ned den fila på 18mb, brenne som image, og boote den i maskina jeg skal ha linux på. På punkt 8 av den guiden, hvordan finner jeg ut min egen ip osv? Og hvor lang tid tar det å laste ned hele SuSE8.1 fra FTP? Har adsl 712kb, men går likevel treigt å laste ned boot fila /noob out Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 På punkt 8 av den guiden, hvordan finner jeg ut min egen ip osv? Hvilken ISP har du? Vanligvis er fast ip-adresse en ekstrafunksjon som du må betale ekstra for (NextGenTel), ellers har du DHCP. Hvis du vil sjekke din faste ip (I Windoze) kan du skrive winipcfg (Win9x/ME) eller ipconfig (WinNT/2k/XP) i kjør, eller du kan gå på www.itavisen.no så kommer ip-adressen din opp på bunnen av sida... Og hvor lang tid tar det å laste ned hele SuSE8.1 fra FTP? Anbefales IKKE å laste ned hele distroen, da dette vil ta 18-19 timer med 712 kbps... Hvis du installerer fra FTP laster du bare ned det du trenger (fra 1-3 giga). 2,2 gig tok for meg (704kbps NGT) 3,5 timer... Har adsl 712kb, men går likevel treigt å laste ned boot fila Sikkert en treig server, prøv ftp.sunet.se... MarcelSB Lenke til kommentar
whoi Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Forskjellen på den suse versjonen du kjøper i butikken, og den du kan laste ned fra ftp, er at det følger med enkelte komersielle programmer med kjøpe versjonen. De kan naturlignok ikke legges på ftp på grunn av lisenser osv. Jeg er ikke sikker på hvilke programmer det er, siden det er lenge siden jeg brukte suse, men det står sikkert nevnt på www.suse.com et sted 8) Lenke til kommentar
lobster Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Tusen takk for fin guide LobSTer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå