SiRious Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg kjøpte denne bilen på Onsdagen (3.10.07) hos Bil I Nord i Harstad, uten garanti. igår kveld viste det seg at dynamoen er gåen. har jeg noen rett til å klage? evenuelt kreve å få den bytta? ble ikke informert om feilen ved kjøpet og dem ga meg en tilstandsrapport. Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Du skal vel ha fått med 6mnd bruktbilgaranti?Syns det er rart hvis du ikke har fått det av en forhandler..privat greit nok men ikke forhandler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Selv om du har kjøpt bilen uten garanti, har du 5 års reklamasjonsrett. Siden feilen oppstår etter noen få dager, er det overveiende sannsynlig at feilen var på bilen da du kjøpte den. og sjansene for å få dette fikset burde være bra. Lykke til! Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Kjøpte den uten garanti pga av at de skulle ha 59.000,- + reg på bilen, men prutet litt og fikk den ned til 58.000,- ferdi reg. (som er summen de ga for bilen) jeg kjøpte den av dem samme dag som de fikk den.. dermed gikk det fort unna. cmen skal ringe dem idag. så får dere en update.. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Selv om du har kjøpt bilen uten garanti, har du 5 års reklamasjonsrett. Siden feilen oppstår etter noen få dager, er det overveiende sannsynlig at feilen var på bilen da du kjøpte den. og sjansene for å få dette fikset burde være bra. Lykke til! 9660769[/snapback] Tror ikke alle skjønner helt reklamasjonsretten da man hendvender den til støtt Hvordan fungerer dette egentlig? Kjøper man en bruktbil uten garanti som garantert er kontraktfestet så har du ikke noe muligheter/rettigheter på å få dette dekket . Reklamasjonsretten gjelder ikke på brukte ting som selges uten garanti hvordan i svarte skulle det fungere? Da hadde det blitt slik hvis man solge bruktbil som privatperson også... kjøperen har 5 års garanti/reklamasjon som du må dekke? Skjønner du hvor dumt dette blir? Bilene jeg selger har garanti til en lyktestolpe som står 15 meter fra parkeringen og når den passeres så kan man kysse meg i ræva "det er reklamasjonsrett det tenker jeg" :!: Edit- Det samme vil et bilfirma også tenke så sant de ikke bare er veldig greie med trådstarter men rett på noe har han ikke. Endret 8. oktober 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Reklamasjonsretten gjelder ikke for salg mellom private, men ved forbrukerkjøp (dvs mellom en profesjonell selger (bilforhandler i dette tilfelle) og privat forbruker som kunde). Denne gir deg en reklamasjonsrett på 2 år, eller på 5 år på produkter som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Den dekker feil som var tilstede på det tidspunktet produktet ble overlevert. Åpenbare eller opplyste feil dekkes ikke. En ev. garanti kommer i tillegg til reklamasjonsretten, denne dekker feil som oppstår mens du har objektet, men som ikke nødvendigvis var der da du fikk den. Det er naturlig nok vanskelig å si hvor mye man kan forvente å få dekket på reklamasjonsretten når man kjøper en relativt gammel bruktbil, men når dynamoen ryker etter noen få dager, oppfatter jeg at man har en opplagt sak. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Lader den ikke? Var borti det samme problemet en gang på en 2 liter. Her ladet den som bare det på tomgang men regulatoren hang ikke med på turtal. (Bare en tanke og har egentlig ikke noe med hva du spør om). Har du skrevet under på at bilen selges uten garanti vil jeg tro at du ikke har noe rett. Men har ikke bilforhandlere krav om en garanti? 14 dager eller noe sånt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Tror ikke det er noe krav om garanti. Reklamasjonsretten, derimot, er det ingen som kommer seg unna. Problemet er å overbevise selger om at feilen dekkes av denne. Endret 8. oktober 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Selv om du har kjøpt bilen uten garanti, har du 5 års reklamasjonsrett. Siden feilen oppstår etter noen få dager, er det overveiende sannsynlig at feilen var på bilen da du kjøpte den. og sjansene for å få dette fikset burde være bra. Lykke til! 9660769[/snapback] Tror ikke alle skjønner helt reklamasjonsretten da man hendvender den til støtt Hvordan fungerer dette egentlig? Kjøper man en bruktbil uten garanti som garantert er kontraktfestet så har du ikke noe muligheter/rettigheter på å få dette dekket . Reklamasjonsretten gjelder ikke på brukte ting som selges uten garanti hvordan i svarte skulle det fungere? Da hadde det blitt slik hvis man solge bruktbil som privatperson også... kjøperen har 5 års garanti/reklamasjon som du må dekke? Skjønner du hvor dumt dette blir? Bilene jeg selger har garanti til en lyktestolpe som står 15 meter fra parkeringen og når den passeres så kan man kysse meg i ræva "det er reklamasjonsrett det tenker jeg" :!: Edit- Det samme vil et bilfirma også tenke så sant de ikke bare er veldig greie med trådstarter men rett på noe har han ikke. 9660975[/snapback] Man har faktisk 5 års reklamasjonsrett på bruktbil kjøpt fra forhandler. Men dette er ikke det samme som en garanti. En garanti gir villkår som er bedre enn reklamasjonsretten. Man har også reklamasjonsrett ved kjøp fra private, men en privat selger har ikke like mye ansvar som det en forhandler har. Kjøp av bruktbil fra forhandler faller inn under forbrukerkjøpsloven som alle andre kjøp fra forhandlere, mens kjøp fra privatperson faller inn under kjøpsloven. Ansvaret til en bruktbilforhandler i forhold til reklamasjoner er faktisk ganske stort, og ofte større enn det mange forhandlere tror selv. Så altså har man like fullt reklamasjonsrett selv om bilen er solgt uten garanti. Ofte gir ikke disse bruktbilgarantiene noe særlig bedre villkår enn det man allerede har i lovverket uansett Mange blander sammen reklamasjonsrett og garanti. Reklamasjonsrett er noe du har i følge lovverket. En garanti er en frivillig garanti gitt av forhandleren som gir deg rettigheter utover det lovverket gir deg. Endret 8. oktober 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 For å få et endelig svar her. jeg snakket med Bil I Nord idag, dem sa at dem kunne dekke arbeidet, men at jeg måtte betale for dynamoen.. fremdeles en del penger som går bort her.. snakk om 3000 kroner.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Ikke gi deg med en gang! Henvis til reklamasjonsretten og spør om de har hørt om TV2 hjelper deg! Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Hva er km stand og årsmodell på bilen din? Du kan nok kanskje kreve en reklamasjon på dette, men gå litt forsiktig frem, ikke start med å true med tv2 hjelper deg Siden du oppdaga dette rett etter kjøp burde jo selgeren vært klar over det, og siden det ikke står nevnt i tilstandsrapporten så mener jeg du burde ha krav på det. Gikk kanskje litt fort i svingende når dem solgte bilen samme dag som de fikk den inn? Endret 8. oktober 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Tror ikke alle skjønner helt reklamasjonsretten da man hendvender den til støtt Hvordan fungerer dette egentlig? Kjøper man en bruktbil uten garanti som garantert er kontraktfestet så har du ikke noe muligheter/rettigheter på å få dette dekket . Reklamasjonsretten gjelder ikke på brukte ting som selges uten garanti hvordan i svarte skulle det fungere? Da hadde det blitt slik hvis man solge bruktbil som privatperson også... kjøperen har 5 års garanti/reklamasjon som du må dekke? Skjønner du hvor dumt dette blir? Bilene jeg selger har garanti til en lyktestolpe som står 15 meter fra parkeringen og når den passeres så kan man kysse meg i ræva "det er reklamasjonsrett det tenker jeg" :!: Edit- Det samme vil et bilfirma også tenke så sant de ikke bare er veldig greie med trådstarter men rett på noe har han ikke. <{POST_SNAPBACK}> Man har faktisk 5 års reklamasjonsrett på bruktbil kjøpt fra forhandler. Men dette er ikke det samme som en garanti. En garanti gir villkår som er bedre enn reklamasjonsretten. Man har også reklamasjonsrett ved kjøp fra private, men en privat selger har ikke like mye ansvar som det en forhandler har. Kjøp av bruktbil fra forhandler faller inn under forbrukerkjøpsloven som alle andre kjøp fra forhandlere, mens kjøp fra privatperson faller inn under kjøpsloven. Ansvaret til en bruktbilforhandler i forhold til reklamasjoner er faktisk ganske stort, og ofte større enn det mange forhandlere tror selv. Så altså har man like fullt reklamasjonsrett selv om bilen er solgt uten garanti. Ofte gir ikke disse bruktbilgarantiene noe særlig bedre villkår enn det man allerede har i lovverket uansett Mange blander sammen reklamasjonsrett og garanti. Reklamasjonsrett er noe du har i følge lovverket. En garanti er en frivillig garanti gitt av forhandleren som gir deg rettigheter utover det lovverket gir deg. Jada men fungerer dette i praksis? NEI Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Ikke gi deg med en gang! Henvis til reklamasjonsretten og spør om de har hørt om TV2 hjelper deg! Tror du virkelig TV2 hjelper deg tar på seg en slik sak? Herregud Endret 9. oktober 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jada men fungerer dette i praksis? NEI Tja, noen ganger så gjør det faktisk det. Sjelden man vinner frem med småting, men jeg har selv vunnet frem ved å reklamere på en 12 år gammel bruktbil 2 år etter at jeg kjøpte bilen, så ja, det fungerer i alle fall noen ganger. Men det henger jo selvfølgelig litt sammen med størrelsen på manglene da... Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Etter at jeg sa at problemet var der da jeg kjøpte bilen, så tok de bilen inn og byttet dynamoen , ALT gratis. Det som er tragisk er at jeg ikke fikk den tilbake før i går. Det er _VeldiG_ kjedelig å være uten bil i nesten en uke. Spesielt med hensyn til at jobben er 3 mil unna.. men, nå funker alt og jeg skal ikke klage, de gjorde det beste dem kunne Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Da var du "heldig" som hadde en seriøs selger/forhandler! Det ville kanskje være å strekke strikken litt vel langt hvis du bad om lånebil i perioden, men mange verksteder har rimelig lånebil når du har bil på service/rep. Jeg betaler 150/dag + bensinen/diesel jeg bruker. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Har en workcase på bilen her på forumet for de som er inntressert Opel Link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå