Magpal Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hei, Har lenge lurt på å kjøpe meg et filmbasert speilrefleks, men har aldri blitt noe videre av det. I dag fikk jeg derimot tilslag på et Nikon F5, så nå begynner morroa. Mørkeromsutstyr har jeg, så planen var å prøve å fremkalle selv. Men hvilken film skal jeg velge? Takker for svar:) Lenke til kommentar
ttd Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Du kan ikke gå feil om du spør etter en rull med Kodak Tri-X eller Ilford Delta (sett inn ønsket ISO-verdi selv) i nærmeste kamerabutikk. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Ok, da får jeg teste ut et par av de filmene i forskjellig ASA. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Den klart beste svart-hvitt filmen på markedet i dag er Fuji ACROS 100. Utrolig skarp (helt på nivå med Agfa APX-25) og usannsynlig god på lange eksponeringer. Ved 30 sek eller mer må f.eks Ilford FP4 ha 3-4 stopp ekstra eksponering pga resiprositetsfeil, mens ACROS 100 klarer seg med et halvt stopp! Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Ok, så det er stor forskjell på skarphet skjønner jeg. Får kjøpe et par forskjellige til å begynne med, så kan jeg deretter velge den jeg liker/får bra resultat med. Hva er forresten resiprositetsfeil? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 I korthet går resiprositetsfeil på at des lenger en film blir eksponert til lys, des mindre lysømfintlig blir den. Med andre ord vil filmens effektive ISO-verdi synke omvendt proporsjonalt med lukkertiden, slik at hvis lysmåleren sier 30 sek med Ilford FP4, er reell korrekt eksponeringstid 4-8 minutter, mens det med ACROS 100 vil være 45 sek for samme eksponering. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Så dette gjelder altså alle filmer, slik at du alltid må "overeksponere" litt ved lengre lukkertider? Finnes det en måte å finne ut hvor mye resiprositetsfeil en film har? Står kanskje på selve filmen? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Ja, dette gjelder alle filmer, og er årsaken til at svart-hvitt duger best til lange eksponeringer, siden de filmene kun har ett lyssensitivt lag. Fargefilmer som består av flere lag (oftest tre eller fire) vil ofte ha lag som reagerer forskjellig, dvs har ulike resiprositetsegenskaper, noe som vil resultere i ganske kraftige fargeforskyvninger, oftest langt i retning blått. Eneste måte å finne dette ut på er å snakke med guruer i bransjen, prøve seg frem, eller laste ned produsentens datasheet. Disse finnes ofte på produsentens hjemmesider. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Fikk kameraet i dag og det var totalt strøkent! Ikke en eneste bruksskrape/merke faktisk! Fikk også kjøpt meg film. Kjøpte en film med Ilford FP4 125, en Kodak T-MAX 100 og en Fuji Superia Reala fargefilm. Så nå bærer det ut for å knipse Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Med Fujifilm Acros trenger man ikke beykmre seg for resiprositetsavvik før etter 120 sekunder, så viser lysmåleren 30 sekunder, eksponerer man 30 sekunder, ikke 45.... Endret 17. oktober 2007 av Amund_Blix Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Vel, da var første filmen tilbake fra fremkalling og den var BLANK!! Har to alternative feil. Den ene er at labben har driti seg ut, men hvor ofte skjer egentlig noe sånn? Det andre alternativet er at filmen ikke ble trukket videre fra der jeg la den, men dette får jeg ikke helt til å stemme pga. to ting. Da telleren var kommet til 36 stod det END i displayet. Vil dette si at framtrekket "kjenner" at filmen er slutt, eller vil det si at kameraet "vet" at filmen er slutt fordi den visste at det var en 36 bilders film? Testet dette ut på en annen film ved at jeg åpnet lokket etter ca. 7-8 bilder. Da resetter telleren seg til 1 igjen. Da jeg hadde tatt 28bilder stod det END i displayet. Dvs. at den kjente at det ikke var mer bilder igjen på filmen. Derfor vil jeg tro at kameraet kjente at det ikke var mer film igjen etter 36 bilder på den filmen som kom ut blank. For det andre. Da filmen ble spolt tilbake hørte jeg og så på displayet at alle 36 bildene ble spolt tilbake og da jeg åpnet lokket lå det fortsatt ca. 10cm film utenfor selve beholderen. Hvis ikke filmen hadde blitt trukket frem i utgangspunktet ville nok filmen garantert ha havnet helt inn i beholderen siden det spoler alle de 36 bildene tilbake? Kanskje litt dårlig forklart, men er dere med på tanken? Lukker og framtrekk fungerer, så det er utelukket. Endret 17. oktober 2007 av Pallesen Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Vel, da var første filmen tilbake fra fremkalling og den var BLANK!! Har to alternative feil. Den ene er at labben har driti seg ut, men hvor ofte skjer egentlig noe sånn? Det andre alternativet er at filmen ikke ble trukket videre fra der jeg la den, men dette får jeg ikke helt til å stemme pga. to ting. Da telleren var kommet til 36 stod det END i displayet. Vil dette si at framtrekket "kjenner" at filmen er slutt, eller vil det si at kameraet "vet" at filmen er slutt fordi den visste at det var en 36 bilders film? Testet dette ut på en annen film ved at jeg åpnet lokket etter ca. 7-8 bilder. Da resetter telleren seg til 1 igjen. Da jeg hadde tatt 28bilder stod det END i displayet. Dvs. at den kjente at det ikke var mer bilder igjen på filmen. Derfor vil jeg tro at kameraet kjente at det ikke var mer film igjen etter 36 bilder på den filmen som kom ut blank. For det andre. Da filmen ble spolt tilbake spolte den alle de 36 bildene tilbake i beholderen og da jeg åpnet lokket lå det fortsatt ca. 10cm film utenfor selve beholderen. Hvis ikke filmen hadde blitt trukket frem i utgangspunktet ville nok filmen garantert ha havnet helt inn i beholderen siden det spoler alle de 36 bildene tilbake? Kanskje litt dårlig forklart, men er dere med på tanken? Lukker og framtrekk fungerer, så det er utelukket. Var de 10 cm med film som ikke ble spolt tilbake blank også? Er markeringene på sidene av filmen der det står filmtype osv også blank?? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Vel, da var første filmen tilbake fra fremkalling og den var BLANK!! Har to alternative feil. Den ene er at labben har driti seg ut, men hvor ofte skjer egentlig noe sånn? Det andre alternativet er at filmen ikke ble trukket videre fra der jeg la den, men dette får jeg ikke helt til å stemme pga. to ting. Da telleren var kommet til 36 stod det END i displayet. Vil dette si at framtrekket "kjenner" at filmen er slutt, eller vil det si at kameraet "vet" at filmen er slutt fordi den visste at det var en 36 bilders film? Testet dette ut på en annen film ved at jeg åpnet lokket etter ca. 7-8 bilder. Da resetter telleren seg til 1 igjen. Da jeg hadde tatt 28bilder stod det END i displayet. Dvs. at den kjente at det ikke var mer bilder igjen på filmen. Derfor vil jeg tro at kameraet kjente at det ikke var mer film igjen etter 36 bilder på den filmen som kom ut blank. For det andre. Da filmen ble spolt tilbake spolte den alle de 36 bildene tilbake i beholderen og da jeg åpnet lokket lå det fortsatt ca. 10cm film utenfor selve beholderen. Hvis ikke filmen hadde blitt trukket frem i utgangspunktet ville nok filmen garantert ha havnet helt inn i beholderen siden det spoler alle de 36 bildene tilbake? Kanskje litt dårlig forklart, men er dere med på tanken? Lukker og framtrekk fungerer, så det er utelukket. Var de 10 cm med film som ikke ble spolt tilbake blank også? Er markeringene på sidene av filmen der det står filmtype osv også blank?? Det vet jeg faktisk ikke. Fikk ikke med meg filmen hjem. Ble litt satt ut da jeg fant ut at filmen var blank, så glemte selvsagt å spørre om det... Men skal innom i morgen, så det er mulig den fortsatt ligger der. Skal spørre om å få den med meg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Vel, da var første filmen tilbake fra fremkalling og den var BLANK!! Har to alternative feil. Den ene er at labben har driti seg ut, men hvor ofte skjer egentlig noe sånn? Hvis lab'en "driter" seg ut, så er ikke filmen blank. Da er den sort eller har store røde og gule partier (utsatt for lys/falskt lys/strølys). Om det på grunn av motorfeil eller strømavbrudd blir liggende i kjemikaliebad for lenge, er jeg ikke helt sikker på hva som skjer, men den blir nok ikke helt blank. Fikk du tilbake filmen og kan fortelle oss hvordan den så ut? En helt blank film, evt. fortsatt med markeringene og numrene en film alltid har, har én mulig løsning... at den er ueksponert. For det andre. Da filmen ble spolt tilbake spolte den alle de 36 bildene tilbake i beholderen og da jeg åpnet lokket lå det fortsatt ca. 10cm film utenfor selve beholderen. Hvis ikke filmen hadde blitt trukket frem i utgangspunktet ville nok filmen garantert ha havnet helt inn i beholderen siden det spoler alle de 36 bildene tilbake? Kanskje litt dårlig forklart, men er dere med på tanken?En del kamera, stopper å spole filmen da den merker at det ikke er mer film igjen på mottakerspolen, eller det ikke er motstand. Da vil nødvendigvis en del av filmen ligge utenfor filmspolen. De fleste kamera surrer og går litt ekstra, bare for sikkerhets skyld, og da spoles den helt tilbake i spolen. Jeg vil tippe, at det kan være en feil med kameraet, men hva det kan være, må et verksted avgjøre. Lenke til kommentar
modin Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Det kan jo hende at labben, hvis det vel å merke er en skikkelig amatørmessig timelabb har kjørt sølvoxid i C41 kjemi, vet ikke hva slags resultat det gir. Men de færeste vanlige labber framkaller jo tradisjonell svarthvit film. Foresten dere som snakker om blank vs. flekker, mange bruker jo blank film som et bilde på at det ikke er noe på den, er jo ikke sikkert labben mente den var blank som i gjennomsiktig. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Da har jeg fått fremkalt enda en film for å teste litt ut. Den fungerte utmerket. Ble lagt i på akkuratt samme måten og fikk akkuratt samme reaksjoner fra kamera, så har fortsatt ingen ide om hva som har skjedd. Sannsynligvis har jeg ikke dratt filmen langt nok ut da jeg la den i kameraet, men hadde ikke trodd det var så nøpent. Synes fortsatt det er rart at kameraet reagerte på akkuratt samme måte på begge filmene. Fikk også filmen som var blank med meg. Den var som de sa, helt blank. Gjennomsiktig. Hadde ingen tall nederst på filmen slik fargenegativene mine hadde. Fikk også scannet bildene inn på en cd, men det synes jeg var en dårlig jobb. Alt for mye oppskarpning, dårlige farger og lav oppløsning. Hva kan jeg forvente her? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 De fleste lab'er scanner i dårlig oppløsning til CD. Det er også en prosess som går raskt av økonomiske hensyn, så farger og skarphet er heller ikke topp. Skal man ha topp farger, skarphet og oppløsning, så kreves det en negativscanner. Naturlig nok forventer man litt bedre resultater med en slik, da den bruker et par minutter, og ikke 5 sekunder som en labmaskin bruker. Noen scanner i en megapiksel, mens andre scanner i opp til seks. Men farger og skarphet blir uansett bedre om man scanner de selv med en negativscanner (tar lang tid), eller får noen til å gjøre det for deg (dyrt). Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Får se hvor mye film jeg tar, så kan jeg evnt. invistere i en brukt negativscanner om det lønner seg. Utifra hva jeg ser på nettet er de ikke så forferdelig dyre. Fant forresten et par gamle filmer i dag. Hva skjer egentlig med filmer som blir lagret over lang tid? Den ene (Ilford Pan F) var stemplet til 1992 og den andre (Perutz fargefilm) var stemplet til 2002. Begge er oppbevart i et rom med romtemperatur. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Holdbarhetsdato 1992, betyr at den nok ble merkbart dårligere fra ca. 1994 og ubrukelig sånn rundt 1995. Denne vil du nok ikke få noe ut av. 2002 ville jeg heller ikke brukt. I verste fall blir det absolutt ingenting på filmen. I beste fall får du dårlige kontraster, fargestikk (fargefilm) og feil eksponering. Bedre å bruke en hundrelapp på å erstatte disse to filmene, enn å bruke en hundrelapp på fremkalling og deretter en hundrelapp på nye filmer, fordi de to andre ikke var brukendes. Tips til lagring av film: Fryser. Da varer de et par tiår ekstra. I kjøleskap, kanskje 5 år ekstra. Ta filmen ut av fryser/kjøleskap et par timer før du setter den i kameraet pga. kondens. Endret 21. oktober 2007 av Super8 Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 PanF-filmen er muligens fortsatt brukbar, trege filmer holder seg gjerne best. Jeg har noen ruller Verichrome Pan(s/v-film) utgått 1980 som fortsatt er høyst brukbar Bildeeksempel: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå