Simon Aldra Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Olympus E400, 14-42mm f/3.5-5.6 @ f/5, 1/30s, ISO100, 14mm Dette er da et portrett av en venninne. Leker mye med å unngå bruk av blitz der jeg kan. Likte dette ganske godt, bildet er etterjustert litt med tanke på hvitbalanse, men det er ikke nevneverdig mye. Vad tycks? Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Pirk, men litt mye bevegelse i hennes høyre arm, håret går litt vel "over" i vesten siden det ligger over venstre skulder og siden venstre side også er minst belyst blir det litt dumt :/ Endret 8. oktober 2007 av Zeph Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Naturlig lys gir ofte fine portretter, og jeg synes du har kommet et stykke på vei her. Jeg ville nok brukt en lengre brennvidde (rundt 25-35mm), da vidvinkel sjelden gir flatterende portretter. Det ser ikke ut som om du har brukt en reflektor - det vil hjelpe på skyggepartiene - her er de litt mørke. Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg har plassert henne ved vinduet og tatt bildet der. Har eksperimentert mye med nettopp dette, og skyggene og mørket i bildet er det jeg vil ha frem, på en måte. Jeg kunne riktignok bedt henne ta håret på den andre siden, men det blir kanskje litt vel regissert etter min smak. Uansett, dersom jeg ville få frem detaljene hadde jeg brukt blitz, det er sant vi nå snakker om to motpoler, men likevel. I forhold til brennvidde kunne jeg nok ha brukt litt mer, mener jeg kan kjøre på 35 mm og f/5, men tenkte nok ikke på det der og da. Dersom jeg kjører mindre blender (noe jeg må ved lengre brennvidde) hadde jeg endt opp med enda lengre lukketid, og enda mer bevegelse, om du forstår. Men takker foreløpig så meget for konstruktiv kritikk! Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Enda lenger lukkertid = stativ. Hvis jeg husker riktig kan du vel bare sette ISO på 200, så kan du beholde lik lukkertid selv med blender f5. Men for minst mulig bevegelse hadde jeg satt iso på 400 og blender på 3.5, og endt opp med en lukkertid på 1/50. Muligens også iso på 800 og lukkertid på 1/60. Men da blir det kanskje litt for høy iso og mye støy i bildet. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Ville plassert henne 30 cm til høyre slik at du hatt fått vekk forstyrrende elementer på venstre (gardiner m.m.). Hvis du så hadde brukt en reflektor på høyre side ville du fått enda bedre resultat - vil jeg tro Endret 8. oktober 2007 av olar0701 Lenke til kommentar
Sojourner2 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Olympus E400, 14-42mm f/3.5-5.6 @ f/5, 1/30s, ISO100, 14mm Dette er da et portrett av en venninne. Leker mye med å unngå bruk av blitz der jeg kan. Likte dette ganske godt, bildet er etterjustert litt med tanke på hvitbalanse, men det er ikke nevneverdig mye. Høyre armen hennes ser litt "rar" ut, uskarp og ser nesten "brukket". Venstre siden er i mørkeste laget. Små detaljer i et ellers fint bilde, men det er vel derfor du har lagt det ut her. Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Bakgrunnen syntes jeg er horribel Ville enten gått nærmere, eller lengre ifra. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Bra bilde det der, men enig i a høyrearmen ble litt rar OT: tatt på en skole? (veggene + gardinene ser veldig skoleaktige ut ) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Enda lenger lukkertid = stativ. Hvis jeg husker riktig kan du vel bare sette ISO på 200, så kan du beholde lik lukkertid selv med blender f5. Men for minst mulig bevegelse hadde jeg satt iso på 400 og blender på 3.5, og endt opp med en lukkertid på 1/50. Muligens også iso på 800 og lukkertid på 1/60. Men da blir det kanskje litt for høy iso og mye støy i bildet. 9660487[/snapback] Stativ er veldig fint når man har stativ, men jeg har en gang ikke stativ. Om enn stativ like godt kan være et bord eller det man har for hånden. Det var dog ikke aktuelt der. I forhold til ISO er en av ulempene med Olympus E400 støy. Jeg prøver ikke en gang å ta et bilde med mer enn ISO400 uten at det er snakk om helt ekstreme situasjoner, men jeg kunne kanskje brukt ISO400 og prøvd meg mer frem mer og mer. Jeg planlegger uansett å ta flere bilder i denne "gaten", så får se om det blir mer senere. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Med ISO 200 burde gå greit. Hvis du bruker en reflektor til å lette litt opp, så vil du også få litt mer spillerom. Som reflektor kan du bruke et hvitt håndkle e.l. hvis du vil gjøre det billig. Men da trenger du noen til å holde det for deg. Tom Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg setter også et stort spørsmålstegn ved bakgrunnen som i beste fall er sjenerende! Komposisjonen er som mange har nevnt rotete, og det er i det hele tatt ikke så lett å få et hvilested/fokus på motivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå