thomasdekinder Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hei. Jeg sitter her med et canon xm2 kamera med en century fisheye til 10 000 kr som en kompis har klart å miste i bakken. Linsa bolket seg så den svarte vignettingen vises godt i høyere hjørnepå filmklipp, i tillegg til at den greia ytterst på kamerahuset løsnet så det ikke kan brukes mer. Hva burde jeg gjøre? Jeg har en sikker forsikring på kamera mitt gjennom et forsikringselskap som jeg lurer på om jeg burde bruke. Men hvordan blir det da med senere forsikringer? Vil jeg få dårlig rykte som kunde, og vanskeligere for å få forsikringer ettervært? En annen mulighet er jo å få kompisen min til å betale meg cash for linse og reperasjon på huset, men det blir sannsynligvis svinedyrt. Og den siste muligheten er at han bruker sin egen reiseforsikring eller noe i den duren til å dekke summen. Men hvordan går jeg fram? Hva ville dere gjort i en sånn situasjon? Vi har vært venner lenge, så jeg vil helst ungå å lage noe stort problem ut av dette. Men på en annen side så kan jeg ikke sitte med flere tusen i egene kostnadder eller "verditap" når jeg skal selge utstyret senere. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Det første jeg tenker er at jeg ikke tror det går at kameraten din sin reiseforsikring skal dekke dette. Det dekker vel bare hans egne eiendeler, og ikke om han mister dem i bakken sånn bare ved ett uhell. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Har du egen verdigjenstandforsikring på kameraet, virker det helt klart naturlig å bruke denne. Vær obs på at enkelte poliser ikke dekker gjenstander som er lånt ut til andre enn familiemedlemmer. Sjekk hvilken dekning du har. Dersom du har en polise du er i tvil om du kan benytte, selv ved alvorlig skade, er det kanskje på tide å vurdere andre ordninger Endret 8. oktober 2007 av deviant Lenke til kommentar
Epp Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hva burde jeg gjøre? Jeg har en sikker forsikring på kamera mitt gjennom et forsikringselskap som jeg lurer på om jeg burde bruke. Men hvordan blir det da med senere forsikringer? Vil jeg få dårlig rykte som kunde, og vanskeligere for å få forsikringer ettervært? Hva er poeng med å betale forsikring om du ikke skal bruke den når uhellet er ute? At folk er uheldige å mister en gjennstand kan du ikke holde mot dem. Det er bare et kamera vi snakker om her så jeg ville ikke blitt uvenner over det. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Dersom du har forsikret det, bruker du forsikringen. Ingen vits å betale for den/ha den hvis ikke. Men sjekk hvorvidt denne gjelder. Du bør kanskje ikke nevne at det var kompisen din som mista det i gulvet. Ta heder og ære for det selv. Si du gikk på tryne med det, eller noe. Det er en jævli følelese når slikt går i stykker, så jeg forstår hvordan du har det. Spesielt dritt er det jo når det er en kompis sin feil. Men det ordner seg sikkert. Lykke til Lenke til kommentar
Radey Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Av det jeg kan huske, dekker reiseforsikringen kun hvis andre enn deg ødelegger dine reise-eiendeler. Dette fordi den er ment til å dekke kofferter, bagasje og liggnende når du reiser. De dekker vanligvis ikke det hvis du er ute å går en tur, da du egentlig IKKE er på en reise. Å reise defineres ikke som jeg vet f.eks. til og fra jobben. Ikke mange som drar på ferie til jobben. Og jeg tror det må ofte være en vis avstand eller tid man bruker på reisen for at den kvalifisres som reise. Altså, en reise til kompisen er ikke alltid "en reise". Mistet du den i gulvet, så er dere vell inne. Innboforsikring med løsøre forsikring dekker dette, riktignok men en stiv egenandel. Så fremt du har utvidet utgave. Uhell/tabbeforsikring man kan kjøpe hos en del elektrohandler er den beste forsikringen tror jeg til å dekke slike uhell, men det spørs om du har det. Ellers vet jeg ikke om det er så mye som dekker det.... kanskje kompisen bare må punge ut, om det var ene og alene hans feil. Utrolig kjipt, men det var jo ikke din feil...?! Så somebody has to pay it. Få et overslag fra en reprasjons sjappe?! Lenke til kommentar
deviant Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 *snip*Å reise defineres ikke som jeg vet f.eks. til og fra jobben *snip* En heldekkende reiseforsikring dekker vanligvis alle bevegelser utenfor hjem og arbeidssted, inkludert reise til og fra jobb, eller en tur i butikken. Som du er inne på er det derimot ofte en begrensning i at skade skal skje som konsekvens av en plutselig ytre påvirkning. Ellers er det gjerne seperat verdigjenstandforsikring som er tingen for fotoutstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå