silverhalide Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) _ Endret 12. september 2012 av silverhalide Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg aner ingenting om denne linsa, men tenkte å komme med en link til http://www.flickr.com/groups/nikkor/pool/tags/35mmf14ais/ der du kan se noen bildeeksempler. http://www.flickr.com/photos/ngudu/sets/1422645/ Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Tar jeg ikke helt feil, så har abraxa her på forumet den omtalte 35/1.4'en. Lenke til kommentar
Finnsen Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Haakonts har også en ser det ut til, så det bør være mulig å få noen tilbakemeldinger. Jeg har også sett litt etter en , men de er heller ikke dusinvare!! Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 AFD 35/2 kan godt anbefales. Bruker den mye til blant annet avfotografering av malerier. Liten, lett og skarp. Ikke så veldig kraftig bygd. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har nok dessverre ikke vært borti denne linsa, jeg vurderte den da jeg innså at 28/1.4 ble for dyr, men for mitt ønskede bruksområde (konsert) så anser jeg autofokus til å være så viktig at den ikke ble aktuell. Jeg har lest både positive og negative ting om denne linsa, den er visst ikke like god på digitalt som på film (flare/indre refleksjoner?). Foreløpig klarer jeg meg med 85/1.4 og 35/2, dessverre er jeg ikke helt overbevist over 28/2, men det skal sies at den har vært relativt lite i bruk... Den (28/2) er jo veldig hauset opp på dpreview. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) - Endret 12. september 2012 av silverhalide Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 hehe. da er jeg vel like langt- Tipper likevel det kan komme til å bli et impulskjøp. Alternativt kjøper jeg vel både 35 f1.4 og f2 AF-D. Takk for gode innspill likevel. abraxa: Jeg er enig i at 50mm & 85mm f1.4 AF-D sannsynligvis grisebanker 35mm 1.4 uansett. Det er synd at 28mm har oppnådd legendestatus med tilhørende pris- Jeg ønsker meg et walkaroundobjektiv slik Leitz 35mm Summilux er det på Leica (men til en levelig pris). Jeg har denne som noen nevner over. Dessverre så mangler gummigrepet på fokusringen slik at det ikke blir så mye brukt som jeg hadde håpet. Når jeg kjøpte objektivet på e-bay så sjekket jeg med Interfoto som sa at gummigrepet kunne skaffes, dessverre så ser ikke det ut som det gikk likevel (jeg har bestilling inne). Linsen er fin den, ganske "soft" på f1.4, men fra f2 er den skarp. Bra kontrast. Eksempel her: Håkon Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvorfor skulle AIS 35/1.4 få "grisebank"? Les gjerne Rørsletts omtale under Lenses: http://www.naturfotograf.com/index2.html Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Vel, logikken i at jeg ser på 35mm f1.4 AIs kontra f.eks f2 og AF-D varianten er jo ønsket om mer lysstyrke. Både 50mm 1.4 og 85mm 1.4 er jo overraskende bra alt fra f1.8-2.0 35mm 1.4 Ais later derimot til å kreve mye dulling med for å gi tilsvarende bildekvalitet. Jeg vil bare ha en 35mm Summilux for Nikon F-mount jeg, men det får jeg tydeligvis ikke. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvorfor skulle AIS 35/1.4 få "grisebank"?Les gjerne Rørsletts omtale under Lenses: http://www.naturfotograf.com/index2.html Partly this stems from the tendency to internal flare that needs stopping down to f/2-f/2.8 in order to disappear. Its imaging capacity quickly increases when the aperture is set to f/2.8 and peak performance is reached between f/4 and f/5.6. (...) On DSLR cameras, you will observe some chromatic aberration towards the corners of the frame with nearly all models. Jeg antar at Svein ser etter en linse han kan bruke på største blender. Hvis linsa først gir topp resultater fra f2 kan man like gjerne benytte 35/f2, som er skarp helt fra f2 (selv om den dessverre ikke har manuell blenderjustering så vidt jeg kan huske). Svakheter med flare og chroma er også ganske negativt for gatefoto om natten og konsertfotografi, da man ofte har en del sterke lyskilder i bildet. 35/1.4 AIS er sikkert veldig god til f.eks. portretter og som walk-around i godt lys (bokeh/skarphet). Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 35/2 har blenderring. Dersom du ikke må ha større blender enn 2 er denne et veldig bra valg. Av naturlige årsaker sliter du litt med å ta bilder på 1,4 men den er ganske skarp allerede på største blender. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Handlelista er nå klar, og i tillegg til 105mm f2 DC, 85mm f1.4 AF-D, 50mm f1.4 AF-D (forrige gikk i knas) så leter jeg etter en moderat vidvinkel/normal. 35mm f2 AF-D er sikkert fin den, men den skal brukes mye på manuellfokus- så jeg vurderer også 35mm f1.4 AI-s. Vekker opp denne tråden i og med at jeg har lagt ut noen av mine bilder tatt med denne linsa på flickr: http://www.flickr.com/photos/ergates/sets/72157603546281215/ Vet ikke om dette gir noen svar eller ikke og om det i det hele tatt er relevant Håkon Endret 25. desember 2007 av haakonts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå