Gå til innhold

Helikopter, rett eller galt?


Th3_0n3

Anbefalte innlegg

Heisann, eg og en god venn i klassen hadde eg tåpelig diskusjon her om dagen, vi diskuterte prinsippene bak et helikopter. Han mente at helikoptere ikkje kunne holdest beint i luften med hjelp av 2 motorer.

 

Men eg derimot, mener at med den kunnskapen vi har i dag, skal kunne klare det med 2 motorer. Ganske enkelt me å styre styrken på di 2 motorene. Altså oppdrift, og den propellen som hindrer i at helikoptere snurrer rundt i ring.

Det er bare et spørsmål om presisjon.

 

Så hvem har rett.

 

Bruker vi avanserte gir systemer kan vi kanskje klare oss med 1 motor også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men uansett om den har to motorer eller ikke så trenger helikopteret et anti-torque-system, noe som forhindrer at det nettopp går rundt og rundt sin egen akse. Om dette forhindres av at helikopteret blåser ut luft av enden av halen (NOTAR) eller om den har et eget sett rotorblader har forskjellige fordeler og ulemper, men prinsippet er det samme..

 

Altså, du kan både ha en eller to motorer.

Du må ha et anti-torque-system (rotorblader eller "løvblåser" på enden av halen)...

 

Si ifra om jeg tar feil ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De fleste helikoptere bruker vel bare en motor?

Den bakre rotoren (basert på det jeg har sett når jeg er nede i klubbhuset til klubben og bygger på mitt nye fly), så snurrer den ved hjelp av en strikk som sitter på en sånn aksling eller noe sånt som snurrer rundt..

 

Men det er ikke helt sikkert at det er helt sånn...

 

 

Edit:

Det var forresten en litt merkelig tittel på tråden...

Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar
De fleste helikoptere bruker vel bare en motor?

Den bakre rotoren (basert på det jeg har sett når jeg er nede i klubbhuset til klubben og bygger på mitt nye fly), så snurrer den ved hjelp av en strikk som sitter på en sånn aksling eller noe sånt som snurrer rundt..

På modellhelikopter er ofte halerotoren koblet til motoren ved hjelp av reim og gir. Det som bestemmer om heliet skal gå rundt sin egen akse (hvor fort og hvilken vei) er pitch på (hale)rotorbladene.

Lenke til kommentar
Heisann, eg og en god venn i klassen hadde eg tåpelig diskusjon her om dagen, vi diskuterte prinsippene bak et helikopter. Han mente at helikoptere ikkje kunne holdest beint i luften med hjelp av 2 motorer.

 

Men eg derimot, mener at med den kunnskapen vi har i dag, skal kunne klare det med 2 motorer. Ganske enkelt me å styre styrken på di 2 motorene. Altså oppdrift, og den propellen som hindrer i at helikoptere snurrer rundt i ring.

Det er bare et spørsmål om presisjon.

 

Så hvem har rett.

 

Bruker vi avanserte gir systemer kan vi kanskje klare oss med 1 motor også.

Mener han at man trenger flere enn to motorer for å holde helikopteret i ro i lufta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...