Th3_0n3 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Heisann, eg og en god venn i klassen hadde eg tåpelig diskusjon her om dagen, vi diskuterte prinsippene bak et helikopter. Han mente at helikoptere ikkje kunne holdest beint i luften med hjelp av 2 motorer. Men eg derimot, mener at med den kunnskapen vi har i dag, skal kunne klare det med 2 motorer. Ganske enkelt me å styre styrken på di 2 motorene. Altså oppdrift, og den propellen som hindrer i at helikoptere snurrer rundt i ring. Det er bare et spørsmål om presisjon. Så hvem har rett. Bruker vi avanserte gir systemer kan vi kanskje klare oss med 1 motor også. Lenke til kommentar
-hauken- Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Sitat av førstepost fjernet av moderator jeg håper du veddet om dette, for du har jo rett 1 motor? tja, alt er mulig Endret 7. oktober 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hmm, det spørs vel egentlig hva du mener med "motor". For det er en bråte motorer eller servoer eller linærakselleratorer eller aktuatorer eller hva nå de kalles i et helikopter men bare to "rotorer". Et helikopter kan gjøre det du snakker om med både én (NOTAR) og to rotorer, men det er mange "motorer" som påvirker disse. Lenke til kommentar
Jorgengk Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Men uansett om den har to motorer eller ikke så trenger helikopteret et anti-torque-system, noe som forhindrer at det nettopp går rundt og rundt sin egen akse. Om dette forhindres av at helikopteret blåser ut luft av enden av halen (NOTAR) eller om den har et eget sett rotorblader har forskjellige fordeler og ulemper, men prinsippet er det samme.. Altså, du kan både ha en eller to motorer. Du må ha et anti-torque-system (rotorblader eller "løvblåser" på enden av halen)... Si ifra om jeg tar feil Lenke til kommentar
different Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har ett T-Rex modellhelikopter med èn motor. Hvis du er god med fingrene () klarer du å holde det i ro. Kan ikke se at dette skal være noe problem, eller tenker vi på forskjellige ting? Hvis løft = vekt, skal helikopteret enkelt å greit holde seg i ro. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) De fleste helikoptere bruker vel bare en motor? Den bakre rotoren (basert på det jeg har sett når jeg er nede i klubbhuset til klubben og bygger på mitt nye fly), så snurrer den ved hjelp av en strikk som sitter på en sånn aksling eller noe sånt som snurrer rundt.. Men det er ikke helt sikkert at det er helt sånn... Edit: Det var forresten en litt merkelig tittel på tråden... Endret 28. oktober 2007 av Anders Moen Lenke til kommentar
different Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 De fleste helikoptere bruker vel bare en motor?Den bakre rotoren (basert på det jeg har sett når jeg er nede i klubbhuset til klubben og bygger på mitt nye fly), så snurrer den ved hjelp av en strikk som sitter på en sånn aksling eller noe sånt som snurrer rundt.. På modellhelikopter er ofte halerotoren koblet til motoren ved hjelp av reim og gir. Det som bestemmer om heliet skal gå rundt sin egen akse (hvor fort og hvilken vei) er pitch på (hale)rotorbladene. Lenke til kommentar
ApeiBur Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Heisann, eg og en god venn i klassen hadde eg tåpelig diskusjon her om dagen, vi diskuterte prinsippene bak et helikopter. Han mente at helikoptere ikkje kunne holdest beint i luften med hjelp av 2 motorer. Men eg derimot, mener at med den kunnskapen vi har i dag, skal kunne klare det med 2 motorer. Ganske enkelt me å styre styrken på di 2 motorene. Altså oppdrift, og den propellen som hindrer i at helikoptere snurrer rundt i ring. Det er bare et spørsmål om presisjon. Så hvem har rett. Bruker vi avanserte gir systemer kan vi kanskje klare oss med 1 motor også. Mener han at man trenger flere enn to motorer for å holde helikopteret i ro i lufta? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå