Innos Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Vurderer å gå til anskaffelse av ny klassisk gitar. Skal ha nylonstrenger, og skal hovedsaklig brukes til fingerspill. Spiller for det meste folk-aktig musikk, bl.a Ulver Kveldssanger og nye Empyrium. Blir derimot noe annet i ny og ne, men også da som oftest fingerspill. Klassisk gitar er ikke "hovedinstrumentet" mitt så skal ikke legge så altfor mye penger i det. Har spilt i ca et halvt år, og el-gitar litt lenger. Så vil sette en øvre grense på rundt 2000, gjerne under, men går over det om jeg får mye for pengene. Og er en ting jeg alltid har lurt på. Hvorfor har ikke alle gitarer cutaway? Har det negativ innvirkning på lyden? KRAV: -Nylonstrenger -God til fingerspill -Cutaway virker praktisk, men er ikke et krav -Helst under 2000 kr -Skal ikke ha nybegnner-gitar (gitarpakker osv). edit: Det jeg mener med at jeg ikke skal ha nybegynner gitar, er at jeg ikke vil ha en pakke der jeg bruker masse penger på stemmer, strenger, plekter, bag osv. Dette har jeg fra før av. Tar derimot imot tips om strenger, de jeg bruker nnå ryker veldig lett. Endret 7. oktober 2007 av Innos Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 For det første- anbefaler deg ikke å kjøpe cutaway på en akkustisk nylonstrenger. Jeg tror du vil spille noen år før du har stort behov for å få tilgang til de båndene man kan bruke med det. Grunnen er at det er dårligere lyd i en akkustisk gitar med cutaway enn en uten. (Skjønner ikke helt hvorfor gitarister skal drive og mige på de tonene helt oppe over 20. bånd uansett. ) Budsjettet ditt er litt snaut, men det er fullt mulig å finne lettspilte gitarer i den prisklassen. Det som lider litt, er klangen i gitaren. Det beste tipset er å oppsøke en musikkforretning og prøve selv. Det som noen liker, er ikke det samme som en fasit, og det kan tenkes du foretrekker en annen gitar. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Er ikke så gode muligheter for å prøve gitarer her. Er innom Sagevik, som er en av tre butikker som selger slikt i distriktet, og utvalget er rimelig dårlig. De to andre vet jeg lite om, men den ene av dem ser også ut til å ha et nitrist utvalg (bare Guild og Gibson, og ingen i rett prisklasse). Kan gjerne bruke mer om det er mye å "pris/ytelse" å hente. Skal hovedsaklig brukes til øving på gutterommet, og kanskje foran små grupper med folk. At den er lettspilt og at kvaliteten er god er det viktigste. Min gamle holder på å bli ødelagt, er umulig å stemme og kutter faktisk strengene ved gjevne mellomrom (de ryker ikke, de blir kuttet av ved stemmeskruene). Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Uten å påstå at jeg har oversikt eller noe slikt, så endte jeg opp med å kjøpe en Ritmo 500 da datteren min skulle ha seg gitar. Jeg hadde anledning til å prøve et sted mellom 5 og ti gitarer. Etter det jeg har hørt, så er det varierende kvaitet hos Ritmo, så igjen så er det smart å prøve gitaren. Ellers har jeg prøvd et par Stagg Westerngitarer i det siste, og det har vært skremmende mye gitar for pengene. Kan ikke si det om alle el- gitarer fra samme firma, så hvordan evt. klassiske gitarer er i kvalitet vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå