Melvin Snerken Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Heisann Eg sit på biltema.no og ser etter ein nettverkskabel til å kople saman fiberboksen og tv-dekoderen. Men kva type skal eg ha, kva er kryssakabel? Eg trudde det var kun ein type nettverkskabel eg. http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=526 Eg skal ha ein 20 meterskabel, kva for ein skal eg ha? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Er ganske sikker på at du trenger en vanlig (Ikke krysset) nettverkskabel. Du vil nok heller ikke ha bruk for en som er skjermet. (Bruker nestn kun uskjermet selv, eneste rundt store motorer, mye store strømkabler jeg bruker skjermet.) Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Ok takk. Men hva er forksjellen på vanlig og krysset? Og skjermet og uskjermet? Har du bilder Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Forskjellen på krysset og ukrysset er at noe utstyr. F.eks. to datamaskiner vil sende og lytte på samme par ved direkte komunikasjon. PC1 ................... PC2 TX ----------------- TX RX ----------------- RX Har du en krysset kabel blir lederne byttet om på en side, og maskinene kan snakke sammen. I en switch ol. er TX/RX snudd i forhold til en PC, så du kan bruke en vanlig rett kabel. Har ikke noen bilder, men kan prøve å forklare skjermet og uskjermet bedre. I en UTP kabel, eller uskjermet, er lederne isolert med plastik vær for seg, og så pakket inn i en plastkappe. I STP/FTP/SFTP, eller skjermet, er ledernse isolert med plastik, så er alle lederne enten pakket i en skjerm, (SFP) folie FTP eller begge deler (SFTP) Bruken av skjerming har både fordeler og ulemper. F.eks. vil skjerming i et støyende miljø hindre støyen å komme inn i kabelen, så lenge den er jordet riktig. Er den ikke jordet riktig kan skjermen fungere som antenne, og dermed være helt mot sin hensikt. I de fleste tilfeller er det ikke noen bruk for skjerming, i alle fall ikke i vanlige bolighus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå