brynjulfm Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hei Akam.forum Jeg står og lurer litt på et portrettobjektiv i anledning min nyfødte sønn. Vurderer å kjøpe canons 85mm 1,8 USM EF, men på sikt kommer jeg nok også ti å ha behov for et makroobjektiv. Lurer derfor på om det går bra å betale en tusenlapp mer, slå to fluer i en smekk og kjøpe canons 100mm 2,8 makro og bruke denne som portrettobjektiv. Hva mener dere? Er dette en ålreit løsning? Er det ulemper med å bruke makroobjektivet til portretter (bortsett fra at det selvfølgelig er mindre lyssterkt.) Kameraet er et canon EOS 30D. Er veldig takknemlig for input Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hei Akam.forum Jeg står og lurer litt på et portrettobjektiv i anledning min nyfødte sønn. Vurderer å kjøpe canons 85mm 1,8 USM EF, men på sikt kommer jeg nok også ti å ha behov for et makroobjektiv. Lurer derfor på om det går bra å betale en tusenlapp mer, slå to fluer i en smekk og kjøpe canons 100mm 2,8 makro og bruke denne som portrettobjektiv. Hva mener dere? Er dette en ålreit løsning? Er det ulemper med å bruke makroobjektivet til portretter (bortsett fra at det selvfølgelig er mindre lyssterkt.) Kameraet er et canon EOS 30D. Er veldig takknemlig for input 9658636[/snapback] Etter råd herfra kjøpte jeg nylig Canon EF macro 50mm, skulle i utgangspunktet bruke det til macro for "smått" insekter, planter. Men du verden så fantastisk det objektivet er til portrett! Et kjempegodt kjøp var det, lett å fokusere med og portrettene blir "farlig" nærgående og skarpe. Ikke dyrt var det heller ( alt er relativt). Har takket vedkommende som ga meg tipset :!: RandiA Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Dette tror jeg har blitt diskutert før.. Tror vi da kom frem til at det er mye smak og behag, og brukssmønster som bør avgjøre her. Du mister en del lysstyrke om du går for et makroobjektiv. Jeg ser det gjerne er i studio at makroobjektivet brukes til portretter, hvor lys er under kontroll. Mindre blender gjør også at du har litt mindre rom for å leke med dybdeskarphet (i sær på et crop-kamera).. Enkelte hevder også at makroobjektiv faktisk kan bli FOR skarpe til portrett. Nå er 85mm f1.8 til Canon et såpass bra objektiv, at jeg er usikker på om disse egentlig skal slå hverandre ut fra ønskelista. Jeg tror kanskje jeg ville gått for lysstyrken i første omgang om du ikke på død og liv har kjøpt deg DSLR for å bedrive makrofotografering. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hva med å trekke fra en hundrelapp og likevel slå de to fluene i en smekk? Jeg har nettopp kjøpt Tamron 90 mm (for Nikon) etter å ha gjort nøyaktig de samme vurderingene selv. Jeg har ikke rukket å bli 100 % kjent med objektivet enda (spesielt ikke makro-egenskapene), men jeg er meget fornøyd med portrettresultatene så langt. Hvis du søker på forumet finner du også flere andre som er meget fornøyd. Den største ulempen er som det nevnes over lysstyrken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå