Gå til innhold

Oljemisbrukere hele gjengen

Anbefalte innlegg

Oljeprisen øker til nye høyder. Hele 96 dollar i skrivende stund etter små oljelagre i USA. Det fryktes blant annet for får lite fyringsolje hvis det blir en kald vinter i USA/Nord-Europa. Oljeprisen har økt med hele 60% det siste året.

Jo mer prisen på olje og energi øker jo mer lønnsomt blir det å satse alternativt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Langvarig høy oljepris vil gjøre det attraktivt å utvinne enda mer olje, f.eks. oljefelt som tidligere ikke var lønnsomme. Oljeprisen vil synke kraftig pga. overproduksjon, forbruket øker og vi bruker opp oljen raskere enn tidligere.

Du motsier deg selv her:

-Dersom oljefeltene bare er lønnsomme ved oljepris over 100$ vil de stenges av igjen dersom prisen synker mye under dette igjen, er ingen oljeselskap som vil selge med tap. Produksjonen vil gå ned, og dersom etterspørselen er høy nok vil prisen stige igjen.

-Så lenge mesteparten av oljeproduksjonen styres av karteller som OPEC, og relativt oppegående folk, vil vi ikke få noe "stor" overproduksjon, men dersom flere bananrepublikker kommer inn i bildet kan jo ting forandre seg.

Lenke til kommentar
Thorsen, det er faktisk du som tar feil, det er ikke bare til å slå av kranen på en brønn når du først har begynt å borre på den.

Finally, when the well no longer produces or produces so poorly that it is a liability to its owner, it is abandoned. In this simple process, tubing is removed from the well and sections of well-bore are filled with cement as to isolate the flow path between gas and water zones from each other as well as the surface. Completely filling the well-bore with concrete is unnecessary and cost prohibitive.

Mange oljebrønner er også avhengige av injesering av enten vann eller gass for å holde trykket og produksjonen oppe. Det er ikke verre enn å stoppe injeseringen for å senke produksjonen.

Lenke til kommentar
Thorsen, det er faktisk du som tar feil, det er ikke bare til å slå av kranen på en brønn når du først har begynt å borre på den.

Når du borer en brønn, så må røret ha et trykk inni seg, slik at det ikke imploderer under de store trykkene som er langt under havunderflaten.

Slutter man å opprettholde trykket, vil det implodere, og brønnen er "borte".

Nå vet jeg ikke om det samme gjelder når du er ferdig med å bore da...

Lenke til kommentar

Enormt oljefunn utenfor Brasil på hele 8 milliarder fat.

Med dagens oljekurs på ca. 100 dollar fatet er det verdier for opp mot 800 milliarder dollar.

Problemet er at oljen ligger ekstremt dypt. Feltet ligger under 2 kilometer vann, 3 kilometer med sand/stein og så 2 kilometer med salt. Dette blir nok en ingeniørjobb verden ikke har sett maken til.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det er et megafunn, men verdens oljeforbruk er nå på hele 90 millioner fat (ca. 14,5 milliarder liter!) i døgnet, så oljefunnet er bare nok til å holde oss forsynt i 2-3 måneder ekstra. Det ventes at vi i 2030 bruker hele 120 millioner fat per dag.

Oljeselskapene tviler på at de greier å øke produksjonen til mer enn toppen 100 mill. fat om dagen (nevnte oljefelt vil greie ca. 1 mill. fat om dagen på sitt maksimale). Så hva skjer når forbruk overstiger produksjon? Prisøkning.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Enormt oljefunn utenfor Brasil på hele 8 milliarder fat.

Med dagens oljekurs på ca. 100 dollar fatet er det verdier for opp mot 800 milliarder dollar.

Problemet er at oljen ligger ekstremt dypt. Feltet ligger under 2 kilometer vann, 3 kilometer med sand/stein og så 2 kilometer med salt. Dette blir nok en ingeniørjobb verden ikke har sett maken til.

Hrm Hrm....

Brasil er jo tydeligvis et land med masse problemer og diktatur styre, jeg syntes amerikanerne skal gå inn å ødelegge MØVene til Brasil....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Verste børsfall noensinne

StatoilHydro-aksjen fallt med 11% på fredag som tilsvarer hele 65 milliarder kroner etter lavere produksjon enn ventet for 2008. Tidenes største børsfall noensinne i Norge.

Analytiker Kjetil Bakken i Fondsfinans sier at hans første reaksjon på tallene er at de er "skuffende".

- Det er lavere produksjon og det er høyere kostnadsnivå enn jeg hadde ventet. Det er nesten et skjult resultatvarsel. Jeg hadde ventet en produksjon på 1,9 millioner fat per dag neste år, mens StatoilHydro nå venter 1,75 millioner. Investerings- og leteanslagene er også høyere enn vi lå inne med, sier han til TDN Finans fredag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Oljeprisen øker til nye høyder. Hele 96 dollar i skrivende stund etter små oljelagre i USA. Det fryktes blant annet for får lite fyringsolje hvis det blir en kald vinter i USA/Nord-Europa. Oljeprisen har økt med hele 60% det siste året.

Det er mer enn nok olje for flere tiår fremover. Om med dagens oljepris har Norge vunnet enda en superjackpot i lotto. Det er latterlig å høre alt de rødgrønne sier vi ikke har råd til..... i Norge riktignok... i utlandet er det ingen grenser for hvor mye penger de vil dele ut.

Lenke til kommentar

Tror på $200 i år

100 dollar per fat betyr at en kopp olje koster 14,9 cent [78 øre], så vi snakker fremdeles om at olje er ekstremt billig, sier Matthew R. Simmons.

Med tanke på at folk gjerne betaler 10 kroner for en halvliter vann på flaske, så virker det veldig billig for et stoff som om noen tiår tar slutt og brukes til så mye forskjellig.

I år vil vi bruke opp 14 milliarder liter olje hver eneste dag.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Tror ikke mye på denne energien vi "ALLE" skal lage så miljøvennelig i frammtiden, vi kommer til å jævlig fort tom for olje, denne gassen alle snakker om kan faen ikke erstatte oljen litt på samme måte, alle vet det at kull er det som kommer tilbake, og siden ALLE land er treig med byråkratriet, så diskuterer vi og lager noen oppfinnelser mens vi venter på at oljen tar slutt. Og den dagen oljen tar slutt, hva sitter vi igjen med da? vi har en industri som er drevet av maskiner, mennesker trengs ikke til annet enn service næring, banker kommer til å bli enda mer agressive, og vi er med i EU, mens storbanker og industri kjøper seg inn i politikken.

Dette er framtidig realitet, jeg ser faktisk ingen annen framtid, men hvis noen mener annet vær så snill.

Arbeidsledighet som vi ikke har sett maken til i europa på lang tid, samtidig som vi liksom skal opprettholde gratis helsevesen, skole og sosiale goder? hvis vi er så dum til å prøve kommer jo "oljefondet" til å bli spist opp på et tiår.

Jeg leste om hva som skjer 10 Januar, og har selv vært med i AP en stund nå, men fy faen jeg har bestemt meg for å melde meg ut av partiet nå, dette var endelig beviset for meg, Jeg har alltid misslikt FRP men i mitt raseri nå ser jeg ikke annen forsjell på AP og FRP i den løgnaktige politikken deres.

Det var nok for meg i kveld, god natt! :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...