hartvedten Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Satt i klassen og snakket med en veninne Mrs X, da jeg måtte fortelle henne hvordan en dag oljen kommer til å ta slutt, ikke med en gang, men hvordan vi kommer gradvis til å forbruke så mye selv at vi ikke lenger tjener på oljen, og siste fasen der vi selv kommer til å måtte kjøpe olje fra andre land. Det som slo meg var at nesten ingen i klassen min viste om at dette kommer til å skje om ikke så mange år. Er det bare meg og min klasse som ikke følgte med, eller er det slik at veldig få vet at vi kommer til å gå tom en dag, ville ikke mange unge blitt mer oppmerksom på energi og forbruk generelt, med mindre dette er et isolert tilfelle. ps. Mrs X måtte og bli fortallt at plastikk og kommer fra oljen, til og med hårbørsten hennes, først da forsto hun alvoret med klimaet :!: Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Oljehandelen er en veldig transnasjonal business. Land som Nigeria og Iran eksporterer olje men importerer bensin. Jeg vet rett og slett ikke hvor mye av oljen vi raffinerer og bruker selv som bensin, men regner med at vi importerer en del ferdigbensin og. "Når vi går tom må vi kjøpe fra andre land" blir da oversimplifisert til den grad at det blir feilaktig etter min mening. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hva er det som egentlig er problemet her? Hvis det blir mangel på olje øker dette dens relative pris, og gjør alternativene mer attraktive. Hvis knapphet på nordsjøolje tvinger oss til å importere råolje fra andre land, får vi gjøre det. De fleste land er nettoimportører av crude per i dag, og de klarer seg tross alt greit. For øvrig tror jeg ikke trådstarters analyse av norsk sokkels modenhet er helt 100. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 lurer mer bare på: hvorfor jeg har gått 14 år skole uten å høre en dritt om at oljen kommer til å avta om et par år, enten prisen stiger eller ikke er faktisk ikke så viktig, men det som er viktig er å få det banket inn i hodet at når en forbruker 1 liter olje, så kommer "aldri" den oljen tilbake, den er brukt, bortevekke. Jeg åpnet ikke denne tråden opp for å snakke økonomi, men å snakke om bevisthet Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Det må vel ikke være skolens oppgave å lære folk absolutt alt. Litt må man da følge med og tenke selv. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 ps. Mrs X måtte og bli fortallt at plastikk og kommer fra oljen, til og med hårbørsten hennes, først da forsto hun alvoret med klimaet :!: 9658446[/snapback] Hva har dette med klima å gjøre? Og hva er "ikke så mange" år for deg? 200 år? Vi har da energi selv om vi ikke har olje. Det vil aldri oppstå en mangel på energi. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 lurer mer bare på: hvorfor jeg har gått 14 år skole uten å høre en dritt om at oljen kommer til å avta om et par år, enten prisen stiger eller ikke er faktisk ikke så viktig, men det som er viktig er å få det banket inn i hodet at når en forbruker 1 liter olje, så kommer "aldri" den oljen tilbake, den er brukt, bortevekke. Jeg åpnet ikke denne tråden opp for å snakke økonomi, men å snakke om bevisthet 9659416[/snapback] "Alle" vet da at oljeeventyret kommer til og ta slutt en dag og at det derfor er viktig å satse på andre områder som kan gi oss en god økonomisk fremtid også etter at oljen tar slutt. Du har kanskje også hørt begreper som fornybar og ikke fornybar energi. Du kan jo gjette hvilken kategori oljen havner i siden du har observert at en liter olje som brukes ikke plutselig kommer tilbake. Hva slags skole er det du går på forresten? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 ps. Mrs X måtte og bli fortallt at plastikk og kommer fra oljen, til og med hårbørsten hennes, først da forsto hun alvoret med klimaet :!: 9658446[/snapback] Hva har dette med klima å gjøre? Og hva er "ikke så mange" år for deg? 200 år? Vi har da energi selv om vi ikke har olje. Det vil aldri oppstå en mangel på energi. 9659628[/snapback] Atomkraft! effektivt og miljøvennlig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 "Alle" vet da at oljeeventyret kommer til og ta slutt en dag og at det derfor er viktig å satse på andre områder som kan gi oss en god økonomisk fremtid også etter at oljen tar slutt. Ja, det er nettopp derfor Norge satser så lite på grunnforskning idag. Det ironiske er at ojlealderen vil ta slutt før oljen og Norge vil bli avhengig av å selge olje til de mindre utviklede landene vi har kjøpt klimakvoter fra. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Atomkraft! effektivt og miljøvennlig. Vil ikke være stuerent før man går over fra fisjon til fusjon. -stor risiko ved sabotasje og større ulykker -Siktingstiltakene er dyre -Store enheter -risiko ved transport -enda ingen tilfredstillende behandling av avfall Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 lurer mer bare på: hvorfor jeg har gått 14 år skole uten å høre en dritt om at oljen kommer til å avta om et par år, enten prisen stiger eller ikke er faktisk ikke så viktig, men det som er viktig er å få det banket inn i hodet at når en forbruker 1 liter olje, så kommer "aldri" den oljen tilbake, den er brukt, bortevekke. Jeg åpnet ikke denne tråden opp for å snakke økonomi, men å snakke om bevisthet 9659416[/snapback] "Alle" vet da at oljeeventyret kommer til og ta slutt en dag og at det derfor er viktig å satse på andre områder som kan gi oss en god økonomisk fremtid også etter at oljen tar slutt. Du har kanskje også hørt begreper som fornybar og ikke fornybar energi. Du kan jo gjette hvilken kategori oljen havner i siden du har observert at en liter olje som brukes ikke plutselig kommer tilbake. Hva slags skole er det du går på forresten? 9659734[/snapback] jepp. vi lærte om energikilder (fornybare/ikke fornybare) på skolen. husker ikke om det var barne- eller ungdomsskolen, sannsynligvis begge. Uansett, problemstillingen: "Hva gjør vi når oljen tar slutt?" gjentas ofte i media. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Atomkraft! effektivt og miljøvennlig. -stor risiko ved sabotasje og større ulykker 9659879[/snapback] Skal man alltid være redd for sabotasje? Skal man slutte å lage biler fordi de kan saboteres? Slutte å lage veier fordi noen kan tømme olje på veiene? Skal man slutte å lage skyskrapere fordi terrorister angriper dem? Tog? Man vil aldri vinner over sabotørene hvis man gjør akkurat det de selv vil. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Vi er nå inni det som kalles peak oil (eller vil være det om 5-10 år). Det vil si at for første gang så øker ikke produksjonen lenger, men minker. Samtidig vokser etterspørselen etter olje hver dag, spesielt når land som Kina og India med over 2.5 mrd mennesker til sammen blir industrialiserte. Når produksjonen minker og etterspørselen stiger skyter prisene i været, så man trenger ikke gå tom for olje for at det skal bli et fullstendig kaos. Det holder at prisene stiger. Det er riktig at man kan finne andre energikilder, men absolutt alt som blir produsert i dag, ALT er avhengig av olje i et eller flere produksjonsledd. Jeg vet ikke hvordan dette kommer til å gå, kanskje finner man andre løsninger, men dette er ting man kommer til å merke om ikke lenger enn 10-20 år tror jeg. For mer dyster lesning: http://lifeafterpeakoil.com Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Skal man alltid være redd for sabotasje? Skal man slutte å lage biler fordi de kan saboteres? Slutte å lage veier fordi noen kan tømme olje på veiene? Skal man slutte å lage skyskrapere fordi terrorister angriper dem? Tog? Man vil aldri vinner over sabotørene hvis man gjør akkurat det de selv vil. Jeg sa sabotasje eller større ulykke. Noen slikt kan ha store konsekvenser med dagens atomkraftverk og man bør derfor søke løsninger med minst mulig risiko. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Og til dere som ikke vil ha atomkraft: atomkraft er nå det eneste reelle alternativet vi har. Nye atomkraftverk er også veldig sikre (det skal være umulig å få en nedsmelting) og det vil ikke være verdens vanskeligste ting å beskytte et atomkraftverk mot sabotasje. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Leste at et norsk Solenergi selskap har begynnt å vokse seg ganske så stor i norge nå, og at deres eksport kunne igjen ta over for oljen når den tar slutt. Ps: Heldigvis så varer gassen mye lengre. (noen hundre år til 200) Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Leste at et norsk Solenergi selskap har begynnt å vokse seg ganske så stor i norge nå, og at deres eksport kunne igjen ta over for oljen når den tar slutt. Et enkelt selskap vil neppe alene og over lengere tid klare å sikre like store inntekter som vi idag får fra olje. Ellers så kan produktet til REC lett kopierers og selskapet kan lett flyttes ut av Norge om de virkelig skulle begynne å tjene store penger. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Noen som har noen tall på hva som blir hva av råoljen? Råolje blir til bensin, diesel, asfalt, plastikk osv, tall på hva vi faktisk bruker meste av oljen på? Noe som slår meg når du handlet en vare, er all plast embalasjen, eller all den plasten som blir kastet når du skal handle en vare. Eller for eksempel blekk patroner til en skriver, har tre lag med embalasje, og til sammen blir jo det en del plastikk. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 At oljen tar slutt og dagens biler blir dyre møbler er så sin sak, men jeg er redd et større problem enn drivstoffet blir hva vi skal bruke til å lage alle tingene vi tidligere brukte olje til. Vi får håpe de klarer å lage et par atomdrevne universale konstruktører innen den tid. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Godt poeng isbilen, ser ikke helt for meg en laptop laget i tre eller lignende. Og drivstoff kan altids lages av andre ting, eteanol, biodiesel, hydrogen osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå