Gå til innhold

Digital Bulletcam med firewire?

Anbefalte innlegg

Heisann

Bulletcam eller hjelmkamera er en knallbra måte å filme actionsporter på der man samtidig kan gjemme bort opptaksenheten (oftest et videokamera) bak i sekken eller en annen plass der det ikke går i stykker ved f.eks en krasj eller vannlanding.

Men, færre og færre kamera har analog inngang. Samtidig har de fleste kamera inngang for firewire. Denne brukes primært til å kopiere digitalt mellom 2 videokamera eller om man etter videoredigering på PC vil føre videoen tilbake til en tape.

Det jeg nå lurer på er om noen har funnet et bulletcam/hjelmkamera med firewire utgang som da er kompatibelt med firewire inngangen til et vanlig mini-DV kamera.

Tankene mine går mot at et WEB kamera med firewire utgang muligens kan brukes, men det jeg ikke vet er om firerwire signalet er så standardsert at et mini-DV kamera rett ut kan ta imot dette signalet?

Det er jo ganske vanskelig å innstallere en driver til web-kamaraet på mini-DV kameraet.

Forstår dere problemstillingen?

Vil helst ikke invistere i et firewire WEB kamera bare for å teste dette. Vil heøst vita at det virker på forhånd. Er det noen som har et firewire web kamera som gidder å teste? Vet at det ikke flommer over av disse da de fleste web kamera er USB. Men man kan være heldig. Jeg vet at de finnes ivertfall.

Dette firewire kamera: http://www.theimagingsource.com/en/product...21f04/overview/

bruker protokoll: DCAM 1.04

Noen som vet hva det betyr? Kan det brukes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg har funnet svar selv, og det fant jeg her: http://www.answers.com/topic/firewire-camera#wp-Interface

Her står det at de fleste videocamera følger Firewire protokoll: AV/C

Med andre ord må jeg finne firewire kamera med den protokollen. dessverre oppgir de fleste fabrikantene ikke hvilken protokoll kameraet deres følger. Jeg er derfor fortsatt svært interresert i å høre fra andre som vet mer om dette, eventuelt som har testet det.

Lenke til kommentar

En grunn til at man ikke har fw inn enda på de aller fleste er at FW som kabling er for sjørt system. Analogt baserer seg på feks. en minijack plugg som er vinklet 90 grader og tåler mye før den knekker/faller ut.

Fw har ingen mekanikk som holder den på plass og tåler svært lite da den må stå rett ut av porten den kobles til som gjør den veldig sårbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...