Gå til innhold

Guitar rig presets og optimalisering

Greblak

Anbefalte innlegg

Har software versjonen av GR2, sammen med en litt billig morgan el-gitar. Jeg har og testet den nye GR3 demoen, og amplitube.

Må si jeg er imponert av GR3

Har laget mitt eget pedalbrett av et gammelt tastatur. Gikk et par kvelder på borring og lodding der, men det funker :) Skal koble opp y-aksen på en gammel kulemus og lage meg en wah-wah til den og, men det er ikke spørsmålet.

Noen som har noen gode kilder til Guitar Rig 3 presets? Egenlagde, eller en ekstern kilde

I tillegg sitter jeg på en noe svak gitar. Ikke akkurat en Les Paul. En Strat kopi til den nette sum av 2500 med forsterker ;)

Egentlig en brukbar gitar, en liten tanke plastikklyd på broa, og mister stemminga nokså kvikt om jeg bruker whammybaren.

Jeg har et ASIO lydkort som gir meg 5ms delay(merkes ikke) og bruker GR til hobbybruk hovedsaklig, men jeg føler at lyden blir litt... grumsete og daff. Jeg kjører gitaren rett inn i PC-en uten amping. Nivået er litt lavt. Det kan ikke forsterkes ytterligere i GR eller i lydkortet. Noen som vet om en fin liten mini-forsterker? Snakk om å ca doble et uforsterket signal på en gitar. Uvisst hva nivået ligger på. Jeg har prøvd forsterkeren som følger med, men får noe grønt til during.

Byggesett fra ELFA?

Andre ideer?

Andre kommentarer til Guitar Rig? Tips/Triks for de diverse effektene? Prøver å lete etter den ultimate signatursounden min ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

du kan heve nivået i GR... så høyt at det ikke peaker...

når det er snakk om lyden så er dette software og er så som så.

det jeg gjør er og taopp denne igjennim cubase og legge til EQ og kompressor..

Lenke til kommentar

Vel greia er at jeg er langt fra peak. Med gitaren på full guffe (volumknob på gitaren) og full guffe på input for kort og for GR så kommer jeg vel såvidt over halveis på GR inputdisplayet. Noe som gir litt grumsete lyd. Jeg merker at den blir tydelig renere jo høyere inputen er. Jeg har ampa den med en billig amp tidligere, men ampen lager utrolige mengder støy. Så vinninga går opp i spinninga. Ideer? Tenkte muligens på noen små byggesett som forsterker signalet uten å farge lyden. Skal ikke forsterkes mye.

Bruker du da effektpedaler utenfor GR? Bare litt EQ adjust osv i GR?

Jeg har også oppfattet at det er mulig å sende output fra GR rett inn i cubase uten å måtte mellomlagre? Hvordan gjør man evt dette?

Endret av Greblak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

kjører du gitaren inn i en pre-amp før GR?

du loader GR som VST i cubase også recorder du via den.

jeg finnr bare en lyd jeg liker i GR og fin justerer denne,

så tar jeg den opp med cubase, så fikser jeg den i cubase med EQ og kompressor..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er lage et pedalbrett til GR med lydkort. aner ikke hvor mye den koster separat.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Rig-Kontrol-2-lg.jpg

ellers har du jo eksterne kort til rundt 2000kr.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe brettet til GR 3, evt hele pakka. Der er det lydkort inni, og alt prosesseres i pedalen såvidt jeg vet, så kan koble den opp til laptopen (noe jeg ikke kan nå siden jeg har PCI kort), Separat koster brettet rundt 2k. Hele pakka rundt 4k. Etter å ha testa GR3 demoen så vil jeg helt klart anbefale i alle fall til hobbybruk. Jeg sitter med en nokså billig morgan strat kopi, og kan få himmelsk lyd til tider. Om jeg skaffer et slikt kort, og kanskje oppgraderer litt på gitarfronten så burde lyden bli nokså god etterhvert.

Resultatet jeg har nå er akseptabelt, men er ikke et live eller innspillingsnivå.

Til alle andre som har GR 2 eller vurderer å teste det, så kan jeg si at GR 2 har en tendens til å bli litt... grøtete. Det virker som om de har skrevet om litt på GR 3. Lyden er mye renere og klarere. i alle fall på en del presets.

GR er helt klart blitt live-verdig med versjon 3!

Takker så meget for input :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...