Gå til innhold

Forskjellen mellom nordisk og norsk garanti

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier lurer jeg på hva som er forskjellen mellom nordisk og norsk garanti? Er det eventuelt noen forskjell?

Vurderer sterkt å kjøpe meg Pentax K10D fra nettbutikken til FotoVideo, men ser at kameraet bare selges som nordisk utgave med nordisk garanti. Er dette negativt, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordisk utgave og norsk utgave brukes litt om hverandre, ettersom få kamera kommer med norsk bruksanvisning, men kun med svensk og/eller dansk.

Hva som er forskjellen på nordisk og norsk utgave vet jeg ikke. Mulig Fotovideo kjøper fra Sverige eller Danmark, og at du derfor er nødt til å forholde deg til de om noe skulle skje etter garantitiden (men innenfor fem års reklamasjonstid).

Det finnes butikker som selger K10d med 18-55 med garantert norsk garanti til lavere pris enn Fotovideo.

Lenke til kommentar
Nordisk utgave og norsk utgave brukes litt om hverandre, ettersom få kamera kommer med norsk bruksanvisning, men kun med svensk og/eller dansk.

Hva som er forskjellen på nordisk og norsk utgave vet jeg ikke. Mulig Fotovideo kjøper fra Sverige eller Danmark, og at du derfor er nødt til å forholde deg til de om noe skulle skje etter garantitiden (men innenfor fem års reklamasjonstid).

Det finnes butikker som selger K10d med 18-55 med garantert norsk garanti til lavere pris enn Fotovideo.

9657754[/snapback]

Nettbutikker?

Lenke til kommentar
Ja, muligens noen rene nettbutikker også. Men nå snakker jeg om butikker som også har fast utsalgssted (samme som Fotovideo). Nå vet jeg ikke hvor du bor, men sjekk butikkene nær deg, eller i en større by i nærheten om du har noen.

9657955[/snapback]

Skal kjøpe i nettbutikk. Tenkte at FotoVideo var en ganske trygg nettbutikk å handle i.

Lenke til kommentar
Ja, muligens noen rene nettbutikker også. Men nå snakker jeg om butikker som også har fast utsalgssted (samme som Fotovideo). Nå vet jeg ikke hvor du bor, men sjekk butikkene nær deg, eller i en større by i nærheten om du har noen.

9657955[/snapback]

Skal kjøpe i nettbutikk. Tenkte at FotoVideo var en ganske trygg nettbutikk å handle i.

9658309[/snapback]

Nettbutikk basert i Norge må forholde seg til Norsk forbrukerkjøpslov. Hva slags garanti de gir er opptil butikk evt leverandør i Norge.

Lenke til kommentar
Men om jeg kjøper et kamera med nordisk garanti, gjelder norsk forbrukerkjøpslov da? Hvis kamera skulle trenge reparasjon, om det er noe feil på det, eller noe sånt?

9658624[/snapback]

Forbrukerkjøpsloven gjelder helt klart, uavhengig av hvilken garanti som gies.

Uttrykket "Nordisk garanti" kan også være en begrensning - Deler av mitt Canon-utstyr er levert med internasjonal garanti, som gjør at jeg kan få utført garantireperasjoner utenlands (f.eks når jeg er på reise, eller her hjemme dersom ustyret er kjøpt utenlands). Jeg ser for meg at Nordisk garanti begrenser seg til nettop Norden.

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Men om jeg kjøper et kamera med nordisk garanti, gjelder norsk forbrukerkjøpslov da? Hvis kamera skulle trenge reparasjon, om det er noe feil på det, eller noe sånt?

9658624[/snapback]

Forbrukerkjøpsloven gjelder helt klart, uavhengig av hvilken garanti som gies.

Uttrykket "Nordisk garanti" kan også være en begrensning - Deler av mitt Canon-utstyr er levert med internasjonal garanti, som gjør at jeg kan få utført garantireperasjoner utenlands (f.eks når jeg er på reise, eller her hjemme dersom ustyret er kjøpt utenlands). Jeg ser for meg at Nordisk garanti begrenser seg til nettop Norden.

9660485[/snapback]

Ok. Da satser jeg på et kamera med nordisk garanti, da.

Takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...