Gå til innhold

Immortal: Albumguide og Diskusjonstråd

Programvare

Anbefalte innlegg

immortal-wallpaper06.jpg

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Da var albumguiden om Immortal her.</span>

Hjemmeside: http://www.immortalofficial.com/

Nåværende (2007) line-up:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Abbath Doom Occulta (Olve Eikemo) - Vokalist, bass, gitar, keyboard, trommer

Demonaz Doom Occulta (Harald Nævdal) - Gitar, (manager)

Horgh (Reidar Horghagen) - Trommer

Apollyon (Ole Jørgen Moe) – Bass

Generelt:

Immortal er et norsk Black Metal-band fra Bergen og ble dannet i 1991 og til tross for navnet opphørte bandet i 2003, men hadde en reunion 06.06.06

Immortal er kjent for å være pionéere innenfor sjangeren og for sine raske, catchy sanger.

Musikkvideoer:

One By One

Se filmen hos Youtube

Blashyrkh (Mighty Ravendark)

Call of The Wintermoon

Grim and Frostbitten Kingdoms

Se filmen hos Youtube

Morsomt/annet/osv:

Immortal Sex

Lego Immortal

Hovedutgivelser:

Diabolical Fullmoon Mysticism (1992)

Pure Holocaust (1993)

Battles in The North (1995)

Blizzard Beasts (1997)

At the Heart of Winter (1999)

Damned in Black (2000)

Sons of Northern Darkness (2002)

I denne albumguiden tar jeg for meg “hovedalbumene” til Immortal og ikke EP-er, Demoer, livealbum og lignende.

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Diabolical Fullmoon Mysticism (1992)</span>

213.jpg

Sporliste:

"Intro" - 1:35

"The Call of the Wintermoon" - 5:40

"Unholy Forces of Evil" - 4:28

"Cryptic Winterstorms" - 6:08

"Cold Winds of Funeral Dust" - 3:47

"Blacker Than Darkness" - 4:17

"A Perfect Vision of the Rising Northland" - 9:04

Dette er Immortals første album hvis man ser bort fra Demoer, EP-er og lignende. Albumet er forholdsvis ganske kaldt og er veldig typisk 90-talls-Black Metal. Lydproduksjonen er ganske ”skitten” og litt dårlig lyd som de aller fleste Black Metal-skiver var på tidlig 90-tall. Jeg synes at vokalen er litt dårlig på denne plata. Den når liksom ikke helt fram og gitar-riffene blir litt tynne og litt for like, men trommene er veldig greie og det er et pluss med akustisk gitar i seg. Og et ekstra pluss for gitarsoloene. Albumet er greit, men aldeles ikke dårlig!

Høydepunkt: The Call of the Wintermoon, A Perfect Vision of the Rising Northland

Karakter: 6/10

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Pure Holocaust (1993)</span>

214.jpg

Sporliste:

"Unsilent Storms in the North Abyss" – 3:14

"A Sign for the Norse Hordes to Ride" – 2:34

"The Sun No Longer Rises" – 4:14

"Frozen by Icewinds" – 4:39

"Storming through Red Clouds and Holocaustwinds" – 4:38

"Eternal Years on the Path to the Cemetery Gates" – 3:30

"As the Eternity Opens" – 5:30

"Pure Holocaust" – 5:15

Et nytt album med mye nytt. Vokalen har en tydelig forbedring siden forrige album. Plata kjører på med hurtige riff og rasende trommebeats. Raskere og heftigere enn tidligere. Gitarriffene blir litt kjedelige etter hvert, fordi de er ganske uvarierte. Lydkvaliteten på albumet er ett lite hakk bedre enn forrige plate, men jeg synes fortsatt det er litt dumt med så dårlig kvalitet selv om jeg forstår at det var slik det var. De hadde dårlig utstyr og dårlig innspillingslokaler på den tiden. Fokuset er som vanlig på is, vind og snø. En liten genistrek som må nevnes er tittellåta som er tatt fra Star Wars’ Imperial Death March. Utrolig tøft og bra.

Høydepunkt: Pure Holocaust

Karakter: 8/10

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Battles in the North (1995)</span>

237.jpg

Sporliste:

Battles in the North- 4:11

Grim and Frostbitten Kingdoms- 2:47

Descent into Eminent Silence- 3:10

Throned by Blackstorms- 3:39

Moonrise Fields of Sorrow- 2:24

Cursed Realms of the Winterdemons- 3:59

At the Stormy Gates of Mist- 3:00

Through the Halls of Eternity- 3:35

Circling above in Time before Time- 3:55

Blashyrkh (Mighty Ravendark)- 4:34

De kunne likegodt kalt dette albumet Pure Holocaust 2. Lyden og kvaliteten er omtrent helt lik. Gitarriffene og trommene har en ekstrem hastighet noen ganger og det høres tøft ut. Albumet sies å være en klassisker innen sortmetall, men jeg kan ikke si at jeg er enig. Albumet er ikke dårlig, men det er heller ikke fantastisk. Et lite hakk under PH.

Høydepunkter: Blashyrkh (Mighty Ravendark)

Karakter: 7/10

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Blizzard Beasts (1997)</span>

216.jpg

Sporliste:

Intro – 1:00

Blizzard Beasts – 2:49

Nebular Ravens Winter – 4:13

Suns That Sank Below – 2:47

Battlefields – 3:40

Mountains of Might – 6:38

Noctambulant – 2:22

Winter of the Ages – 2:33

Frostdemonstorm – 2:54

Dette er (imo) den svakeste utgivelsen til Immortal. Den holder ikke den udødelige standaren. Nesten hele skiva høres ut som om de bare lagde den bare for å gi ut noe. Albumet inneholder noe stilig riffing, men mye kjedelig og bare grei kvalitet. Jeg vil ikke kalle dette albumet ”mission failed”, men det er ikke langt unna.

Høydepunkter: Mountains of Might

Karakter: 5/10

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>At The Heart of Winter (1998)</span>

217.jpg

Sporliste:

"Withstand the Fall of Time" – 8:29

"Solarfall" – 6:02

"Tragedies Blows at Horizon" – 8:55

"Where Dark and Light Don't Differ" – 6:45

"At the Heart of Winter" – 8:00

"Years of Silent Sorrow" - 7:53

På dette albumet er lydkvaliteten 10 ganger bedre enn tidligere. Det er en helt utrolig stor forskjell. Riffene, trommingen, vokalen og alt har fått en justering. Gitarriffene er blitt mye bedre og tydeligere, de har også begynt med harmonics nå og da. Alle elementene i musikken har blitt mye tydeligere. Sangene er i tillegg blitt lengre og det er bare 6 låter, men plata leverer uansett. Veldig solid, sterk, mektig, tung, mørk plate av Immortal.

Høydepunkter: Solarfall, Where Dark and Light Don’t Differ, At the Heart of Winter

Karakter: 9/10

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>

Damned in Black (2000)</span>

218.jpg

Sporliste:

"Triumph" – 5:41

"Wrath from Above" – 5:46

"Against the Tide" (In the Arctic World) – 6:03

"My Dimension" – 4:32

"The Darkness That Embrace Me" – 4:38

"In Our Mystic Visions Blest" – 3:11

"Damned in Black" – 6:52

Plata åpner med noen få sekunder med mystiske lyder og deretter braker det løs med noe av det tungeste jeg har hørt innen sortmetall. Det riffet og trommingen i starten er nok til å blåse den mest hardbarka Black Metal-fan gjennom veggen hvis du spiller høyt nok. Hvis man hører nøye gjennom skiva så kan man høre at vokalen har gått litt tilbake til det punktet hvor den var litt dypere og sårere. Riffene er fortsatt kjempesolide og holder en høy standard og er blitt enda tungere enn tidligere. Jeg finner ingen dårlige sanger på albumet og det er vanskelig å sette fingeren på høydepunkter fordi det er en generelt høy standard.

Høydepunkter: Triumph

Karakter: 8,5/10

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Sons of Northern Darkness (2002)</span>

219.jpg

Sporliste:

"One by One" – 5:00

"Sons of Northern Darkness" – 4:47

"Tyrants" – 6:18

"Demonium" – 3:57

"Within the Dark Mind" – 7:31

"In My Kingdom Cold" – 7:17

"Antarctica" – 7:12

"Beyond the North Waves" – 8:06

Dette albumet har alt! Perfekte ekstremt tunge riff. Perfekt grim vokal. Tung og dyp bass og tromming. Det lager en helt spesiell stemning. Lyden er riktignok meget lik AHoW og DiB, men dette albumet har noe spesielt ved seg som jeg finner utrolig deilig å høre på. Jeg kan høre dette albumet uendelig mange ganger og aldri gå lei. Dette albumet gjør meg stolt av å være norsk og er garantert et av mine favorittalbum. Ord om albumet: Kaldt, tungt, mektig, hardt, udødelig!

Høydepunkter: Alle sangene

Karakter: 10/10

edit: skriveleifer o.l

Endret av Metalheart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg "oppdaget" immortal for noen måndeder siden, og må si at jeg blir helt målbundet av den mørke, tunge, grimme og fantastiske stemningen dette bandet skaper! Favorittplaten er "sons of northern darkness" og "at the heart of winter", men har enda mye å høre fra dette bandet! Er veldig enig i anmeldelsene dine!

Lenke til kommentar
Jeg "oppdaget" immortal for noen måndeder siden, og må si at jeg blir helt målbundet av den mørke, tunge, grimme og fantastiske stemningen dette bandet skaper! Favorittplaten er "sons of northern darkness" og "at the heart of winter", men har enda mye å høre fra dette bandet! Er veldig enig i anmeldelsene dine!

9658159[/snapback]

Fint å høre at du liker dem. Jeg har ikke likt dem mer enn noen få måneder jeg heller, men har hørt gjennom alle skivene utallige ganger.

Lenke til kommentar

Ah, godt noen nevner Immortal! Ville vært for ille om de ikke ble nevnt. Det var vel disse som for fire år siden tok meg inn i den Norske svartmetallens verden. Er nok enig med deg i at Sons Of Northern Darkness jevnt over er den beste skiva, med Sons Of Northern Darkness og In My Kingdom Cold som høydepunkter.

Du virker ikke overbegeistret for de tidlige albumenes dårlige lyd. Det var vel ikke jeg heller til å begynne med, men etterhvert har jeg lært meg å sette pris på dette. Det gir albumene den rette stemningen og en viss sjarm spør du meg. Black metalband i oppstartfasen må ha litt dårlig lyd. Hehe. Derimot ville jeg synes det var teit om de nå hadde gitt ut et nytt album med rassdårlig lyd. Nå som de er såpass solid forankret og aksepterte i miljøet.

Lenke til kommentar

Synes Sons of Northern Darkness-albumet er det beste. Nå har jeg ikke hørt på så mange av de andre albumene deres, men jeg må si at sangen Tyrants er den beste sangen noensinne innenfor denne sjangeren.

Endret av Olumvolum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...