Gå til innhold

Starte på ski som 16 åring

HowCome

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 16 år gammel og har stått på slalåm så lenge jeg kan huske... kjører veldig aktivt, og har årlige turer til alpene og Rocky Mountains.

Men nå har tankene gått over til den flottere idretten telemarkski. Eneste bekymringen min er om jeg er for gammel? Burde jeg startet med telemark når jeg var 10, eller er 16 år greit?

Vil jeg kunne dra nytte av min kunnskap innen slalåm, eller er telemark som å starte med en ny idrett HELT på nytt?

Endret av above_trutth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hei! Det høres ut som du har nok grunnlag og skiferdigheter til å klare den utfordringen :) Jeg startet selv med telemark da jeg var 11, og har hatt ski på bena jevnt siden jeg var 2. Det jeg er mest glad for da jeg startet med telemark, var mine ferdigheter innenfor langrenn. Der gikk det hovedsaklig på balanse og trygghet. Angående slalomen vil du så klart dra nytte av det du kan der, men vil nok finne telemark heller frustrerende de første turene, ettersom du er temmelig inngrodd med parallellsvinger, men det rister du fort av deg!

Jeg er 16 år selv, forresten :!: Telemark er en fantastisk sport som gir deg utrolig mye. Selv holder jeg meg så lenge det lar seg gjøre til topptur og frikjøring. K2 Hippy Stinx med 98 mm på midten er ikke akkurat bakkevennlige :p

For all del, ikke gå inn i fella og kjøp feite ski den første sesongen. Den første sesongen skal du lære deg først og fremst svingen, hofteknekk og flyt i kjøringa. Noen ganger må du tvinge deg til å sette telemarksvingen, selv om det er fristende og sette parallell.

Nei, du må ikke begynne en idrett helt fra scratch. Telemark krever mye krefter, noe som forutsetter at du sitter inne med en del grunntrening, noe jeg antar du har? Det mange sliter med i starten er nettopp det. Telemark uten riktig teknikk er &$#&$ tungt, men når du etter noen turer sitter inne med teknikken og flyten bruker du knapt krefter. Det er derfor du fokusere på teknikk. Helst bør du kjøre med noen som kan det. Ikke en konservativ lusekoftetelemarkskjører som kjører kortsvinger med dobbelt stavsett, men en som kan den moderne svingen :love:

Så, når du sitter inne med nok kunnskap til å dra svingene i bakken som en Gud er det på tide og starte med det telemark virkelig er for; løssnø. Den leksjonen kan vi ta en annen gang ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Neida, det er ikke for seint å starte med telemark nå. Er 18 år og har stått på telemark siden jeg var 10 og synes det er utrolig morsomt. Har to kamerater som har stått på alpint helt siden de var 2 år gamle, begge aktivt. Nå har begge to gått over til telemark og det tok de kun 1 dag før de begynte å få teken på telemark. Nå har de begge kjørt 4-5 ganger og teknikken begynner faktisk å sitte veldig godt. Er man god på alpint er overgangen til telemak ganske enkel siden det har mye å gjøre med balansen på ski osv.

Vil anbefale deg og kjøpe noen lettkjørte carvingski som ikke er alt for lange, kanskje 5 cm kortere enn deg selv. Dette vil gjøre skiene lettkjørte. Kjører selv på Völkl Mantra ski med Rottefella R8 bindinger som er 3 cm lengre enn meg selv, men det er etter 8 år med erfaring. Ville kanskje anbefalt deg et par med Rossignol eller noe, slik som han ene kameraten min har kjøpt. Ser ut til å fungere veldig bra. Som Liquidant sier så er du nødt til å være streng mot deg selv og ta hver sving med "nedslag" og ikke tverrstille skiene som på alpint. Dette er viktig for at man skal lære seg teknikken og få framgang. Det å få riktig grunnteknikk er viktig og etter en stund da grunnteknikken sitter så blir det bare å terpe på teknikken og man vil føle seg tryggere og tryggere. Det er først da man kan sette utfor i bratte bakker og i pudder snø.

Lykke til! Telemark er helt konge :!:

Lenke til kommentar

Henger meg på å si at det ikke er for sent, selv startet jeg da jeg var 14 (nærme 15). Jeg hadde aldri stått på slalom før, bare snowboard. Vil vel egentlig si at dette kanskje var en fordel for meg, for da måtte jeg ta telemarkssving i hver eneste sving, for jeg visste jo ikke hvordan jeg skulle ta en slalom sving. Men hvis du er god på slalom så er nok det en fordel. Men jeg vet av erfaring (med venner) at folk som ikke er så gode på slalom har vanskligere for å lære seg telemark, enn folk som aldri har stått på slalom. Det gjelder selvfølgelig ikke folk som er god i slalom, de tar teknikken utrolig fort (som sagt ovenffor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...