perpyro Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Har bestilt meg et XFX 8800GTS skjermkort i forbindelse med bygging av ny maskin. Ut fra bildene ser det ut som den allerede har en heftig kjøler, men er redd den låter som originalkjøleren til det forige toppkortet jeg kjøpte, nemlig et Aopen 6800 Ultra kort. Dette hadde også en stor kjøler slik at kortet tok opp 2 plasser i kabinettet. Denne kjøleren byttet jeg i en AC NV5 kjøler som jeg enda er meget fornøyd med. Finner desværre ikke lignende kjøler til 8800 kort nå. Ser ikke ut som det er noen som lager viftekjølere med lignende design til dette kortet, kun store heatpipe kjølere med og uten vifte. Problemet er jo at disse kjølerne slipper ut all varmen inni kabinettet som er lite heldig. Det kan jo være jeg tar feil men er redd originalkjøleren støyer en del som om noen har noe god ide til skjermkortkjøler skulle jeg ha blitt glad. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Ut fra en artikkel jeg fant på nettet så tror jeg at jeg lar kjøleren stå der den står. Hele artikkelen finner dere her. http://www.rage3d.com/reviews/video/nvidia8800/index.php?p=3 http://www.rage3d.com/reviews/video/nvidia8800/index.php?p=3[/url] ']Overall the 8800 cooler is very well designed, very quiet, and does a remarkable job at keeping the works cool. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Kjøpte meg nylig VF1000 LED og må si at den er overraskende bra, kjøler ned hele 10C i idle og 15C i load. Også bråker den mye mindre enn stockkjøleren som mitt Gainward 8800gts bruker. Kjøpte også kjøleribber til rama også, så det ble ca 600kr, men nå er alt mye stillere når jeg spiller. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Takk for tilbekameldinga. Nå har den nye datamaskina ankommet og det første jeg ser er at kjøleren på dette kortet er digert og får den store originalkjøleren på 6800 Ultrakortet til å se liten ut. Selv NV5 kjøleren jeg har på kortet nå ser liten ut. Men den kjøleren du linket til ser ut som et godt alternativ til originalkjøleren om den skulle bli for bråkete. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Stockkjøleren bråkete med 85% viftehastighet og helt for j..... på 100%. Men den kjøres på 60% til vanlig og blir veldig varm under spilling. Endret 12. oktober 2007 av Duqe Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Da var nymaskina montert og installert og 3Dmark06 kjørt en runde. Hørte ikke noe til den kjøleren i det hele tatt. Lager mindre lyd en de 3 diskene som står i kabinettet så det ser ikke ut som det trenges noe ny kjøler med det første. Kjempefornøyd Kan jo ha noe med kabinettkjølinga på 400-500cm3/timen og gjøre da. Endret 14. oktober 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Den er nærmest lydløs på 60%, men tyngre spill så vil det bli veldig varmt og da bør du sette opp farten på vifta. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Skal originalkjøleren stilles manuelt? Trodde hastigheta på vifta regulerte seg selv etter coretemperaturen. Jeg får ikke testet dette før neste helg, skal reise bort på arbeid denne uka så blir ikke å bruke resten av dagen til spilling, det tar irriterende lang tid å installere OSet med alle de programmene man trenger. Men skal gi tilbakemelding når jeg har fått spilt litt. Uansett så hjelper luftflyten i kabinettet betydelig på hvor bra en kjøler virker. Det fikk jeg testet med det forige systemet med en TT V12 kjøler på en overklokka AMD 2500+ barton prosessor. Den gjorde jobben sin bemerkelsesverdig bra på laveste hastighet etter modd av kabinett til dagens kjøleløsning som jeg fremdeles bruker. Endret 14. oktober 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg bruker rivatuner for å regulere vifta, trodde også at vifta regulerte seg selv via tempmåler, men hos meg så har det blitt slikt at vifta ikke regulerer automatisk og alt fryser pga varmen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Det må jo sies å være en fabrikasjonsfeil om ikke kjøleren gjør jobben in out of the box med drivere installert. På 6800 Ultra kortet mitt gikk vifta på fult inntil drivere var installert, da regulerte den seg etter temperaturen. Var passe irriterende under installasjon av windows da "støvsugeren" gikk for fult. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hadde tidligere 7800gs og der gikk vifta automatisk, så det kan hende som du sier at kortet jeg har nå er defekt. Men allikevel så hadde jeg bytta kjøleren uansett. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Denne orginalkjøleren bråker så å si ingenting iforhold til mange andre. Kjøler også helt greit. Bruk rivatuner til å stille inn til 75% under 2d og still til 100% under 3D bruk. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Denne orginalkjøleren bråker så å si ingenting iforhold til mange andre. Kjøler også helt greit. Bruk rivatuner til å stille inn til 75% under 2d og still til 100% under 3D bruk. Kjenner ikke til XFX korta men mitt Gainward 8800gts støyer mye ved 100% og blir meget susete i hodet etter spilling. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Kjenner ikke til XFX korta men mitt Gainward 8800gts støyer mye ved 100% og blir meget susete i hodet etter spilling. Når man spiller så har man jo lyd, har man ikke? Da hører man absoulutt ikke maskina. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Er kjøleren på ditt Gainward kort det samme som på bildet på produktbeskrivelsen på komplett er det samme kjøleren som på mitt kort bare med annen logo. Men som sagt så skal dette prøves ut senere. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Når man spiller så har man jo lyd, har man ikke? Da hører man absoulutt ikke maskina. Jeg pleier å skru av lyden slikt at jeg kun kan høre vifta fra kjøleren når jeg spiller. Endret 14. oktober 2007 av Duqe Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Det ligger instillinger for kontroll av kjølevifta på skjermkortet i de siste skjermkortdriverne fra Nvidia faktisk. Der kan du velge temperaturstyrt (default) eller egendefinert. Har testa vifta på fult og det var hørbart. Default idle hastighet ser ut som den ligger på ca. 60%. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Når man spiller så har man jo lyd, har man ikke? Da hører man absoulutt ikke maskina. Jeg pleier å skru av lyden slikt at jeg kun kan høre vifta fra kjøleren når jeg spiller. Kverrulant De FLESTE har i alle fall lyd når de spiller. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Bare for å få en ting klart. JA, kjøleren bråker vannvittig på 100%, og jeg sitter i tillegg med 2stk 8800GTS kort fra Gainward. Men en annen ting, folk må ha sykt dårlig kjøling og luftregulering i kabinettet sitt dersom vifta spinner seg så høyt opp ved temperaturstyring. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Tror man fort opplever dette om man putter et slikt kort i en hvilkensomhelst Dell maskin eller annen ferdigmaskin for densaksskyld. Kjøleløsningene til ferdigPC produsentene er jo ikke akkurat noe å rope hurra for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå