oleode Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Hei, Jeg har nettopp byttet ut mitt gamle DV-kamera med Sony HDR-HC5E, og har i den forbindelse noen spørsmål som jeg håper noen kyndige kan hjelpe meg med svar på 1. Capture. Ved valg av HD inne på kameraet, så fungerer ikke capture i Pinnacle Studio 10 som jeg bruker. Dersom jeg velger "Convert output to DV" på kameraet, fungerer Pinnacle helt utmerket til å capture video. På min gamle PC med samme versjon av Pinnacle installert, så fungerer faktisk dette på HD. Jeg får da opp at format som skal importeres er "HDV2". På min nye PC får jeg ikke opp dette valget, og capture format står da automatisk til AVI (og jeg kan bare velge MPEG1/2 som alternativ). Har dette med installerte codecs på min nye datamaskin å gjøre tro? I så fall - hvilken "codecpakke" bør jeg installere? 2. Hvis jeg bruker programvaren som fulgte med fra Sony får jeg åpenbart importert i HD-format til PC-en, men da i filtyper som Pinnacle ikke klarer å åpne. Dvs, Pinnacle tar bare frame 1 fra filene. 3. Inntil jeg har funnet løsningen importerer jeg nå video i DV-format. Men jeg har lest at ca. 60min HDV opptar ca. 13GB diskplass. Men 60min med vanlig DV som jeg har fra før tok jo ca. 12GB. Jeg trodde HDV var såpass mye bedre kvalitet at jeg syns det er rart at det er så liten forskjell? 4. Outputformat. Jeg har lyst til å lage 2 outputfiler hver gang jeg er ferdig med å redigere noe. En fil som er i full kvalitet (samme som importert fil) og en som er i redusert kvalitet som kan vises via mediasenter over trådløst nett og evt. legges ut på nettet. Førstnevnte blir vel for dette kameraet HDV2-formatet til MPEG såvidt jeg har forstått. Men det som er spørsmålet er hvilket format dere vil anbefale for den fila med redusert kvalitet? Jeg har forsøkt MPEG - SVCD, men syns bildene blir altfor blury. Jeg har sett mange filmer som er lagt ut på nettet i WMV-format som bildene er mye klarere og finere på til tross for at filstørrelsen i forhold til tid er mye lavere (eller omtrent det samme) som jeg selv får ved bruk av SVCD. Det er jo haugevis med valg på WMV og innstillinger, så jeg hadde håpet at noen kunne gi meg noen tips her. Eksempel på ok størrelse er 5min på 50-100MB. Tar imot alle innspill, tips og svar. På forhånd takk. Endret 8. oktober 2007 av oleode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå