Fjelldal83 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Kjøpte selv en Macbook pro (som jeg skriver dette innlegget på) og er svært fornøyd. Det er den letteste og tynneste 15.4' bærbare på markedet (2.54 kg). Den er solid laget (ingen plastikk her) og har et stilfult design. Skjermen er av LED typen som er mer lyssterk og bruker mindre strøm, samtidig som den har meget bra kvalitet. Tastaturet er bakgrunnsbelyst slik at skriving i et mørkt rom er ingen problemer. Batteriet varer 3-4 timer ved lett bruk. Samtidig er den kraftig nok til å dra de fleste spill, men disse må man naturlig nok over til windows plattformen for å kjøre. Og her kommer man innpå det geniale med Macbook; hvis man vil prøve noe nytt (Tiger/Leopard) men er litt usikker på om man vil gi slipp på gode gamle Windows er det ingen problemer med å innstallere Vista/XP på en Mac via Bootcamp. Det man bør huske på hvis man ønsker å bruke dualboot på en Mac er at man bør bestille den med en større harddisk enn den 120 MB store den kommer med som standard. Ellers kan det bli vel smått med plass til hver partisjon. I tillegg må Vista/XP versjonen man bruker til å innstallere på Macbook'en ikke være en oppgraderingsversjon, men en full versjon som leveres på én DVD. Og den må i tillegg være 32 bit ikke 64 bit. Kjøpte selv en OEM versjon av Vista Premium til ca 900 kr. Vista på Macbook Pro fungerer helt problemfritt. Eneste ulempen er muligens at man må bruke musknappen, kan ikke tappe på musflaten. Ved kjøring av 3DMark 05 får jeg 6900 poeng. En annen ulempe er kanskje at den blir nokså varm ved litt hardere bruk, hvor viftene girer opp, men ellers er den nokså lydløs. 9656347[/snapback] Nydelig nydelig post =) Av spill så blir det bare War3 også får jeg vurdere om jeg skal begynne å spille WoW igjen. Er klar over Dualboot via Bootcamp men har ikke noe bruk for Windows Men siden den blir ganske fort varm burde jeg da skaffe meg en harddisk som spinner på 5400 istedet for 7200 ? 9656393[/snapback] Jeg har en 7200 rpm harddisk i min Macbook Pro og den blir ikke noe varmere enn kompisen min sin Macbook pro som har 5400 rpm.. Lenke til kommentar
Hurragutten Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Nydelig nydelig post =) Av spill så blir det bare War3 også får jeg vurdere om jeg skal begynne å spille WoW igjen. Er klar over Dualboot via Bootcamp men har ikke noe bruk for Windows Men siden den blir ganske fort varm burde jeg da skaffe meg en harddisk som spinner på 5400 istedet for 7200 ? 9656393[/snapback] Min harddisk er en 160 GB 5400 RPM, antageligvis vil du få litt bedre ytelse ved en 7200 RPM disk. Varmeutviklingen tror jeg hovedsakelig kommer fra cpu/gpu ved hardere belastning. Det med for høy varmeutvikling tror jeg hovedsakelig var knyttet til tidligere brikkesett og ikke det nye Santa Rosa brikkesettet som bruker mindre strøm/utvikler mindre varme. Så det burde ikke være noe problem å bestiller med 7200 RPM harddsk. Husk óg at du får 10% rabatt hvis du er student, registerer deg på www.studenttorget.no, og klikker deg inn på Apple Store derfra. Jeg tror de gir ca 5% rabatt hvis man bestiller via telefon. Lenke til kommentar
GUNNISSS Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Hvis du er student kan du lese mer her: http://mac1.no/adc 9656370[/snapback] Så hvis jeg f.eks får søstern til å kjøpe for meg da. Siden hun er student.... Eller er dette ganske strengt ? 4800kr er ganske kjekt å spare, 19200 virker ikke så mye som 23990 heller Endret 7. oktober 2007 av GUNNISSS Lenke til kommentar
Hurragutten Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Det man bør huske på hvis man ønsker å bruke dualboot på en Mac er at man bør bestille den med en større harddisk enn den 120 MB store den kommer med som standard. Ellers kan det bli vel smått med plass til hver partisjon. I tillegg må Vista/XP versjonen man bruker til å innstallere på Macbook'en ikke være en oppgraderingsversjon, men en full versjon som leveres på én DVD. Og den må i tillegg være 32 bit ikke 64 bit. Kjøpte selv en OEM versjon av Vista Premium til ca 900 kr. Og den kommer selvfølgelig med en harddisk på 120 GB standard Hups, jeg husker min stasjonære Compaq jeg kjøpte i 1994 hadde en harddisk på 120 MB Lenke til kommentar
skorpio Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Valgte nylig en Macbook Pro over dells m1330/vostro 1500 og jeg er veldig fornøyd med valget. Om du er relativt godt kjent med windows vil du enkelt finne frem i OS X, det meste er intuitivt og lett. Det kan ta litt tid å finne OSX versjoner av alle programmer du trenger, men jeg har til nå ikke funnet noe program som det ikke finnes en eller annen versjon av til OSX. Jeg har installert XP via bootcamp, men bruker det svært lite da OS X har alt jeg trenger. Det eneste måtte være spilling via Steam. WoW kan installeres i OSX og uten å være for sikker så mener jeg at andre blizzard spill også finnes i Mac versjoner. Har igrunn bare 2 ting jeg ikke er helt fornøyd med, det ene er MS sin skyld siden de ikke har oppdatert Office for Mac ennå .. men Office 2008 kommer i januar så dette fikser seg selv. Har ikke blitt helt fortrolig med iWork pakken heller, men jeg har fortsatt trial tid igjen på begge pakkene så jeg må teste mer før jeg bestemmer meg hva som er best. Det andre er at streaming av film over nettverk er en ganske plagsom affære, jeg bruker VLC som standard avspiller og med denne kommer det ofte opphold i avspillingen. Har testet VLC i XP på samme maskin og der gikk det atskillig bedre med knapt noen hakk. Vet ikke helt om feilen er i VLC eller samba-fildelingen som OS X bruker. Det fungerer ikke å øke cache og quicktime har forsåvidt samme problem som VLC. Valgte 120GiB hdd, men dette merker jeg nå er i minste laget, vil anbefale minst 160GiB. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hvis du er student kan du lese mer her: http://mac1.no/adc 9656370[/snapback] Så hvis jeg f.eks får søstern til å kjøpe for meg da. Siden hun er student.... Eller er dette ganske strengt ? 4800kr er ganske kjekt å spare, 19200 virker ikke så mye som 23990 heller 9656467[/snapback] Ikke noe problem, vet om flere som har kjøpt mange macer ved å registrere venner osv Lenke til kommentar
mrfitness Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hvis du er student kan du lese mer her: http://mac1.no/adc 9656370[/snapback] Så hvis jeg f.eks får søstern til å kjøpe for meg da. Siden hun er student.... Eller er dette ganske strengt ? 4800kr er ganske kjekt å spare, 19200 virker ikke så mye som 23990 heller 9656467[/snapback] Du sparer vel ikke så mye ! den til 19300kr koster 21000kr men du får 950 kr rabatt på Nano som du kan gi til din snille søster Lenke til kommentar
zonko Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Noen som har mot og med argumenter om hvorfor og hvorfor ikke ? 9655787[/snapback] Mot: prisen. Du kan få en pc som tilfredstiller kravene dine til halvparten av prisen på macen. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Jeg er i samme situasjon selv. Jeg har begynt å snuse litt på Mac, og hvis jeg tar skrittet er det nok MacBook Pro som frister mest. Det er imidlertid en ting jeg er litt skeptisk til. Jeg er allergisk mot støy når det kommer til bærbare maskiner. Hvis jeg har den med på en forelesning er det et viktig kriterie at maskiene er helt lydløs. Er MacBook Pro det under lett bruk? F. eks. hvis jeg tar notater samt surfer litt på nettet, vil det komme noe lyd fra den? Endret 23. oktober 2007 av miCro Lenke til kommentar
skorpio Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Min MBP kjører med 2000rpm hele tiden, men det er ikke hørbart under en forelesning. Du kan også sette ned rpm ved hjelp av 3. parts program om du alikevel skulle høre lyden. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Du har den nyeste utgaven som er i salg nå? Er det merkbar endring i støynivået hvis du gjør noe litt mer krevende? Lenke til kommentar
AMDXP Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) ... jeg sitter å leiker litt med tanken på om jeg skal skaffe meg en MacBook/Macbook pro. For en stund siden så satt jeg også og lekte med den tanken. Så jeg kjøpte en Mac.. Etter et par måneder ble jeg så forbannet på at jeg gikk over fra Windows PC til Mac, at jeg solgte Macen min og gikk tilbake til Windows XP. Jeg er fortsatt veldig glad for at jeg gikk tilbake til Windows. Borte bra, men hjemme best Spar deg for mye stress og mas, bruk Windows PC med XP nå og installer Windows Vista med Service Pack 1 på den, når det kommer ut. Endret 23. oktober 2007 av AMDXP Lenke til kommentar
skorpio Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Du har den nyeste utgaven som er i salg nå? Er det merkbar endring i støynivået hvis du gjør noe litt mer krevende? Når jeg er i MacOS er det sjelden den lager lyd, men hvis jeg spiller spill i WinXP så bråker den ganske mye. Vet ikke helt om det er pga dårlig viftestyring i XP eller om det vil være sånn i MacOS også ved 100% load. I MacOS kjører jeg ofte med 30-50% cpu load med temperaturer rundt 65-70 grader uten at viftene spinner opp over 2000rpm, den er altså så og si lydløs ved slikt bruk. Eksempel på slik load kan være Football Manager + Video eller iTunes + diverse småting i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 For en stund siden så satt jeg også og lekte med den tanken. Så jeg kjøpte en Mac.. Etter et par måneder ble jeg så forbannet på at jeg gikk over fra Windows PC til Mac, at jeg solgte Macen min og gikk tilbake til Windows XP. Jeg er fortsatt veldig glad for at jeg gikk tilbake til Windows. Borte bra, men hjemme best Spar deg for mye stress og mas, bruk Windows PC med XP nå og installer Windows Vista med Service Pack 1 på den, når det kommer ut. Det var din mening om Macer. Det går faktisk ann å prøve før man kjøper. Dessuten ville jeg ikke vært så stolt over leveringstidene i signaturen din Hva er så bra med Vista SP1? Ikke engang microsoft kan trylle vet du. Lenke til kommentar
AMDXP Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) For en stund siden så satt jeg også og lekte med den tanken. Så jeg kjøpte en Mac.. Etter et par måneder ble jeg så forbannet på at jeg gikk over fra Windows PC til Mac, at jeg solgte Macen min og gikk tilbake til Windows XP. Jeg er fortsatt veldig glad for at jeg gikk tilbake til Windows. Borte bra, men hjemme best Spar deg for mye stress og mas, bruk Windows PC med XP nå og installer Windows Vista med Service Pack 1 på den, når det kommer ut. Det var din mening om Macer. Det går faktisk ann å prøve før man kjøper. Dessuten ville jeg ikke vært så stolt over leveringstidene i signaturen din Hva er så bra med Vista SP1? Ikke engang microsoft kan trylle vet du. Det var min mening ja. Bare fordi du er fanboy av Mac så trenger du ikke å bli spydig mot Windows brukere. Leveringstiden er for lang hos Dell, men det har ingen sammenheng med denne diskusjonen. Du spurte hva som er bra med kommende Vista SP1? Listen er lang. Her er noen eksempler: Reponsstiden blir raskere, BitLocker blir forbedret, Windows Home Server får høyere hastighet, oppsettet av den trådløs tilkoblingen og skrivere blir forbedret osv... Så det er mye å glede seg til fra Microsoft leieren Endret 23. oktober 2007 av AMDXP Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Bestiller du MPB nå så får du uansett Leopard til den nette sum av fraktkostnaden Lenke til kommentar
miCro Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Du kan også sette ned rpm ved hjelp av 3. parts program om du alikevel skulle høre lyden. Stiger temperaturen veldig hvis du bruker slike programmer til å redusere viftestøyen? Isåfall, går det utover ytelsen til maskinen? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hvorfor ikke kjøpe en brukt MacBook på http://brukt1.no/. Hvis du mener Mac OS X er noe for deg, selger du MacBook-en, og kjøper deg en ny MacBook Pro. Dette er det jeg evt. kommer til å gjøre. Eller gå rett på MacBook Pro 17". Vetner ihvertfall til etter nyttår, da det ryktes at det skal komme nye MacBook-er. Birger Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Spar deg for mye stress og mas, bruk Windows PC med XP nå og installer Windows Vista med Service Pack 1 på den, når det kommer ut.Det var din mening om Macer. Det går faktisk ann å prøve før man kjøper.Dessuten ville jeg ikke vært så stolt over leveringstidene i signaturen din Hva er så bra med Vista SP1? Ikke engang microsoft kan trylle vet du. Det var min mening ja. Bare fordi du er fanboy av Mac så trenger du ikke å bli spydig mot Windows brukere. Så det er mye å glede seg til fra Microsoft leieren Hvem er det som er spydig fanboy sier du? Jurgis var neppe mer spydig enn det du selv er. Selv har jeg aldri prøvd Mac, men jeg vet at det skal mye til for å bli verre enn Windows Vista. Brukervennligheten er inteteksisterende, selv for en langtidig XP-bruker tar det lang tid for å finne ut de mest åpenbare ting, som f.eks. noe så simpelt som å koble seg til ett trådløst nettverk. Selv kommer jeg aldri til å ta i bruk Vista, da går jeg heller over til MacOS el. lign. Men nok OT fra meg. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Om du synes det er vanskelig å koble seg til et trådløst nettverk i Vista, er det neppe operativsystemet det er noe i veien med. Faktum er at nye ting involverer en overgangsfase hvor man må være villig til å prøve og feile litt, og er man i utgangspunktet negativ (som mange er når det gjelder Vista) vil man ofte sitte igjen med et dårlig inntrykk. Jeg har brukt både Vista og Os X en god del og synes begge er greie å finne frem i etter man har brukt det litt. Jeg var forøvrig inne hos Eplehuset i dag og klådde litt på både MBP og MB, og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken av de jeg skal velge. Jeg trodde i utgangspunktet at en 13" skjerm ville bli litt lite, men etter å ha prøvd den litt virket størrelsen helt kurrant. Jeg synes faktisk også at tastaturet på MB var litt bedre å skrive på, men det er mulig det kun er tilvenning. Det er imidlertid fortsatt MBP som frister mest... Endret 24. oktober 2007 av miCro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå