GUNNISSS Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg skal ha meg en ny laptop og er ikke serlig found av Vista og begynner å bli litt lei av XP. Så jeg sitter å leiker litt med tanken på om jeg skal skaffe meg en MacBook/Macbook pro. Den vil bli brukt til litt videoredigering, litt spilling(War3 og WoW) og en god del filmer/serier. Og kansje vist interessen fenger meg litt starte med litt småkoding hobby, men veit ikke helt hvilket felt. Blir mest til privat bruk. Og har generelt lite erfaring med mac. Noen som har mot og med argumenter om hvorfor og hvorfor ikke ? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Ville ihvertfall ventet med evt. mac-kjøp før slutten av måneden slik at du får nyeste Leopard (neste versjon av OSX) inkludert. Lenke til kommentar
GUNNISSS Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Ville ihvertfall ventet med evt. mac-kjøp før slutten av måneden slik at du får nyeste Leopard (neste versjon av OSX) inkludert. 9655977[/snapback] Bortsett fra det da ? Noe pluss og minus i forhold til erfaring kontra MS. edit: Og meg som en ny bruker Endret 7. oktober 2007 av GUNNISSS Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg skal ha meg en ny laptop og er ikke serlig glad i Vista og begynner å bli litt lei av XP. Så jeg sitter å leiker litt med tanken på om jeg skal skaffe meg en MacBook/Macbook pro. 9655787[/snapback] Isåfall bør du jo tenke ut hvorfor du er lei av XP. - Er du kanskje generelt lei av data akkurat nå? - Er XP/Vista egentlig ganske greit, men du vil bare teste noe nytt? - Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil prøve Vista? For all del - Mac er sikkert fint det. Men tenk ut om det å kjøpe en Mac virkelig er løsningen på det du ønsker deg. Kan bli en dyrkjøpt erfaring.. Lenke til kommentar
GUNNISSS Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Jeg skal ha meg en ny laptop og er ikke serlig glad i Vista og begynner å bli litt lei av XP. Så jeg sitter å leiker litt med tanken på om jeg skal skaffe meg en MacBook/Macbook pro. 9655787[/snapback] Isåfall bør du jo tenke ut hvorfor du er lei av XP. - Er du kanskje generelt lei av data akkurat nå? - Lei data, kunne jeg aldri blitt. Data har erstatet tv'n for meg, er jeg ikke med venner snur jeg til datamaskinen for å finne noe interessant å lese eller se på. - Er XP/Vista egentlig ganske greit, men du vil bare teste noe nytt? - XP er greit, Vista har jeg prøvd og jeg likte det ikke noe serlig for å være ærlig. - Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil prøve Vista? - Jeg har prøvd Vista For all del - Mac er sikkert fint det. Men tenk ut om det å kjøpe en Mac virkelig er løsningen på det du ønsker deg. Kan bli en dyrkjøpt erfaring.. -Penger er ikke noe problem. Men man har jo ikke lyst til å kaste penger på en Mac med mindre man får høre litt positive erfaringer;) siden alle jeg kjenner bruker bare MS. 9656093[/snapback] Hvordan er stabiliteten på Mac egentlig? edit: - Er XP/Vista egentlig ganske greit, men du vil bare teste noe nytt?. Jeg vil også prøve noe nytt alltid artig det Man får noe nytt man ikke skjønner helt med en gang, så man prøver seg frem mer og mer. Det er jo noe av det morsomt med å prøve noe nytt. Endret 7. oktober 2007 av GUNNISSS Lenke til kommentar
dabear Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Stabiliteten på OS X er generelt bra, men det kan være individuelle erfaringer som tilsier annet. Jeg vurderer å kjøpe meg en macbook i løpet av måneden nå. Apple har hatt som vane å tilby gratis oppdatering til nyeste versjon, for de som kjøper ei maskin 30 dager eller mindre før lansering. Lenke til kommentar
GUNNISSS Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Stabiliteten på OS X er generelt bra, men det kan være individuelle erfaringer som tilsier annet. Jeg vurderer å kjøpe meg en macbook i løpet av måneden nå. Apple har hatt som vane å tilby gratis oppdatering til nyeste versjon, for de som kjøper ei maskin 30 dager eller mindre før lansering. 9656201[/snapback] Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Vet at dette er OT, men siden trådstarter eventuelt skal kjøpe seg Mac... Hvor finner man "backslash" på en mac? jeg mener da: \ Lenke til kommentar
GUNNISSS Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Vet at dette er OT, men siden trådstarter eventuelt skal kjøpe seg Mac...Hvor finner man "backslash" på en mac? jeg mener da: \ 9656255[/snapback] du klarte ikke å knekke nøtta selv? Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg har hatt min Macbook pro nå i 1,5 år og jeg er storfornøyd med både selve maskina og osx. Sistnevnte er selvsagt en smakssak, men jeg tror bestemt at du blir å digge osx etter litt tilvenning. Lenke til kommentar
GUNNISSS Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Det jeg faller for i alle fall er alle de forskjellige funksjonene i Mac iforhold til det som er i XP. Jeg har også sett på en video fra Leopard og liker det jeg ser =o Men jeg lurer på en ting........ hvordan er systemkravet i forhold til maskinvare? Siden med alle de funksjonene det tilbyr så må det jo kreve en del. Men nå fungerer jo Mac på en helt anna måte enn Xp gjør da, og klarer å dra mer av maskinenvaren i alle fall det jeg har blitt fortalt..... Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Alt + Shift + 7 = \ 9656288[/snapback] endelig, takker Lenke til kommentar
GUNNISSS Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Jeg har hatt min Macbook pro nå i 1,5 år og jeg er storfornøyd med både selve maskina og osx. Sistnevnte er selvsagt en smakssak, men jeg tror bestemt at du blir å digge osx etter litt tilvenning. 9656331[/snapback] Livet må tilvennes hele tiden, så jeg tror ikke det vil være noe å bli ærgelig for ^^ Hvordan er Safari egentlig? Funker det bra til sider med video/lydinnhold? For i windows sliter både Opera, Firefox og IE sykt med det noen ganger og programmene låser seg. Endret 7. oktober 2007 av GUNNISSS Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hvis du får noe ut fra dette så bruker vi Macer med 800mhz og 512MB ram på skolen til Adobe CS2. Lenke til kommentar
Hurragutten Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Kjøpte selv en Macbook pro (som jeg skriver dette innlegget på) og er svært fornøyd. Det er den letteste og tynneste 15.4' bærbare på markedet (2.54 kg). Den er solid laget (ingen plastikk her) og har et stilfult design. Skjermen er av LED typen som er mer lyssterk og bruker mindre strøm, samtidig som den har meget bra kvalitet. Tastaturet er bakgrunnsbelyst slik at skriving i et mørkt rom er ingen problemer. Batteriet varer 3-4 timer ved lett bruk. Samtidig er den kraftig nok til å dra de fleste spill, men disse må man naturlig nok over til windows plattformen for å kjøre. Og her kommer man innpå det geniale med Macbook; hvis man vil prøve noe nytt (Tiger/Leopard) men er litt usikker på om man vil gi slipp på gode gamle Windows er det ingen problemer med å innstallere Vista/XP på en Mac via Bootcamp. Det man bør huske på hvis man ønsker å bruke dualboot på en Mac er at man bør bestille den med en større harddisk enn den 120 MB store den kommer med som standard. Ellers kan det bli vel smått med plass til hver partisjon. I tillegg må Vista/XP versjonen man bruker til å innstallere på Macbook'en ikke være en oppgraderingsversjon, men en full versjon som leveres på én DVD. Og den må i tillegg være 32 bit ikke 64 bit. Kjøpte selv en OEM versjon av Vista Premium til ca 900 kr. Vista på Macbook Pro fungerer helt problemfritt. Eneste ulempen er muligens at man må bruke musknappen, kan ikke tappe på musflaten. Ved kjøring av 3DMark 05 får jeg 6900 poeng. En annen ulempe er kanskje at den blir nokså varm ved litt hardere bruk, hvor viftene girer opp, men ellers er den nokså lydløs. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hvis du er student kan du lese mer her: http://mac1.no/adc Lenke til kommentar
GUNNISSS Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Kjøpte selv en Macbook pro (som jeg skriver dette innlegget på) og er svært fornøyd. Det er den letteste og tynneste 15.4' bærbare på markedet (2.54 kg). Den er solid laget (ingen plastikk her) og har et stilfult design. Skjermen er av LED typen som er mer lyssterk og bruker mindre strøm, samtidig som den har meget bra kvalitet. Tastaturet er bakgrunnsbelyst slik at skriving i et mørkt rom er ingen problemer. Batteriet varer 3-4 timer ved lett bruk. Samtidig er den kraftig nok til å dra de fleste spill, men disse må man naturlig nok over til windows plattformen for å kjøre. Og her kommer man innpå det geniale med Macbook; hvis man vil prøve noe nytt (Tiger/Leopard) men er litt usikker på om man vil gi slipp på gode gamle Windows er det ingen problemer med å innstallere Vista/XP på en Mac via Bootcamp. Det man bør huske på hvis man ønsker å bruke dualboot på en Mac er at man bør bestille den med en større harddisk enn den 120 MB store den kommer med som standard. Ellers kan det bli vel smått med plass til hver partisjon. I tillegg må Vista/XP versjonen man bruker til å innstallere på Macbook'en ikke være en oppgraderingsversjon, men en full versjon som leveres på én DVD. Og den må i tillegg være 32 bit ikke 64 bit. Kjøpte selv en OEM versjon av Vista Premium til ca 900 kr. Vista på Macbook Pro fungerer helt problemfritt. Eneste ulempen er muligens at man må bruke musknappen, kan ikke tappe på musflaten. Ved kjøring av 3DMark 05 får jeg 6900 poeng. En annen ulempe er kanskje at den blir nokså varm ved litt hardere bruk, hvor viftene girer opp, men ellers er den nokså lydløs. 9656347[/snapback] Nydelig nydelig post =) Av spill så blir det bare War3 også får jeg vurdere om jeg skal begynne å spille WoW igjen. Er klar over Dualboot via Bootcamp men har ikke noe bruk for Windows Men siden den blir ganske fort varm burde jeg da skaffe meg en harddisk som spinner på 5400 istedet for 7200 ? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Det man bør huske på hvis man ønsker å bruke dualboot på en Mac er at man bør bestille den med en større harddisk enn den 120 MB store den kommer med som standard. Ellers kan det bli vel smått med plass til hver partisjon. I tillegg må Vista/XP versjonen man bruker til å innstallere på Macbook'en ikke være en oppgraderingsversjon, men en full versjon som leveres på én DVD. Og den må i tillegg være 32 bit ikke 64 bit. Kjøpte selv en OEM versjon av Vista Premium til ca 900 kr. Og den kommer selvfølgelig med en harddisk på 120 GB standard Forøvrig tror jeg ikke det skal være noe problem å bytte harddisken selv i en MacBook. Apple tar seg godt betalt for ekstra utstyr, og man bryter ikke garantien ved å gjøre dette. Guider på hvordan man gjør det har Apple lagt ut her: http://www.apple.com/support/manuals/macbook/ Endret 7. oktober 2007 av Jurgis Lenke til kommentar
GUNNISSS Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Hvis du er student kan du lese mer her: http://mac1.no/adc 9656370[/snapback] Nope er ikke student, er en arbeidene arbeidskar som bare venter på å komme inn i militæret i April. Har nettopp fått en av de beste betalte student/ungdomsjobbene i Drammen nå edit: men takk for link Endret 7. oktober 2007 av GUNNISSS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå