Cookie1 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hei, Går andre året med elektrofag nå, og lurer litt på hvordan det er rundt dette med lærlingeplass. Er det slik at vi får lister på skolen over hvilke bedrifer vi kan søke på og hvordan vi gjør det? Eller må vi fikse alt helt på egenhånd? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Slikt varier fra skole til skole. Men det jeg vet er at fylkeskomunene bruker å legge ut lister på nettsidene sine over godkjente lærebedrifter i det aktuelle fylket. Disse bedriftene kan du sende inn din egen søknad til. Dessuten kan man sende inn en generell lærlingesøknad til fylkeskomunen via Vigo. Men da søker du ikke på en bestemt bedrift. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Kom på tiden og drit i mobiltelefonen på utplasseringen og du har omtrent plass. Ellers så legger det kommunale opplæringskontoret ut en liste med ledige læreplasser for det aktuelle året. Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Jeg hadde OOF som er et slags "privat" opplæringskontor som bedrifter betaler for. Er innen oljesektoren. Men alikavell så er min erfaring fra kompiser at du mest sansynlig får plass der du har vært på utplassering hvis du jobber og ikke står med hendene i lommen. Men lag en søknad og CV, så ringer du til elektrobedrifter som er aktuelle for deg presanterer deg fint og alt det der og spør om de tar inn lærlinger nå til sommeren. Da har du i det minste snakket med de og du har et lite fortrinn. Dette gjør du rett etter du har fått karakterene etter jul, er det 15. Januar? VÆR TIDLIG UTE! VELDIG VIKTIG! Lykke til EDIT: Er de ikke godkjent så er det bare å hente papirene hos fylkeskommunen til de. Så lenge de har en fagarbeider innen det du skal bli så blir de godkjent! Vil også gi deg tipset om å prøv å kommer deg inn hos en kraftleverandør, du får så MYE MYE mer ut av det og flere sertefikater=mer penger! Endret 8. oktober 2007 av Litek89 Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg hadde OOF som er et slags "privat" opplæringskontor som bedrifter betaler for. Er innen oljesektoren. Men alikavell så er min erfaring fra kompiser at du mest sansynlig får plass der du har vært på utplassering hvis du jobber og ikke står med hendene i lommen. Men lag en søknad og CV, så ringer du til elektrobedrifter som er aktuelle for deg presanterer deg fint og alt det der og spør om de tar inn lærlinger nå til sommeren. Da har du i det minste snakket med de og du har et lite fortrinn. Dette gjør du rett etter du har fått karakterene etter jul, er det 15. Januar? VÆR TIDLIG UTE! VELDIG VIKTIG! Lykke til EDIT: Er de ikke godkjent så er det bare å hente papirene hos fylkeskommunen til de. Så lenge de har en fagarbeider innen det du skal bli så blir de godkjent! Vil også gi deg tipset om å prøv å kommer deg inn hos en kraftleverandør, du får så MYE MYE mer ut av det og flere sertefikater=mer penger! Takk for tipsene! Da satser jeg på å begynne å søke på lærlingeplasser rett etter jul! Tror kanskje jeg skal søke på Hafslund, har hørt mye bra om arbeidsforholdene der... Men dette med mer sertfikater - mer penger...hvor mye penger er det snakk om? Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Litt seint svar, men. Vel disse sertefikatene er litt forskjellig. Men i de selskapene som har ansvar for "nettet"(da snakker jeg om strømnettet) slik som BKK i hordaland, vet ikke hvem som har ansvar i resten av norge. De kan gi deg nok praksis til at du kan få tatt et slikt sertefikat. Da får en ofte et 2 ukers kurs slik at en har høyspent sertefikatet, jeg har selv snart et todagers kurs på høyspent, men da får jeg ikke sertefikatet, bare et bevis på at jeg har en viss kompetanse på sikkerhetsrisiko vurdering. Men det er mange forskjellige sertefikater som kan gi deg ekstra penger i den form at du kan ta på deg mer ansvar og dermed får mer penger. ANSVAR=PENGER! Er en gyllen regel. Samtidig har du mer å forhandle med enn en vanlig eletriker vil ha! Endret 19. oktober 2007 av Litek89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå