HulkHaugen Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Hei! Jeg har laget en liste over de programmene jeg mener er MÅ HA. Dersom du er uenig, eller mener jeg mangler noe, gi meg beskjed. etterlyser forøvrig brenneprogram (se lengere nede på siden) Operativsystem: Windows. Tror nok linux er bedre for de som liker det, men mye programvare og spill er basert på .NET framework og windows...så...for ola og kari normann er nok windows det beste valget. Selv bruker jeg XP, noe jeg vil anbefale for de med litt eldre PC-er, og < 1GB Ram. Tror Vista gjør det bra etterhvert. Skal visst være utrolig greit og produktivt å bruke når du blir vant med det. Home Premium OEM får du for 1000 kr, og den dekker vel de fleste behov. Ulempen er hvis du skal skifte fra 32bit(x86) til 64bit(x64). Da må du kjøpe ny dersom du benytter OEM. Ellers kan du oppgradere PC-en så mye du vil. det er en myte at det ikke går med OEM. dersom du blir spurt om reaktivering ved hw-oppgradering, ringer du microsoft, og så får du ny aktiveringskode. Det du IKKE får i OEM, som gjør den så mye billigere, er kundeservice. Det er den som koster mye for microsoft, og det er den du betaler for i Retail utgaven. Dette har selv microsoft bekreftet!! AVG Free Edition Det første man bør installere når man har formatert, er antivirus. Har selv begynnt å bruke AVG, og det fungerer bra. Må si, styr unna Norman og Microsofts eget antivirus(husker ikke hva det heter), da de kommer dårlig ut i tester. Norton er veldig bra, men det koster penger, og er et fryktelig tungt program som tar på systemressursene dine. avast! er et alternativ til AVG, men jeg ble ikke like fornøyd med det. Vet også at NOD32 skal være veldig bra, men det koster også penger. Ad-Aware 2007 Prisbelønnet program som fjerner spyware fra maskinen. Mest populære programmet på C|Net download.com, og det sier vel sitt. knallbra gratis sikkerhet. Mozilla Firefox Den kanskje beste webleseren som er der ute. ser ikke like pen ut som Internett Explorer 7.0, men du kan føle deg mye tryggere nå du bruker den. Du kan forøvrig også få skins til den, som får den til å se ut som f.eks. IE7. Den norske webleseren Opera er også et godt alternativ og kommer godt ut i tester. jeg personlig stoler mere på Firefox. Grunnen til at IE7 er så utsatt for spyware/adware etc. er fordi at mange hackere er motstandere av microsoft, og fordi ca 90%(mener jeg) av verdens befolkning bruker det. PS! Du må fortsatt ha IE for å kunne kjøre windows update, dersom du bruker xp. Microsoft Office Jeg bruker Office 2003 selv i dag, først og fremst Excel, Word, PowerPoint og Publisher. De er jeg meget godt fornøyd med. Vet at det finnes et gratis alternativ som heter OpenOffice.org som visstnok skal være veldig likt og godt. har ikke prøvd det selv. mener slike programmer bør en standard pc ha. Adobe Reader Sier seg selv. Ofte når du surfer på nettet, mottar en e-post eller skal lese noen dokumenter som følgte med komponentene du nettopp kjøpte til din pc, så er det ofte .pdf filer, og de må leses i et eget program. Adober Reader er orginalen, den er gratis, og fungerer utmerket godt. Finnes også alternativer her, men ser ikke grunnen til å bruke de. Media Player Classic Til avspilling av filmer, filmklipp etc, må du ha en medieavspiller. I mange tilfeller duger Windows Media Player, men en funksjon jeg savner der, er å skalere bildet så det tilpasses skjermen. Media Player Classic er gratis, den kan skalere bildene, og gir god lyd og godt bilde. Langt ifra like elegant grensesnitt som WMP, men den gjør jobben. Dette programmet bør lastes ned sammen med en kodek pakke, som f.eks. XP Codec Pack. Da får du både MPC og kodekene i samme pakke. Et alternativ her er VLC Media Player, men personlig liker jeg det ikke pga at det gir alt for dårlig lydkvalitet. Fordelen er at alle kodekene er innebygget i spilleren. QT Lite Dette er et eget kodek som gjør at du slipper å legge inn den irriterende Apple Quick Time programmet de gangene du skulle trenge det. µTorrent Dersom du laster ned torrenter, er denne det beste valget mener jeg. Den bruker lite ressurser, og gjør jobben smertefritt. Mere er det vel ikke å si. WinRAR Program som håndterer de fleste komprimerte filformatene som .zip, .rar, .iso og mange flere. koster penger, men er verdt det etter min mening. Alternativt så tror jeg 7-Zip er et gratis programm som skal gjøre den samme jobben. Har ikke prøvd det selv. Spybot - Search & Destroy Et meget hendig program som søker og retter opp feil på datamaskinen din. Har selv bruk dette til å fikse irriterende feil som f.eks. at "Slå av" og "Kjør..." har manglet på startmenyen. Dersom du også er inne på ummelumske sider på nettet, blir du også ofte infisert, noe Spybot ofte fikser. CCleaner Et program til å rydde opp i registeret ditt, og til å slette temp-filer (som kan utgjøre temmelig mye). Hvor mye disse operasjonene hjelper PC-en din er jeg ikke like sikker på, men jeg får god samvittighet når jeg kjører det en runde. Merk at hvis du sletter temp-filer, så sletter du også internett-temp feiler, noe som gjør at sider du er automatisk inlogget på, blir avlogget. hisorien blir slettet. Dette kan selvsagt fjernes fra listen over hva som skal fjernes. PC Wizard 2008 Ble anbefalt dette av Ståle, prøver det ut nå, og det ser VELDIG bra ut. Dette er rett og slett et program som identifiserer alt du har av hardware, og lister det opp for deg. Den forteller deg også hvilken versjon av de forskjellige driverene du har og hvilken bios. Der ligger også en benchmark funksjon som tester kalitetene i PC-en din. Dette er en kjempesupplement å ha når du skal oppdatere driverene dine. Når det kommer til brenneprogram, er jeg selv i tvil, og på utkikk etter noe nytt. Har selv pleid å bruke Nero Burning Rom, men syntes det programmet begynner å bli ubehagelig stort. Vil ha et som kan brenne data cd/dvd, audio cd/dvd, vcd-film/dvd-film, image og helst et som støtter layer spacing for dual layer dvd, altså velegsfil av typen .dvd. Tips ønskes. Jeg ettersøker også et program som kan hjelpe meg med å holde driverene oppdatert. har selv prøvd ut Driver Detective, men kan ikke skryte så mye av det da det ofte finner feil og ubrukelig driver for meg. de er også altfor dårlige til å holde seg oppdatert. Må også anbefale dere når dere installerer programmer, spesiellt gratis programmer, og fjerne avhukkingen for de ofte vedlagte programmene som google toolbar, yahoo toolbar, msn toolbar osv. helt unødvendig rot å ha på PC-en spør du meg. Det er også viktig for ytelsen og stabiliteten til PC-en din å til en hver tid være oppdatert på driverene. da anbefaler jeg å gå inn på sidene til de som produserer brikkene (eks: intel, realtek, nvidia, ati etc.) fremfor leverandørene/produsentene (eks: acer, asus, hp, aopen etc.) Og om dere mener jeg har feilinformert, eller glemt noe viktig, ja så skriv det inn her Endret 7. oktober 2007 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Romis Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Takk for listen, denne fortjener en Sticky! Innstalerer SpyBot akkurat nå. Noen andre virus program fra listen din du syns jeg MÅ absolutt ha? Hvem syns du er den beste? - Romis Lenke til kommentar
On1Musha Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 har du 400 kr så avinstallerer du AVG og kjøper og installere F-Secure 2008 og ikke kom her å fortell meg at spybot er bedre enn SUPERantispyware! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) VLC - beste avspillingsprogrammet som tar alt Opera - beste, raskeste, sikreste, nettleseren Daemon Tools - beste program til a mounte .iso filer. PCWizard - Finner ut alt om PC-en EasyCleaner - Rengjor dataen. Bor haes i tilleg til SpyBot, Ad-Aware, CCleaner og antivirus. Men ang OEM, det er vel ulovlig egentlig? Endret 7. oktober 2007 av Ståle Lenke til kommentar
On1Musha Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Men ang OEM, det er vel ulovlig egentlig? 9654249[/snapback] snakker du om? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Ellers kan du oppgradere PC-en så mye du vil. det er en myte at det ikke går med OEM. dersom du blir spurt om reaktivering ved hw-oppgradering, ringer du microsoft, og så får du ny aktiveringskode. edit; OEM software is also tied to the motherboard it is first installed on. Unlike the retail versions of Windows which can be transferred to a new computer, OEM versions are not transferable. What about upgrading hardware? Microsoft says that anything is fair game, except the motherboard. Replacing the motherboard in a computer results in a "new personal computer," which the company considers to be synonymous with a transfer. It's not permitted with an OEM edition of Windows. http://arstechnica.com/news.ars/post/20070130-8730.html Endret 7. oktober 2007 av Ståle Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Ja, det er det som sies om OEM. men flere kilder bekrefter at det ikke er noe problem å reaktivere ved en oppgradering. om de i det hele tatt spør deg om hvorfor du trenger reaktivering (noe som ikke er vanlig), så kan du si at du har defekter på eksisterende hardware, og måtte ha noe tilsvarende. lovlig? nja. smutthull. definitivt. Ser også at du anbefaler F-Secure. har ikke prøvd det.. fikk det faktisk gratis fra adsl leverandøren min. skal prøve det på den nye PC-en. Jeg sier heller ikke at spybot er bedre (har tross alt ikke testet alt som er der ute), men jeg har veldig gode erfaringer med den.. Brukte selv adaware før, men så ikke helt behovet for den. vet at den er veldig populær da.. easy cleaner...har ikke hørt om, skal sjekke det ut... og gullroten kanskje, pcwizard. hvis det er det jeg tror det er, er det MÅ HA...har selv brukt cpu-z, men syns ikke den gir meg tilstrekkelig info... Ser også at du anbefaler VLC. Som jeg skrev i første posten (dette er min mening), så gir VLC en såpass dårlig lydkvalitet at jeg har dumpet det til fordel for Media Player Classic. Rent bortsett fra det så er jo VLC et genialt program. takk for tilbakemeldingene. skal prøve å holde første posten oppdatert Endret 7. oktober 2007 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hva man MÅ ha av programmer er mye op til hver enkelt hva man liker eller ei. Spybot sjekker, såvidt jeg vet, kun aktiv bruker...og det gjør at store deler av hardisken er usjekket. Det var hovedgrunnen min ihvertfall til å avinnstallere det igjen. winrar er populært, aner ikke hvorfor. Selv så foretrekker jeg izarc, tar flere format og enklere i bruk openoffice har nå blitt så bra at det ikke er noen vits i å kjøpe office jeg foretrekker også opera fremfor firefox, hovedsakelig fordi den er gjennomført og støtter mange flere nettsider enn explorer gjør. Den er også sikrere, og mye mer brukervennlig synes jeg AVG free er greit nok, men skårer lavt i ulike tester. Bruker det selv også. Har erfart at det kommer med flere false positives enn andre programmer jeg har vært borti. demontools og lignende virtual drive programmer har jeg aldri likt, har holdt meg til ulike imageprogrammer isteden (som ultraiso) og brukt izarc til å "pakke opp" imagefiler hvis det har vært nødvendig. Jeg bruker også comodo firewall (og går nok over til comodo antivirus når det er ferdig som betaversjon), hitware popup killer lite, spambrave, spywareblaster, avg antispyware, xnview, jetaudio, winamp, realplayer, quicktime, avs dvd player, raimaradio, jlc internet tv, tvu player, izarc, ultraiso, osv Så har jeg en haug med programmer som brukes etter behov Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 winrar er populært, aner ikke hvorfor.Selv så foretrekker jeg izarc, tar flere format og enklere i bruk på hvilken måte er winrar vanskelig i bruk? dessuten er det vel ingen programmer som komprimerer standardfilene .zip og .rar bedre enn winrar.. støtter også cab,arj,lzh,ace,7-zip,tar,gzip,uue,bz2,jar,iso og z. det eneste formatet du sikter til er vel .arc? tror jeg har vært borti det formatet én gang... Men selvfølgelig, hver sin smak.. Jeg bruker også comodo firewall (og går nok over til comodo antivirus når det er ferdig som betaversjon), hitware popup killer lite, spambrave, spywareblaster, avg antispyware, xnview, jetaudio, winamp, realplayer, quicktime, avs dvd player, raimaradio, jlc internet tv, tvu player, izarc, ultraiso, osvSå har jeg en haug med programmer som brukes etter behov 9655360[/snapback] for å ta tak i noen av dem. winamp, nja, hvis du liker programmets grensesnitt, noe mange gjør, så ja. Men vil ikke påstå at det er noe MÅ HA! wmp gjør jo samme jobben. realplayer og quicktime...er det ikke tungvindt å ha så mange avspillere for hvert enkelt format? som jeg nevnt i artikkelen, så bruker jeg selv qt alternative. så slippar man å legge inn spilleren. finnes også realplayer alternativ, men det formatet bruker jeg så lite at det kan vente til behovet byr seg. Ellers så har jeg den instillingen om at det beste for ytelsen til maskinen er å ha så få, og heller mere universale programmer som mulig. Får frysninger når jeg ser en startmeny som tar 2-3 kolonner... og hvor mange av de programmene du remset opp der er MÅ HA for hvermannsen? Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Finnes det ikke flere slike tråder? Beklager om jeg tar feil (gidder ikke å søke). Uansett, istedefor Acrobat Reader som har blitt utrolig treg anbefaler jeg Foxit reader. Denne er mange ganger raskere her. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Spybot - Search & Destroy = neitakk superantispyware er bedre synes jeg AVG=NEITAKK nod32 her Media Player Classic=nei klarer meg med winamp til musikk og vlc til film QT Lite=Trenger itunes hvis man har ipod. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Spybot - Search & Destroy = neitakk superantispyware er bedre synes jeg AVG=NEITAKK nod32 her Media Player Classic=nei klarer meg med winamp til musikk og vlc til film QT Lite=Trenger itunes hvis man har ipod. 9655657[/snapback] Hmm...må kanskje prøve ut superantispyware, du er den andre som anbefaler det nå.. Vet at NOD32 er bra, men det koster penger. VLC. Jeg ser at dette er fryktelig populært, men jeg skjønner det strengt tatt ikke. Lydkvaliteten er så dårlig at du må ha tekst for å høre hva de sier i filmene når de småprater. og når du har den i fullskjerm, så er det ingen scrollbar eller play/pause kanpp el. Derfor mener jeg MPC er bedre. Selfølgelig er fordelen med VLC integrert kodek, men det er den eneste fordelen som er med VLC. ikke er det auto update på dem heller.. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Det nok PC-en din som gjor at lyden ikke er god, eller drivere. Er helt perfekt hos meg. Lenke til kommentar
FM Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Det nok PC-en din som gjor at lyden ikke er god, eller drivere. Er helt perfekt hos meg. 9656053[/snapback] Her og. Synes også at IrfanView er et MÅ HA-program. Og Opera bør likestilles med Firefox. Så slipper vi den diskusjonen her (også). Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Greitt, hvis vi sier at 9.5 er raskere http://nontroppo.org/timer/kestrel_tests/ Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hulkhaugen: Som jeg nevnte er hva man MÅ ha hver sin smak. Jeg har mange mediaplayere fordi ulike programmer bruker dem. JLC f.eks bruker realplayer og wmp, quicktime bruker jeg til å spille bl.a musikkvideoene på cdplatene (joda, jeg er blandt de få som fortsatt kjøper disse). Jeg har heller ikke sagt at winrar er vanskelig, jeg bare mener at izarc er bedre og enklere.....ihvertfall synes JEG det. synes det er enkelt å konvertere mellom formatene, støtten er suveren, den pakker opp imagefiler problemfritt, den ser bra ut (det er jo også smak og behag), og om man bruker enkelte format sjeldent så hjelper det ikke den ene gangen man har bruk for det. Izarc støtter 7-ZIP, A, ACE, ARC, ARJ, B64, BH, BIN, BZ2, BZA, C2D, CAB, CDI, CPIO, DEB, ENC, GCA, GZ, GZA, HA, IMG, ISO, JAR, LHA, LIB, LZH, MDF, MBF, MIM, NRG, PAK, PDI, PK3, RAR, RPM, TAR, TAZ, TBZ, TGZ, TZ, UUE, WAR, XXE, YZ1, Z, ZIP, ZOO i tillegg til imageformater som ISO, BIN, CDI og NRG. Kryptering, skanning med AV, konvertering, splitting, enkelhet osv gjør at jeg synes izarc er best...men det er en personlig mening. Startmenyen min er forøvrig kjempeliten, men det går jo på organisering av snarveiene. Maskinens ytelse går kun ned når programmene er aktive, så om man har mange innstallerte programmer så går ikke ytelsen ned. Forøvrig skiftet acrobat reader navn for evigheter siden..heter adobe reader nå. synes den er grei, men det tar evigheter å få oppdatert den hvis man bryr seg med det. Er sikkert flere tusen oppgraderinger, har ihvertfall oppgradert siste versjon 3-400 ganger til nå...og det er fortsatt tilsynelatende ubegrensede med oppdateringer til den. Problemet med endel av alternativene har vært at det ikke har vært mulig å åpne dem direkte, man må laste pdf-filen ned og så åpne den. Foxit kjenner jeg ikke til. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Det nok PC-en din som gjor at lyden ikke er god, eller drivere. Er helt perfekt hos meg. 9656053[/snapback] Jeg har unnet VLC mang en sjanse, og har ønsket at det skal virke bra, men den gang ei. Den påstanden, eller det er vel kanskje litt drøyt, men kommentaren du kommer med, den motsier seg selv. Hvordan kan jeg høre forskjell på de forskjellige medieavspillerene dersom det er noe galt med PC-en, eller feil drivere? Etter litt testing av de forskjellige, så kommer kvalitetsmessig Nero ShowTime på topp, men jeg har hatt noen problemer med at lyd og bilde går ut av sync. Dessuten er det et stort og tungt program. Windows Media Player som nummer 2 for at det ikke går an å skalere bildet der. MPC som nummer 3, litt trekk for dårligere grensesnitt. men ellers har det gode funksjone og god kvalitet. VLC får jeg rett og slett dårlig lyd med altså. dessverre gutter, hadde vært gøy om lyden var bedre, men det er den dessverre ikke. har siste VLC på denne PC-en her (låner av en kompis), men det er ikke blitt bedre. Hører det selvfølgelig lettere når det er koblet til et skikkelig anlegg.. Dette er ihvertfall min mening, og jeg vet kamerater har klaget på det samme. Men dersom dette blir bedre med senere versjoner, skal jeg heller vurdere det igjen.. Og ifranview, er ikke det nesten som picasa? har aldri goddet å brukt sånne biblotekprogram for bilder. burde kanskje det, men nøer meg med win bildefremviser enn så lenge, hehe... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Det nok PC-en din som gjor at lyden ikke er god, eller drivere. Er helt perfekt hos meg. 9656053[/snapback] For å gjøre et lang historie kort (var frakoblet da jeg klikket på "legg til svar") Det du sier motsier seg selv. Hvodan kan jeg høre forskjell på de forskjellige spillerene, hvis det er noe galt med drivere/hardware? hor også merket dette på flere PC-er. showtime gir best lyd og bilde etter min mening. men det er stort og tungt program. har opplevd at filmer går ut av sync også. wmp er bra, men det den mangler er bildejustering. kanskje det finnes som en plugin? jeg skulle ønske at vlc var bedre, men slik oppfatter jeg det ikke. flere kamerater enig. det er min mening. Men jeg leste den artikkelen din ståle. Må ta opp Opera til vurdering. Firefox3 gjorde det dårlig...hmm. er litt patriot også Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Dette minnar veldig om denne tråden som er hakket lengre. Tråden stenges, reaksjoner tas på PM eller ved å rapportere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg