Gå til innhold

Tankelesing - vil det bli mulig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg ser det som mulig. Så lenge man kan kartlegge hva de forskjellige aktivitetsmønstrene i hjernen betyr så kan man også lage en oversetter som viser det på en skjerm.

Vi vet foreløpig alt for lite om hjernen til å lage noe slikt, men med tanke på at hjernen kan sees på som et input/output system så blir det 'bare' litt reversed enginering, samt emulering som skal til :)

Lenke til kommentar

Selv om vi kan måle aktivitet i forskjellige deler av hjernen er vi en lang vei fra å kunne oversette dette til f.eks. bilder og lyd, slik man måtte gjøre om man skulle kunne prosjektere drømmer.

Jeg må innrømme at det hadde vært rimelig kult å kunne gjøre det. Tenk deg å lage en hel film i ditt eget hode, og så vise den for andre. Blockbuster med produksjonskostnad på null kroner :)

Lenke til kommentar

Et interessant eksperiment ble utført for noen år siden. En forsker og hans kone fikk innoperert en databrikke i armen, tilkoblet ulike nervetråder. Disse to brikkene kunne tilkobles et datanettverk. Selv om de to var i ulike rom så kunne den ene kjenne i sin arm når den andre beveget sin arm, selv motsatte arm av der databrikkene var innoperert. Men direkte tankelesing var ikke mulig med systemet. Kanskje det hadde vært mulig hvis databrikketilkoblingen ble montert direkte i tankesenteret i hjernen, kanskje ikke. Men eksperimentet viste i alle fall at nerveimpulser kan overføres fra ett menneske til et annet.

http://www.iahf.com/other/20020516.html

En annen sak er om det egentlig hadde vært særlig hyggelig å få hjernen sin invadert av andre mennesker sine tanker, de fleste av oss har vel nok med våre egne tanker.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg synes den overføringen av nerveimpulser var lite spennende når jeg hørte om den første gangen. Tar man opp lyden av meg som snakker også spiller den av for andre så er det også overført, men ikke særlig imponerende.

Får man derimot til et system der jeg ved å sende "beveg armen min" signalet får armen til en annen til å bevege seg så skal jeg bli imponert :D

Det burde jo funke. Sette en mottaker/sender rett på nervebuntene i nakken. Så kan en person ligge i en seng og sende bevege seg signaler til sin egen kropp som blir fanget opp og sendt til en annen kropp som utfører de handlingene. Det kan medføre mye gøy det, (og en hel ny mening i interaktive spill)

Lenke til kommentar
Apropos minne, så har organtransplantasjoner vist at minne lagres i organer som nyrer og levere.

9654958[/snapback]

hmmmm, sikker på at det ikke er basert på å se litt for mange skrekkfilmer? Eller bruker vi kanskje begrepet minne forskjellig?

Lenke til kommentar

Hvis det stemmer så vil jo kloner huske det orginalen husker, og siden det finnes kloner burde det vel ikke være for vansklig å finne ut av.

EDIT: det ville forsåvidt også fucke alt som heter kloning for reservedeler...

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Er det dette du snakker om?

9655574[/snapback]

Ja.

Og nei, jeg mener ikke at man vil glemme ferien fra i fjor hvis man gir fra seg en nyre, man kanskje flere enn deg vil huske den :cool:

Det var et drap som ble oppklart etter at mottaker av et organ stadig vekk så for seg drapsøyeblikket. Kilden har jeg dessverre ikke.

9658235[/snapback]

Tull.

The academic organ transplant community rejects this notion as pseudoscientific and absurd, as it has never been demonstrated in a scientific manner.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...