Gå til innhold

Kortnr. 2069 Spam - Hvem er eier/ansvarlig?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag følgende sms:

 

Se ukens babe og naken værdame HELT GRATIS på wap.nordicbabes.no Send BABE til 2069 for gratis link. Send STOPP REKLAME om du ikke ønsker reklame meldinger.(*)

Quotet ordrett. Orddelingsfeilene er ikke mine.

 

Jeg vurderer å rapportere denne, da jeg ikke ønsker slikt. Men da må jeg først finne ut noen enkle saker.

 

1) Hvilken instanse er det man klager inn ulovlig SMS og e-post reklame til? (Jeg husker rett og slett ikke)

2) Eies dette firmaet av noen av følgende 3: VG, Eurobate eller Inpoc? Jeg har nå meldt meg av alle tre bare for sikkerhetsskyld.

3) Jeg mener å huske at man kan kontakte et firma og kreve å få vite all informasjon de har registrert om deg, inkludert hvor de har fått tak i din kontaktinformasjon. (Det var i hvertfall slik for 7-8 år siden). Er det fortsatt sånn?

4) Er det noen som vet noe mer om firmaet?

 

Jeg har funnet ut følgende:

-Kortnummeret eies av Verpet AS tlf. nr. 64874777

-De er registrert med websiden sexysms.no hos telenor.

-sexysms.no er ute av drift, men serveren heter grafikk.eurobate.com (Der fikk jeg visst svar på spm nr 2)

-Websiden nordicbabes.no redirecter til mobilnet.no

-Mobilnet AS har tlf. nr. 81566180 og sier "Selskapet inngår i iTouch Ventures Ltd."

-Mobilnet AS eier kortnr 1988, 2088 og 2120.

 

Dette begynner å ligne på en verdensomspennende konspirasjon.

 

Det er mulig at de faktisk hadde lov å sende meg reklame (the Eurobate connection), så jeg vet ikke hvordan det går med klage. Uansett er det utrolig frekt å sende pornoreklame når man ikke spesifikt har sagt seg villig til å motta slikt.

 

Jeg kommer i hvertfall til å sende klage til alle disse firmaene, samt kreve at de forteller meg alt de har registrert på meg, og hvor informasjonen er hentet fra.

 

Er det noen andre som har hatt problemer med slik reklame?

 

Jeg sitter og vurderer om jeg på pur f. skal koble en mobil til serveren min, og skrive et lite perscript som gjør følgende: Hver gang jeg mottar en SMS fra et av disse firmaene, dumper den en autodial til asterisk, som ringer opp firmaet og spiller av en 10 min. lang forhåndsinnspilt klage :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste løsninga jeg så for slikt var at jeg sperret abonnementet mot innholdstjenester. Er ikke medlem noe som helst sted lenger, allikevel får ejg stadig reklame-sms fra diverse aktører, mange av dem må jeg til og med betale for! Har imidlertid sluppet all denne driten etter at jeg sperret innholdstjenester :)

Lenke til kommentar
Jeg fikk også denne. Om du klager påstår de sikkert bare at du har meldt deg på en eller annen plass.

9653755[/snapback]

Spørsmålet er om det er lovlig. Denne meldingen kommer fra firmaet Verpet AS. Dette firmaet har jeg aldri hatt noe med å gjøre. Dermed må da ha "lånt" denne "godkjenningen" jeg har gjort ved å melde meg på noe, fra et annet firma.

Dette menger jeg ikke er lov. Reklame på SMS regulerers så vidt jeg vet av samme lovverket som reklame på epost.

Om jeg har et kundeforhold med spam&møkk AS, kan ikke de selge min epostadresse til endamerspam AS, med mindre jeg eksplisitt har gitt dem min tillatelse. Altså, krysset av for at jeg godtar at min adresse selges. At de har en eller annen klausul i en eller annen avtale, man kan lese ett eller annet sted, holder ikke.

 

Edit: Jeg har undersøkt litt og funnet ut følgende i markedsføringsloven:

 

Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

 

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved hjelp av elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å frabe seg slike henvendelser.

Som sagt, dette kan de ha skaffet til veie fra eurobate, inpoc eller VG. Eurobate og VG har jeg aldri kjøpt noe av, kun benyttet meg av gratis SMS tjeneste. Hos inpoc har jeg kjøpt et spill og kanskje 3-4 ringetoner (i løpet av ca 5 år).

Jeg vil hevde at ukens babe og naken værdame er ikke tilsvarnde hverken gratis sms, ringetoner eller javaspill.

 

Edit 2: I Retningslinjer for markedsføringslovens §2b (spam) står følgende:

"… forutgående samtykke…" – Hva er et samtykke?

Det kreves at samtykket som avgis av forbrukeren skal være en frivillig, uttrykkelig og

informert erklæring.

Dette innebærer at dersom det skal kunne sies å foreligge et gyldig samtykke, må følgende

krav være oppfylt:

• Samtykket må avgis frivillig.

• Samtykket må avgis ved at det foretas en aktiv handling

• Et forhåndsavkrysset felt i en bestilling, kontrakt og lignende godtas ikke, fordi

det ikke nødvendigvis er uttrykk for kundens vilje eller ønske, og fordi

bestemmelsen forutsetter en aktiv handling fra kundens side for å avgi

samtykket.

• Forbrukeren må på forhånd ha blitt informert om hva det innebærer å avgi et slikt

samtykke.

• Forbrukeren skal når som helst kunne kalle samtykket tilbake.

• Det må angis klart hvem samtykket gis til.

• Er det snakk om å innhente samtykke til å sende ut henvendelser med kombinert

innhold av nyheter/brukerinformasjon og markedsføring, må det gjøres klart for

forbrukeren at han eller hun samtykker til å motta henvendelser med et slikt

kombinert innhold.

Det stilles forøvrig ikke noe formkrav til samtykket, som dermed kan gis både muntlig og

skriftlig. Det er imidlertid den næringsdrivende som skal bevise at mottakeren har gitt

samtykke, og virksomhetene må derfor oppbevare dokumentasjonen for samtykket.

Innhenting av samtykke kan praktisk sett f.eks. skje via en hjemmeside på Internett.

Dette betyr vell i bunn og grunn at alle de nevnte VG, Inpoc og Eurobate, opererer i strid med markedsføringsloven?

 

Eneste løsninga jeg så for slikt var at jeg sperret abonnementet mot innholdstjenester. Er ikke medlem noe som helst sted lenger, allikevel får ejg stadig reklame-sms fra diverse aktører, mange av dem må jeg til og med betale for! Har imidlertid sluppet all denne driten etter at jeg sperret innholdstjenester :)

9653974[/snapback]

Uheldigvis er ikke det aktuelt for meg. Det vil nemlig også sperre en del ting jeg aktivt bruker: banktjenester samt muligheten for å skru av/på og konfigurere enkelte tileggstjenester hos min operatør.

 

Alastor: Takk :)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Klage sendt, fikk melding fra dette firmaet jeg også. Siden jeg har så enkelt nummer, velger jeg å beskytte dette mot uønsket reklame og telefonselgere før det er for sent.

 

Her er en oppdatering av eierene i selskapet:

 

Verpet A/S står det hos Telenor. Søk hos brreg.no og purehelp.no finner ingen informasjon om dette selskapet.

 

Derimot gir en whois på sexysms.no følgende informasjon om org. nr. domenet er registrert på:

 

953511762

 

Et søk på dette både hos brreg.no og purehelp.no gir følgende resultat:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Purehelp.no gir følgende informasjon om firmaet:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Så kommer grunnen til at mange ikke fant Verpet A/S (kilde brreg):

 

1/12- 03: Navneskifte fra Quick Mo eiendom A/S til Verpet A/S

 

20/3- 07: Navneskifte fra Verpet A/S til Sexy sms A/S

 

17/9- 07: Navneskifte fra Sexy sms A/S til Sms fabrikken A/S

 

P.S Navne i skjul er akkurat samme navn som er skrevet på purehelp.no og brreg.no. De er ikke der for å henge ut noen, men er vanlig offentlig informasjon om bedriften som er tilgjenglig for alle.

 

Håper dette hjalp litt :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Siden konklusjonen på klagene foreligger, synes jeg det er ok med en liten bump. Dette fordi at forumbrukere og andre skal kunne se at klaging hjelper.

 

Fikk i dag et brev fra forbrukerombudet der det stod at hvis noen klaget på noen av de involverte igjen, ville man fatte de sanksjonsmulighetene de hadde. Dette er f.eks. tvangsgebyr.

 

Siden som reklamen linket til ble også nedlagt nedlagt.

 

Og det viktigste for min del, en potensiell aktør mindre som vil sende meg reklame sms uoppfordret (og kanskje andre). Siden jeg har så lett nummer, gjør jeg alt for å beskytte dette slik at det ikke blir et spam nummer. Det er bedre å ta det før enn senere. Dette er derfor jeg også klager slik jeg gjør, for å beskytte nummeret mitt.

 

 

Så det hjelper å klage som dere ser.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ring Telenor kundeservice, de har lister over alle kortnumrene i deres nett, og vil gi deg all info du trenger for å ringe leverandøren og klage. Jeg jobbet selv i Telenor Mobil i over et halvt år, og vi var kjempe behjelpelig med folk som ble plaget av sånn spam.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tydeligvis et firma man ikke skal investere penger i :)

 

Likviditetsgrad 1 bør være større enn 1,5.

 

Likviditetsgrad 1 0,2 0,0 0,0 0,0 0,6 0,0

 

Ring Telenor kundeservice, de har lister over alle kortnumrene i deres nett, og vil gi deg all info du trenger for å ringe leverandøren og klage. Jeg jobbet selv i Telenor Mobil i over et halvt år, og vi var kjempe behjelpelig med folk som ble plaget av sånn spam.

Listene til telenor ligger også ute på nett, så slipper man å ringe i det hele tatt. Forøvrig er det bare pes å klage direkte til firmaet, mye bedre å klage til forbrukerombudet, og la dem gå videre med saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...