Postkassestativ Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Skulle til fjells i dag! Kjørte den samme veien som jeg alltid har kjørt. Hadde 80km/t som er fartsgrensa der, jeg så en gedigen hump oppå en ferist. Bråbremset , men det var for sent traff humpen i ca 70 med et brak. Jeg så at 1000-lappene flaggret rundt bilen. Kjørte videre noen meter til det smallt igjen, ny ferist med en like jævli hump, hadde sikkert 70 da og! Det var 2 ferister som var dekket til med sand som de vanligvis gjør om høsten, men de var høyere en bilen (bilen skrubbet ned i humpa). Hele året kan jeg kjøre 80 over feristene uten at det gjør noe, men i dag var det slutt Disse humpene er hardere en fartshumper i 30-soner Mulige ødelagte ting: Dempere forran kansje bak Hjullager forran Mulig kast i felgene (rister noe jævli) Stabstag. Lyder som kommer: Kakkling på hummpete vei Dunking når jeg legger over og rygger Konsant dunking når jeg kjører i svinger på landevei ca. 80km/t (en dunk for hver omdreining på hjulet, hørers ut som dårlig lager) Det var ikke merket før eller ved humpene! Har jeg krav om erstatting fra vegvesnet? BTW: Far fikk ødelagt frontspoileren på bilen sin på samme humpene, han hadde ikke mere enn 40 over de. 2007 Opel Vectra med OPC-styling. 6000,- + lakkering! For folk som lurer så er det FV203 mellom Malm og Follafoss. Humpene er ca. 3,5km fra Follafoss og 10km fra Malm Endret 8. oktober 2007 av david_almli Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg ville ha tippet på forhjulsopphenget, men det er det nok ikke. Du kan kjøre på «flat stripe» i liten sving, så kommer det ulyder? Da virker det som det kan være enten et hjullager eller drivknutene (hvis det er forhjulsdrift på din Vectra) som er grunnen. Hvis det er bakhjulsdrift, skjønner jeg det ikke. Men dette er en 2007-modell, ikke? NB! Du har ingen krav om erstatning fra Vegvesen eller myndigheter. All ferdsel har du ansvar for selv, også om du skulle kjøre over et menneske. Du er altså pliktig til å SE hvor du kjører, og ikke ANTA at alt er greit foran deg på veien. Så glem alt om erstatning. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg tror nok at veivesnet kan tynes for penger for dette. Det er ikke bare og smelle opp store humper i en 80 sone uten å merke dette på noe slags vis. I tillegg var det snakk om sand som var lagt over veien som tilsynelatende kunne ha sett flat ut inntil det var for sent. Man bremser normalt ikke ned for ferister, noe man gjør for folk. Folk som får havarert bilene sine grunnet høye kumlokk i veibanen får erstatning. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Hvorfor kjørte du over en til? Hvis du "alltid" har kjørt der, ville du visst det var to ferister. Endret 7. oktober 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Noen ganger er noen ferister bedre tildekket en andre. På den første trodde jeg det var gjort en feil så jeg turet i vei som vanlig helt til jeg traff den andre! Da fant jeg ut at det ikke var som det skulle Tilsammen 3 humper på veien Humpene er vanskelige å se i skummringen som det var da jeg kjørte der, dette er ferister du ikke ser i 80 km/t, du bare hører de når du kjører over. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 KOmmunene dekker skader i forbindelse med hull i veien, men bare dersom skaden på vegdekket er varslet på forhånd og ikke har blirr gjort noe med. I praksis vanskelig problemstiling. En juridisk rådgiver i Statens Vegsenen uttaler derimot: - Ved skader som oppstår som en følge av hull i vegen skal det svært mye til for at man får erstatning, sier Holm. - Dette er fordi slike skader regnes som en del av den alminnelige trafikantrisikoen. Men det kan selvsagt være konkrete forhold som gjør at erstatning kan gis, så som at man var klar over hullet i vegen og at det utgjorde en fare, men unnlot å reparere dette så raskt som mulig. SÅ det er nok best å bruke øynene og tilpasse farten og ta det fulle og hele ansvaret for ferdselen selv ja. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Dette er ikke et hull, men en HAUG. Og vegvesenet har selv plassert den der. Hull oppstår naturlig. Endret 7. oktober 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Dette er ikke et hull, men en HAUG. Og vegvesenet har selv plassert den der.Hull oppstår naturlig. 9653867[/snapback] Vel.... fortsatt har du ingen rett til å kjøre fortere enn at du ser og forstår trafikkbildet foran deg. Syns det er litt feil at vi bilbrukere til stadig skal legge skylden på andre. Det er faktisk vi selv som fører kjøretøyet. Det er ingen selvfølge at vi har en uansvarlig tilgang på kjøretøy i heletatt. Men dette blir ikke bare misforstått av Ola Normann, men også av «toppene» i samfunnet med tanke på trafikksikkerhet. DET er feilen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Når noen plasserer en diger, usynlig hump i en åttisone, er han ansvarlig. Ikke de som kjører over humpen. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Du ser ikke humpen før den er rett forran bilen! Og da er det for sent! Det utrolige er at det er bare de 3 feristene som er en stor hump. De andre utover fjellet kan jeg kjøre 80 over Endret 7. oktober 2007 av david_almli Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Når noen plasserer en diger, usynlig hump i en åttisone, er han ansvarlig. Ikke de som kjører over humpen. 9653878[/snapback] Feil etter min mening. En «diger, usynlig hump» finnes ikke. Iallfall ikke i lovverket. Kanskje finnes dette i din skademelding, men det holder ikke. Hvis den er «usynlig» kjennes den heller ikke. Og merkes heller ikke. Den er usynlig for deg antakeligvis. Grunnen? Du kjører for fort etter forholdene rett og slett. Mange har forklart at de har kjørt over «usynlige» fotgjengere også, for å ta i litt. Det holder heller ikke i en rettsak. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Er det hindringer i en 80-sone som ikke kan passeres i 80 så skal det merkes. 30 er for fort over humpene. Må bremse helt ned å kjøre på skrå over humpene med en bil uten noe form for senking og styling Snakket akkurat med en kammerat som har kjørt over samme hump å ødelagt støtfangeren på bilen han kjørte Endret 7. oktober 2007 av david_almli Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Vel, kjedelig. Dette bør du/dere snarest mulig varsle om! Om det er kommunal veg eller fylkesveg, vet jeg ikke. Men vasle om dette på politikammeret i Steinkjer snarest mulig. (For å hindre flere uhell). Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Kan være lurt å ta turen ut og ta noen illustrative bilder av humpene og bil oppå humpene så du har noe håndfast og vise til slik at de ikke kan si at nei dette kommer av noe annet! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Når noen plasserer en diger, usynlig hump i en åttisone, er han ansvarlig. Ikke de som kjører over humpen. 9653878[/snapback] Feil etter min mening. En «diger, usynlig hump» finnes ikke. Iallfall ikke i lovverket. Kanskje finnes dette i din skademelding, men det holder ikke. Hvis den er «usynlig» kjennes den heller ikke. Og merkes heller ikke. Den er usynlig for deg antakeligvis. Grunnen? Du kjører for fort etter forholdene rett og slett. 9653883[/snapback] Hvor stor tror du humpen må være for å gjøre skade på biler i 80Km/t? Jeg tipper at en bratt kul på 30cm er nok, kanskje mindre også, noe som betyr at det ikke var en diger hump men bare føltes sånn når den blei passert i normal hastighet på stedet. Tror ikke du heller hadde merket at den sandlagte ferista egentlig var en 25-30cm høy kul i det du farer 22m/s langs veien i skumringen mens det regnet. Det er lett og sitte her komfortabel i kontorstolen og fortelle hvordan andre skulle ha reagert på en situasjon man aldri har opplevd før. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Varsle lensmannskontoret i Verran Kommune istedenfor du. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Bilder av 2 av humpene: Humpen vises nesten ikke: Dette er den verste humpen: Ganske høy til å være i en 80-sone Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) grusvei med 80 i fartsgrense? :!: Tok en tur ut på jorde med min bil i forrige uke, etter å ha truffet en hull i veien slik at forstillinga gikk og skled ut av veien i en sving. så ble skader for ca 50-70 000 på bilen. Gidder ikke en gang ta med bryet med å klage til nazi staten norge. Bilen min ser helt hel ut men hele forstillinga og eksos anlegget må byttes + 4 nye felger. skal ikke store hullet til for å få skader med senket bil og dekk med 35 profil for å få alvorlige følger. må jo ha suv for å kjøre på disse drit veiene her i landet, men blir jo faen med staffet for å kjøre rikktig bil i fohold til vegstandard med masse avgifter. Endret 7. oktober 2007 av Dennis87 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Det var som jeg tenkte det. Ser ut som ei ferist med sand over og ingenting som sier noe om høyden på denne humpen før det er for sent selv i dagslys. Ta kontakt med teknisk etat i kommunen i første omgang. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hjelpe meg! Det der ser bare helt sykt ut!! Men 80 sone på grusvei ja... hehehe... joda, me har de her også, men me kjører ikke i 80 på de da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå