Gå til innhold

Sterkeste nasjon under annen verdenskrig?

Ockham

Anbefalte innlegg

<snip>

Grunnen til at den tanksen var så bra var at den var den rask, komfortabel å kjøre i (lite humping) og kom seg godt framover pga at hvert "hjul" hadde egne dempere.

Komfortabel? I Anthony Beevors "Stalingrad" blir det nevnt at stridsvognmannskapene måtte ha på seg tykke lærhjelmer for ikke å bli slått i svime. T-34 var intet raffinert verktøy og trengte heller ikke å være det.

Blir vel egentlig feil å si at det er komfortabelt, siden ingen tanks fra andre verdenskrig er det, men den er mer komfortabel å kjøre i enn de andre tanksene fra andre verdenskrig.

Hvis pansere har en vinkel på 45% vil tykkelsen dobble seg og i tillegg er det en sjanse for at prosjektiler preller av pga at panseret var skrått. Skrått panser hadde også sine ulemper, blant annet var det mindre plass i selve tanksen. T-34 var veldig enkel og billig å produsere og i løpet av krigen halverte kotnadene på å lage den. <snip>

Ifølge denne kalkulatoren: http://panzerworld.net/armourcalculator.html så dobler ikke tykkelsen seg, men "tilsvarer" 63 mm vertikalt. Dette var fortsatt ikke spesielt tykt, Panther V hadde opptill 110 mm pansring, for eksempel.

Så nå at jeg hade feil, men jeg synes å huske de sa på National Geographic Channel at det tilsvarte det dobbelte.

Endret av oblivion_-__
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger ingen kalkulator for å se at tykkelsen ikke dobler seg ved at panseret er skråstilt.. Det får imidlertid en effekt som gjør at mange prosjektiler har problemer med å trenge gjennom, og nærmest spretter av.

Jeg er forresten også overrasket over hvordan dokumentarkanalene står på. Er så utrolig mye rart der.

Lenke til kommentar
Merkelig at det var i snitt 5 ødelagte t-34 mot hver panzer da. (hvis det var panzer den het)

Grunnprinsippet med T-34 var at det var mulig å masseprodusere disse på kort tid med små utgifter. Det var her T-34 hadde sin styrke. Den var aldri bygde for 1vs1, det gjelder forøvrig T-72.

I Kursk ble tyskerne overkjørt og most. Deres høyteknologiske Panzer hadde ikke tilstrekkelig kapasitet til å slå ut russernes enorme antall T-34.

Og ja, T-34 var revolusjonerende, gradient beskyttelse brukes på alle Tanks i dag.

Lenke til kommentar
Alt i alt var T-34 den mest innovative og revolusjonerende tanksen under 2. verdens krig. Jeg tror og håper det fleste er inneforstått med det faktumet...

Ja, i 1940. Hvilken stridsvogn som er "best" avhenger også hvilke faktorer man regner som viktigst og er derfor meget subjektivt. Personlig ville jeg argumentere for PzKfWg V Panther som beste mellomklasse stridsvogn og Königstiger den beste tunge. Men det må sies at både Tyskland, Sovjet, og USA bygde den riktige stridsvognen til "deres" situasjon.

En oversimplifisert forklaring: Sovjet trengte noe billig som kunne masseproduseres og brukes offensivt. T-34-85 og IS2 er resultatet. Tyskland, med mannskapsmangel og fiender som er tallmessige overlegne, trenger noe som er mye sterkere på individuell basis en fiendenes. Panther og Tiger. USA trenger noe som kan masseproduseres, er praktisk, kan transporteres over atlanteren, og brukes til mye. Sherman.

=)

Lenke til kommentar
I Kursk ble tyskerne overkjørt og most. Deres høyteknologiske Panzer hadde ikke tilstrekkelig kapasitet til å slå ut russernes enorme antall T-34.

Under Operasjon Zitadelle (også kalt Kursk - selv om det berømte stridsvognslaget var ved landsbyen Prokhorovka) så fikk tyskerne høyere tap på deres Panther gjennom mekanisk fusking og feiling en "russernes enorme antall T-34". Jeg vil si at Tiger I var mer sentral.

Men du har i bunn og grunn rett - det var for mange russere.

Og ja, T-34 var revolusjonerende, gradient beskyttelse brukes på alle Tanks i dag.
Lenke til kommentar

Greit at beskyttelsen til T-34 var innovativ, men det var vel egentlig det eneste som var så fantastisk revolusjonerende med den og? Greit at den har hatt andre nyvinninger, men kom ikke her å si at dagens tanks ikke har hentet en rekke elementer fra de tyske panzerne.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Rekkefølge

1. USA - Som en japaner sa, "jeg tror det eneste vi gjør er å vekke en sovende drage" etter pearl harbor. Usa hadde et enormt potensial.

2. Tyskland - Hadde Tyskland kjempet mot noen av de europeiske landa som england, frankrike eller russland 1 mot 1 er det ikke tvil om hvem som hadde vunnet.

3. England - Hadde sterk nasjonalfølelse under churchill. hadde også et godt radarsystem.

noe som tyskerne undervurderte.

4. Japan - hadde også ekstrem nasjonalfølelse. da de døde fremfor å gi seg, og også de ekstreme kamikaze flyverne. hadde stor marine og hær.

5. Russland - Hadde en ekstremt stor hær men elendig utrustet. Men allikavel potensial.

6. Frankrike - Hadde en utdatert hær og var en lett match for tyskland.

7. Italia - var en vits

Lenke til kommentar
Det har å gjøre med håpløs organisasjon av den Røde Hær. Men den Røde Hæren lærte av sine feil.

Joda, den røde arme var til og begynne med rotete, men hvordan Stalin reagerte da tyskerne mobiliserte over 3 millioner mann ved grensa i 41`og påstod at det var en "øvelse", hadde avgjørende betydning på hvorfor de klarte å penetrere seg så dypt inn i landet på kort tid. I tillegg hadde vinterkrigen året før kostet den røde arme store tap og erfarne offiserer fra revolusjonen var enten henrettet av Stalin eller fengslet. Kampmoralen var dessuten rekord lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...